Start > Körkortsforum > Aldrig kört bil....

Aldrig kört bil....

Gäst 2010-06-13 19:51 ! Citera #
Jag körde första gången med min pappa och fortsatte att köra med honom i flera månader innan jag bokade tid på körskola, jag har faktiskt bara kört ett fåtal gånger på körskola. Om man har en förälder som är bra på att lära ut så sparar man väldigt mycket pengar på att inte köra på körskola, men som sagt, de kan rätta till småfel som föräldrar/privata handledare missa ibland!
Gäst 2010-07-01 19:09 ! Citera #
Det är bara att ge sig ut i trafiken och ta tjuren i hornen o.o
kerycah 2010-08-02 02:55 ! Citera #
Har du möjlighet att köra privat så är det nog bäst. Jag kommer inte att ha den möjligheten så jag får helt enkelt hoppas att det faller sig naturligt för mig ;)
akooha 2010-08-02 14:34 ! Citera #
Jag skulle vilja tipsa om att varva lite grann. 1. Kör först privat för att lära dig manövergrundera. 2. Ta sedan en körlektion, var noga med att komma ihåg vad ni går igenom, 3. gör samma sak privat. Upprepa steg 2 och 3.
Gäst 2010-08-14 13:57 ! Citera #
Jag tror nog att köra lite privat kan vara bäst för man känner sig nog inte lika nervös med t ex en förälder i sätet bredvid än med en körskolelärare. Dock har ju körskoleläraren lite mer kontroll eftersom deras bilar är lite annorlunda utrustade. Det är nog bra vilket som. :)
PKRPRO 2010-08-26 00:32 ! Citera #
Börja privatköra på ett område där det inte är någon trafik rekommederar jag.

Så gjorde jag, träna på grunderna där det inte finns trafik, man känner sig mycket säkrare då man inte är i trafiken de första gångerna!
Sedan när du känner dig bättre äre bara testa i trafiken, sedan över till körskolan :)

/PKRPRO
Gäst 2010-10-11 22:20 ! Citera #
Om du har en duktig lärare som är en duktig förare kan du börja privat direkt tycker jag. Men har du ingen sådan handledare kanske du ska gå ett par lektioner till körskolan så dem lär dig att hantera bilen först men jag tycker däremot att man absolut inte behöver fortsätta med det. Privatister kan ju också ta körkort och dessutom mycket billigare
qvist 2010-10-12 22:16 ! Citera #
Har du aldrig kört bil skulle jag tipsa dig om att köra privat på en parkering. Lär dig grunderna, dragläget, växla, manövrera, bromsa etc. Annars går det åt lektioner för det vilket är väldigt onödigt när du kan lära dig det hemma. Det är ju inte gratis med lektioner hos körskolor! 8-)
marcuswiberg 2010-11-11 15:12 ! Citera #
Börja kör på en stor och öppen parkering, se till att dina handledare (vanligtsvis mamma, pappa) är lugna. Min mamma är nämnligen hysterisk när jag kör... :lol:
Gäst 2010-11-14 17:18 ! Citera #
För mig går det faktiskt ganska snabbt fram. För några veckor sedan körde jag på parkeringar och nu är jag inne i stan. Ett hett tips är att nöta mycket på dragläget. Det kommer ge mycket.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest