Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen två gånger

Kuggat uppkörningen två gånger

Gäst 2012-12-03 18:04 ! Citera #
Hej!

Idag körde jag upp två gånger. Lyckades ingen av gångerna. Kan tilläggas att det inatt snöat här i Göteborg och att det skett ett flertal olyckor, dock utan min inblandning.

1. Kuggade för att inspektören tyckte jag låg för nära framförvarande fordon på motorvägen med tanke på mina däck (vinterdäck). Hade även för hög fart i kurvan på avfarten.
Detta köpte jag, jag förstår att jag blev kuggad.

2. Fick en tid några timmar senare. Tog en körlektion och kände på väglaget ordentligt och tränade på och avfarter på snö med vinterdäck. Kuggade då inspektören ansåg att jag inte haft tillräckligt god uppsikt åt vänster i ett villaområde. Jag hade sett tre gånger in på gatan år vänster redan men tydligen krävdes det en fjärde. Obs. Jag krypkörde.

Nu är jag helt slut i kroppen och vill bara sova.
Men jag lever med orden: Det viktiga är inte att kunna falla, det viktiga är att kunna ställa sig upp igen.
marquee moon 2012-12-05 16:31 ! Citera #
Det är bara att försöka igen. Du är ju så himla nära. Den senare kuggningen lät faktiskt jävligt onödig.
Själv kuggade jag 2 gånger innan jag satte det.
Slippa kuggas 2013-01-06 15:03 ! Citera #
Hej ! Många pratar om billiga körkort. Dyraste körkortet är när man kuggar sej. Då måste man betala en uppkörning till plus ännu mera lektioner. Välj en Trafikskola som har hög procent som klarar sej på en uppkörning. Min Trafikskola (Linas Trafikskola i Sala) har typ minst 90% som klarar kortet på en uppkörning. Kolla med dina kompisar eller fråga när du ska välja skola.
ska fixas! 2013-04-02 11:40 ! Citera #
Tjena!
Idag var det min andra uppkörning jag blev kuggad på :/...
Min första körning gick jättebra tills jag skulle köra om en lastbil, (vilket jag skulle av inspektören). Passerade den och jämsides ser jag att det är 70 väg och rullar in i 75....
Konstaterade ganska fort att jag blivit kuggad då han slutade prata helt..
Andra gången var idag, hade både min körlärare med mig och inspektören.
Allt gick verkligen super och när han sen bad mig köra tillbaka till trafikverket vilket är ca 1 min gångavstånd från korsningen jag befann mig i, skulle göra en vänstersväng i korsningen och vet att jag har väjningsplikt för de som är framför mig ( om jag passerar deras körfält). Men bilen som stod framför varken blinkar eller nåt utan bara står där i 15 sekunder. Sen fick korsande trafikanter grönt o börja tuta på mig vilket gjorde att jag svängde vänster ändå men i låghastighet, och inspektören bromsade bilen. Visste direkt att jag kuggat.

Men jag är fortfarande konfunderad över att om en bil står bakom stopplinjen och det är rött för denna och korsande trafikanter har grönt så ska jag ju inte vara ett hinder i trafiken, vilket borde vara tillåtet att göra sin vänstersväng?

Aja bara bita i det sura äpplet och försöka nästa gång :P
Ebba 2013-11-27 16:42 ! Citera #
Hej, måste bara säga hur otroligt skönt det är att läsa att det finns andra som misslyckats. Känns som alla i min omgivnin klarar uppkörningen på första försöket. Själv kuggade jag andra gången i dag på grund av att jag motorbromsade för lite och hade i kopplingen för mycket.... Känns otroligt ledsamt men det är bara att bita i det sura äpplet!! Heja allihopa som kämpar med körkortet. Vi klarar det till slut ska ni se!
minimin 2013-12-06 13:54 ! Citera #
Gud vilken chock jag befinner mig i. För några dagar sen hade jag utbildningskontroll i trafikskolan där man får köra med en annan lärare för att man är för ”van” vid att köra med sin egen lärare. Läraren tyckte att jag inte alls körde bra och jag kunde inget annat än hålla med, eftersom jag varit nervös hela natten innan o inte kunnat sova något körde jag mycket dåligt.
Men efter att jag gjort teoriprovet o klarat det rann nervositeten och osäkerheten av mig och idag var jag avslappnad och ganska lugn vid uppkörningen. Först verkade inspektören jättesnäll och jag tänkte ”vad är det för rykten som folk sprider runt om att de försöker jävlas? Kolla vad snäll han verkar vara!”.
Och inte ett enda fel gjorde jag, körde mycket bra och han ingrep inte en enda gång, varken kommenterade ngt negativt eller bromsade/varnade etc. Så jag var ju ganska säker på att jag hade fått godkänt o när vi kom tillbaka in i parkeringen fick jag rätta till min parkering eftersom jag hade kört in ganska tajt till bilen vid hans sida.
Och gissa vad? Visst kunde man göra fel, men trafiksäkerheten kom först av allt? Visst skulle de bedöma utifrån helhetsperspektivet? Visst vill de ditt bästa? En sak måste jag säga, det är skit snack att de vill ditt bästa. De utför sina jobb och är det särskilt första gången du kör upp kommer du 90% att kugga om din inspektör inte är någon som har ett samvete. Min hade inget samvete och ett hjärta av sten när han sa att jag inte var godkänd eftersom han saknade känslan av ”rytm” på trafiken. Då sa jag, kan du utveckla ditt svar? Och så började han snacka som en konstär, jag vill att du ska se möjligheterna, jag vill känna rytmen etc etc. Det är så tråkigt att man helt enkelt är tvungen till att acceptera deras bedömning utan att kunna överklaga eller så. Jag är en student som faktiskt inte har ett enda öre kvar och fick låna lite från syrran för att låna bilen till uppkörningen...
Enda rådet jag kan ge till er som ska göra uppkörningen; be Gud dag o natt dag o natt om att du ska få en person som kan känna empati och inte som känner sig som en kung som kan trycka ner andra.
Lycka till..
tesla 2013-12-08 20:31 ! Citera #
Minimin: Men hjälp, känna rytmen... Du låter ju verkligen som en trafikfara *NOT*..Får man fråga var du har kört upp?
David Wester 2015-02-03 18:33 ! Citera #
Körde upp idag och kuggade mig för att jag inte gasade tillräckligt när jag hade svängt ut på en landsväg, blev helt chockad när förarprövaren trycker gasen i botten och säger flera gånger: ”känner du att det är halt?”. blev helt paff och när vi kom tillbaka till platsen där vi började så sa han att jag måste träna mer på landsvägskörning (det jag tränat mest på). Jag hade även full koll på trafiken bakifrån men förstår samtidigt hans agerande, men får han bara göra så?

Tack för svar!
Björn He 2015-02-03 23:40 ! Citera #
David Wester
Körde upp idag och kuggade mig för att jag inte gasade tillräckligt när jag hade svängt ut på en landsväg, blev helt chockad när förarprövaren trycker gasen i botten och säger flera gånger: ”känner du att det är halt?”. blev helt paff och när vi kom tillbaka till platsen där vi började så sa han att jag måste träna mer på landsvägskörning (det jag tränat mest på). Jag hade även full koll på trafiken bakifrån men förstår samtidigt hans agerande, men får han bara göra så?

Tack för svar!


Inspektören kanske gasade åt dej med dubbelkommandot för att han tyckte du var ”farligt” sölig. Han (eller hon) har ju rätt att ingripa med dubbelkommandot om det händer någon farlig sak i trafiken som du inte anses kunna behärska. Men skit i det och kämpa på istället så att du inte riskerar att kuggas nästa gång. Kuggningar är inget att bry sej om, blev själv kuggad 2 gånger men det berodde inte på att jag var korkad, det berodde på att inspektörerna var rätt elaka mot mej. Man är absolut inte korkad för att man inte blir godkänd på förarprov.
LinaLi 2015-02-06 18:27 ! Citera #
David Wester
Körde upp idag och kuggade mig för att jag inte gasade tillräckligt när jag hade svängt ut på en landsväg, blev helt chockad när förarprövaren trycker gasen i botten och säger flera gånger: ”känner du att det är halt?”. blev helt paff och när vi kom tillbaka till platsen där vi började så sa han att jag måste träna mer på landsvägskörning (det jag tränat mest på). Jag hade även full koll på trafiken bakifrån men förstår samtidigt hans agerande, men får han bara göra så?

Tack för svar!


Ja, inspektören har rätt att använda dubbekommandot. Det är därför hen har ett.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor