Hur funkar det med en t-korsning då jag ska svänga höger? Kommer en bil rakt framifrån so ska åka rakt fram så ska jag ju givetvis lämna företräde
Varför? Om Du ska svänga höger i en T-korsning och har mötande trafik rakt framifrån förmodas Du köra på den väg som inte bryts (den som ligger uppe på I på T:et) , vilket innebär att oavsett om mötande ska rakt fram eller svänga behöver Du inte lämna företräde.
I den bästa av världar behöver man aldrig i någon korsning där högerregeln gäller tänka på högerregeln då man själv ska svänga höger, risken som finns är att det kommer någon från vänster som ska rakt fram och inte kan högerregeln...
men om det kommer en bil runt det hörnet jag skall svänga (motparten skall alltså svänga vänster och jag höger) egentligen ska ju våra vägar aldrig korsas men om motparten skulle gena dvs. kör över på vänster sida ska jag då stanna för honom. Han kommer från höger men genar över på sin vänster alltså min sida. Detta är en liten väg utan markeringar men 2 bilar ska kunna mötas. Mycket intresserad om någon har ett svar....
Det är tillåtet att köra ”omlott” om plats finns, men då gäller det att vara uppmärksam och helst ha ögonkontakt med varandra. Den som ska svänga vänster ska köra så pass långt fram att denne kan svänga in i rätt körfält på den korsande vägen, eller avfartsvägen, utan att gena över ”ditt” körfält