Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen två gånger

Kuggat uppkörningen två gånger

Gäst 2016-10-16 16:53 ! Citera #
Gäst 2016-10-16
Hej!

Har kuggat två gånger nu, båda gånger i Farsta. Jag skyller däremot inte på inspektörerna även fast det känns lättare men de båda var jätte trevliga och jag vet att jag tabbade mig.

Första gången skulle jag fickparkera och inspektören ingrep för att jag var för nära den andra bilen, sedan tyckte inspektören att jag kunnat stanna vid ett gult trafik ljus. När jag körde förbi det tänkte jag ba ”fan fan fan fan”.

Andra gången var jag även mer nervös än första gången fast jag klarade fickparkering galant men sedan körde jag för nära bilspeglarna av stillasittande bilar och hon ingrep. Plus så körde jag konstigt i en rondell.

Har tröstätit hela veckan och mått skit samt inte kunnat koncentrera mig på annat. Ärligt vill jag bara ge upp men samtidigt kommer jag hata mig själv om jag gör det. Nästa uppkörningen är i Falun om fyra dagar, måste bara skaffa lite mer pondus. Men lycka till alla där ute, försök hålla huvudet högt och hoppas mina erfarenheter var lite till tröst! Vi kuggare är inte ensamma!
Håller tummarna för dig! Klart du klarar det nästa gång!
Gäst 2016-10-24 22:28 ! Citera #
Hej! Tänkte berätta hur det går för mig med uppkörningen, första gången kuggade jag och det var På ett hemskt sätt.
Inspektören började på en gång klaga på att hon är trött och att de är skönt att jag är sista eleven. vi börjar köra och kommer efter 5 minuter fram till en parkering, där inspektören ber mig parkera bredvid en annan bil, jag var så stressad att jag missade att hon sa ”bredvid en annan bil” så jag parkarar där de e helt fritt. inspektören började då skrika väldigt högt ”LYSSNA PÅ VAD JAG SÄGER, BREDVID EN BIL SA JAG!” Jag ber om ursäkt och parkerar bredvid en annan bil. Efter de ber hon mig köra ut från parkeringen och de gör jag, direkt då hamnar vi i en uppförsbacke där jag får motorstopp,
(de finns inga bilar på detta ställe ) jag skulle precis starta om o fortsätta köra men då plötsligt skriker hon ”NEJ DET HÄR GÅR INTE LÄGG AV NU!” Hon drar ut nyckeln från bilen och ber mig flytta till passagerar platsen.
Jag fattade ingenting, de har nu endast gått 10 minuter av min körning. Hon sätter sig på förarplatsen och kör tillbaka till Trafikverket i rasande fart så hon nästan körde på en cycklist, medans hon skriker på mig hela vägen tillbaks. När vi kommit fram frågar jag henne varför hon avbröt , vilken fara jag utsatt oss för och hon svarar ”Du kan se svaren sen på datorn nu går vi hem det är iskallt!”
Jahap tänkte jag, vilken härlig uppkörning..
Får en Ny tid efter exakt en vecka, samma plats, annan inspektör, denna gång vart det helt annorlunda, När vi Kom tillbaks efter 30 minuter sa han att jag kör väldigt bra och att det inte är långt kvar, men blev underkänd för jag kört för snabbt i en kurva innan motorväg så han fick ingripa. Annars var det felfritt enligt honom.
Körkortet är en jobbig resa men detta ska vi klara !
Gäst 2016-10-25 15:52 ! Citera #
Gäst 2016-10-24
Hej! Tänkte berätta hur det går för mig med uppkörningen, första gången kuggade jag och det var På ett hemskt sätt.
Inspektören började på en gång klaga på att hon är trött och att de är skönt att jag är sista eleven. vi börjar köra och kommer efter 5 minuter fram till en parkering, där inspektören ber mig parkera bredvid en annan bil, jag var så stressad att jag missade att hon sa ”bredvid en annan bil” så jag parkarar där de e helt fritt. inspektören började då skrika väldigt högt ”LYSSNA PÅ VAD JAG SÄGER, BREDVID EN BIL SA JAG!” Jag ber om ursäkt och parkerar bredvid en annan bil. Efter de ber hon mig köra ut från parkeringen och de gör jag, direkt då hamnar vi i en uppförsbacke där jag får motorstopp,
