Hej !
Jag har blivit på körd av en bil i parkeringen. Jag var på väg ut i en parkerings område och blev på körd av en annan bil med hög fart ut från parkering. Nu säger han det är höger regel!!!
Är det sannt
Alltså var han som körde på dig på väg ut från en parkeringsruta? Om ja, då hade ju han väjningsplikt mot dig, eftersom han körde ut på själva körbanan inom parkeringen från en parkeringsplats, för i en sån trafiksituation är det utfartsregeln som gäller och inte högerregeln.
Om han däremot kom körande från en korsande körbana till höger inom parkeringen, och körde på dig då du av misstag körde in i vägen för honom, då får du mest sannolikt räkna med att anses som ensam vållande till påkörningsolyckan, för där skulle du ha lämnat företräde för honom enligt högerregeln. (Med körbana menar jag ju den bana inom parkeringen som saknar markerade parkeringsplatser och är avsedd att köra på för att komma fram till en viss parkeringsplats.)
Sen har du som förare också alltid väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon som redan färdas på en körbana du kör in på (precis som om körbanan vore huvudled), då du kör ut från en parkering, en fastighet, stig, ägoväg eller annat område beläget utanför körbanan; i en sådan trafiksituation gäller INTE högerregeln.