(de finns inga bilar på detta ställe ) jag skulle precis starta om o fortsätta köra men då plötsligt skriker hon ”NEJ DET HÄR GÅR INTE LÄGG AV NU!” Hon drar ut nyckeln från bilen och ber mig flytta till passagerar platsen.
Jag fattade ingenting, de har nu endast gått 10 minuter av min körning. Hon sätter sig på förarplatsen och kör tillbaka till Trafikverket i rasande fart så hon nästan körde på en cycklist, medans hon skriker på mig hela vägen tillbaks. När vi kommit fram frågar jag henne varför hon avbröt , vilken fara jag utsatt oss för och hon svarar ”Du kan se svaren sen på datorn nu går vi hem det är iskallt!”
Jahap tänkte jag, vilken härlig uppkörning..
Får en Ny tid efter exakt en vecka, samma plats, annan inspektör, denna gång vart det helt annorlunda, När vi Kom tillbaks efter 30 minuter sa han att jag kör väldigt bra och att det inte är långt kvar, men blev underkänd för jag kört för snabbt i en kurva innan motorväg så han fick ingripa. Annars var det felfritt enligt honom.
Körkortet är en jobbig resa men detta ska vi klara !
Herregud, vilken mardrömsuppkörning!! Snacka om att vissa är i fel yrke! Den personen borde verkligen inte jobba som förarprövare!
Gäst 2016-12-03 21:59 ! Citera #
Gäst 2016-10-24
Hej! Tänkte berätta hur det går för mig med uppkörningen, första gången kuggade jag och det var På ett hemskt sätt.
Inspektören började på en gång klaga på att hon är trött och att de är skönt att jag är sista eleven. vi börjar köra och kommer efter 5 minuter fram till en parkering, där inspektören ber mig parkera bredvid en annan bil, jag var så stressad att jag missade att hon sa ”bredvid en annan bil” så jag parkarar där de e helt fritt. inspektören började då skrika väldigt högt ”LYSSNA PÅ VAD JAG SÄGER, BREDVID EN BIL SA JAG!” Jag ber om ursäkt och parkerar bredvid en annan bil. Efter de ber hon mig köra ut från parkeringen och de gör jag, direkt då hamnar vi i en uppförsbacke där jag får motorstopp,
(de finns inga bilar på detta ställe ) jag skulle precis starta om o fortsätta köra men då plötsligt skriker hon ”NEJ DET HÄR GÅR INTE LÄGG AV NU!” Hon drar ut nyckeln från bilen och ber mig flytta till passagerar platsen.
Jag fattade ingenting, de har nu endast gått 10 minuter av min körning. Hon sätter sig på förarplatsen och kör tillbaka till Trafikverket i rasande fart så hon nästan körde på en cycklist, medans hon skriker på mig hela vägen tillbaks. När vi kommit fram frågar jag henne varför hon avbröt , vilken fara jag utsatt oss för och hon svarar ”Du kan se svaren sen på datorn nu går vi hem det är iskallt!”
Jahap tänkte jag, vilken härlig uppkörning..
Får en Ny tid efter exakt en vecka, samma plats, annan inspektör, denna gång vart det helt annorlunda, När vi Kom tillbaks efter 30 minuter sa han att jag kör väldigt bra och att det inte är långt kvar, men blev underkänd för jag kört för snabbt i en kurva innan motorväg så han fick ingripa. Annars var det felfritt enligt honom.
Körkortet är en jobbig resa men detta ska vi klara !
Hoppas hoppas du fixade eller fixar det. Och ni andra som kämpar på.
Jag har min tredje uppkörning om två dagar och det känns nästan som man är dömd på förhand när körningen måste vara nästintill perfekt för att lyckas. Självklart är jag mest rädd för att göra någon riktig tabbe pga nervositet.
Gäst 2016-12-04 08:05 ! Citera #
Hej!

Vill berätta lite om när jag klarade min egna uppkörning för att förhoppningsvis lätta på lite av den stressen som många säkerligen känner innan uppkörningen.
Att säga ”var inte nervös” är lättare sagt än gjort, var helt skakig innan uppkörningen men jag möttes av två trevliga tjejer varav en som var i sin utbildning att bli handledare och det gjorde kanske inte saken bättre när tankarna började flyga.

Men så är det, dom flesta är och kommer att vara nervösa när dom kör upp, att lägga energi på att försöka motverka det är hopplöst. Ta några djupa andetag innan ni börjar, det kan lätta lite på stressen men lägg inte mer energi på det.

I alla fall, när vi börjat och jag skulle gå igenom säkerhetskollen så började det kanske inte riktigt galant med att jag stammade mig igenom säkerhetskontrollen och fumlade vid att tända backljusen en liten stund, men men, det var över och iväg med att köra.
Och iväg far vi, gick bra till en början, var lite seg med att accelerera efter korsningar i början kanske men inget som pekades ut och nästan direkt när vi börjat köra så far vi ut på motorväg, accelererade på ett stadigt och snabbt sätt men stirrade tyvär hastighetsmätaren blå utan att jag riktigt tänkt på det (ville lista ut hur fort jag accelererade) men en sekund är många meter på en motorväg.
Sedan var det att byta körfält och blinka ut, gick galant, blinkade i tid, tittade i speglarna och vinkeln och böt körfält mjukt.
Ska avsluta denna kommentar så att den inte blir allt för lång, jag tittade även för mycket åt höger och vänster i korsningar och det resulterade i ett det gick saktare att svänga av vägen än det kanske skulle.

Jag fick lite beröm för min backning men resten ansåg dom nog bara som okej, anledningen till denna kommentar är att visa att alla gör fel under sin uppkörning. Tänk inte på det för mycket bara, för varje fel du gör så finns det en motpart som är minst lika viktig, där det felar kan du komma ifatt med att köra väl i andra moment.

Om jag har något tips så är det trafiksäkerheten, överdriv det säkra om du måste, jag gick säkert 20km/h under vid vissa kurvor på landsväg och gjorde det på ett bestämt sätt som betydde att jag gjorde det för säkerhet och inte osäkerhet.
Var konsistent med hur du kör, visa klart att du förstår vad defensiv körning innebär och tänk inte så mycket. Problemen uppstår mest då du hela tiden tänker, lätt att missförstå sina egna tankar och den riktiga tanken försvinner i ett hav av osäkerhet.

Hoppas det hjälper någon, se fram emot körkortet det är väldigt roligt att äntligen ha det och lycka till med uppkörningen!

Mvh, Gäst ;)
Mickan 2017-04-12 13:16 ! Citera #
Hade min andra uppkörning idag, kuggat på båda..
Första gången kändes otroligt bra, allt gick super, parkeringen var jätte fin osv.. men när vi kommer tillbaka så säger hon ”jag kan tyvärr inte godkänna dig”. Och jag vart så förvånad, hade aldrig kört så bra i hela mitt liv.. så kuggar jag. Anledningen var att jag tittade för mycket i onödiga situationer.

Hade andra körningen idag som sagt, så jag var riktigt nervös, vi går och sätter oss i bilen, och jag ska backa ut... inser att jag har handbromsen i och stressen i mig går upp över tacket, sedan åkte mitt bälte loss och det hjälpte inte mig att lugna ner mig själv.. vi kör iallafall och när jag kommer till trafiksignaler och får grönt så ska jag svänga vänster och snubben framför mig ska svänga in på samma som mig och han kör först.. men jag är så uppe i varv att jag inte ser honom och tänkte inte släppa förbi honom och förarprövaren säger till mig att han kör först.. bara några meter efter det så står det en buss och blinkar ut, men självklart så är jag så nervös att jag inte märker det.. och förarprövaren säger till igen.. efter det gick allt galant, hon var väldigt ledsen att hon inte kunde godkänna mig pga att jag har svårt att hantera stressade situationer.. menmen, nu har jag inte en ny tid förens om 5 veckor igen.. nya tag nästa gång
Jonis 2017-04-12 14:30 ! Citera #
Mickan 2017-04-12
Hade min andra uppkörning idag, kuggat på båda..
Första gången kändes otroligt bra, allt gick super, parkeringen var jätte fin osv.. men när vi kommer tillbaka så säger hon ”jag kan tyvärr inte godkänna dig”. Och jag vart så förvånad, hade aldrig kört så bra i hela mitt liv.. så kuggar jag. Anledningen var att jag tittade för mycket i onödiga situationer.

Hade andra körningen idag som sagt, så jag var riktigt nervös, vi går och sätter oss i bilen, och jag ska backa ut... inser att jag har handbromsen i och stressen i mig går upp över tacket, sedan åkte mitt bälte loss och det hjälpte inte mig att lugna ner mig själv.. vi kör iallafall och när jag kommer till trafiksignaler och får grönt så ska jag svänga vänster och snubben framför mig ska svänga in på samma som mig och han kör först.. men jag är så uppe i varv att jag inte ser honom och tänkte inte släppa förbi honom och förarprövaren säger till mig att han kör först.. bara några meter efter det så står det en buss och blinkar ut, men självklart så är jag så nervös att jag inte märker det.. och förarprövaren säger till igen.. efter det gick allt galant, hon var väldigt ledsen att hon inte kunde godkänna mig pga att jag har svårt att hantera stressade situationer.. menmen, nu har jag inte en ny tid förens om 5 veckor igen.. nya tag nästa gång
Låt dig inte sänkas av misstag. Bara att fokusera på nästa sak. Den enda anledningen att dina misstag var ”oacceptabla” var därför de skapade trafikfarliga situationer. Om du bara kör utan att ta hänsyn till reglerna så kommer något otroligt illa hända till slut.

Tänk på det nästa gång. Inspektören bryr sig bara om att du ska kunna köra bil säkert och ta rätt beslut.

Övningskör gärna mer och öva på företräde och bussregeln.
Kim 2019-11-01 18:47 ! Citera #
Jag blev kuggad fast jag gjorde rätt för mig jag stanna när det var stopp skylt och var noga titta höger regeln även titta båda ställen och även när jag körde där tåget går och stanna när nån gick över gatan och jag planerade min körning innan jag fört satt och köra och jag förklara allt om körningen om regler kan man regler då vet man sin körning men så tänkte inte handledare fast jag sa som det var att jag var noga då blev jag besviken när jag blev kuggad det finns inte perfekt att man är helt full lärd det är viktigast att man följer regler i Trafiken min bilskolan och övningsköra hemma har gått jätte bra mina vänner har sagt att jag kör bra även min gubbe jag har kört mycket över allt och motorvägar alla inspektör är olika det har jag märkt
Annie 2022-05-03 08:58 ! Citera #
Idag hade jag min andra uppkörning då jag kuggade igen. Bara efter 5 minuter så skulle jag köra på en påfart och vred för mycket på huvudet och inspektören fick ta tag i ratten, älskade inspektören han var som en pappa riktigt trevlig och förstående, all kärlek till honom. Första gången gick allt skit bra, då blev jag kuggad för en skit sak, jag skulle vända men vände inte på rätt sätt, hade även då samma inspektör fast en till praktikant som jag åkte med, jag skulle bara titta o agera lite mer också annars hade jag klarat mig sa dem. Men nu tänker jag att det var lika bra att jag blev underkänd då för jag var ju uppenbarligen inte redo. Körprovet idag var 07.00 så fick gå upp 05.15, hann inte äta frukost, och var alldeles stel i kroppen, inte alls en bra uppkörningstid, den bästa tiden är nog vid 9-11 då har man vaknat till och sånt. Jag har kört med lärare 2 dubbellektioner i veckan i 8 månader. Så jag börjar ju undra om jag är efterbliven men min lärare säger att jag kan köra bara att jag pga min adhd brukar snurra iväg i tankarna och det påverkar mycket av min körning speciell på prov. Men jag kör svin bra på lektionerna anser han. Nästa gång ska min lärare va med i bilen under provet och min aktuella tid är 10.45 och det är 4 månader bort, det känns bra men jag kommer 90% chans få en ny tidigare tid om nån avbokar, och då hoppas jag att klockslaget är mellan 9-11. Jag hoppas verkligen jag klarar det på tredje försöket

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov