Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen två gånger

Kuggat uppkörningen två gånger

Gäst 2015-04-14 12:16 ! Citera #
Jag undrar en sak, eller två :lol: .
Om jag ska nu köra två gånger med olika inspektörer, men situationer i körningen är exakt likadan (bara min fantasi,förstås). Samma fel, samma bil fast olika inspektörer. Kan en och samma körning bedömas helt olika av två oberoende av varandra inspekörer, bara för att den ena känner sig inte trygg med mig i bilen och den andra känner sig trygg under färden?

8-)
inspektörn igen 2015-04-14 20:14 ! Citera #
Man gör en helhetsbedömning!
Det är, i praktiken, helt omöjligt att göra två likadana körningar, så frågan blir hypotetisk.
Det är så otroligt många saker som inspektören analyserar i din körning, från det du öppnar bildörren tills du stänger av motorn, så det kan mycket väl bli olika utslag beroende på en massa detaljer som du aldrig lagt märke till. Acceleration, avsökning, hastighetsanpassning mm.
Dock har Umeå universitet slagit fast i en stor undersökning att trafikinspektörerna i landet bedömer lika i 93,7% av fallen!
Bättre bedömning än så hittar du inte i någon annan bransch!
Jossan-88 2015-04-14 21:23 ! Citera #
Allt för många fokuserar på sina inspektörer istället för att fokusera på sin körning. Kör som du har blivit lärd, och skit i hur många olika inspektörer som kan sitta bredvid :)
Lycka till! :D
osäker men snäll 2015-04-15 19:41 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen :D
Jag var själv förvånad över hur lätt det gick, och vid 9 tiden i en liten stad kändes det som att alla stannat hemma just för att underlätta för mig :lol:
Gäst 2015-04-15 20:31 ! Citera #
osäker men snäll
jag klarade uppkörningen :D
Jag var själv förvånad över hur lätt det gick, och vid 9 tiden i en liten stad kändes det som att alla stannat hemma just för att underlätta för mig :lol:


Grattis! :)
Vet hur det känns då jag också körde upp i en mindre stad tidigt på morgonen :)
Vart körde du?
Jag körde i Katrineholm, helt perfekt stad att köra upp i, väldigt enkel att lära sig :D
Gäst 2015-04-15 20:45 ! Citera #
Vilken tid är bäst att köra upp då?
Boris 2015-05-08 09:41 ! Citera #
Jag körde upp igår och kuggade :-(. Min säkerhetskontroll fixade jag (kollade belysningen). Jag fixade allt det andra som eventuellt klassas som ” svårt ” (filbyten i en stor rondell, följa skyltar, hålla hastigheten, ha en avsökning i speglarna, döda vinkeln etcetera). Jag hade tur att jag inte behövde göra det som jag fruktade mest (vänstersväng på landsväg). När vi var på väg tillbaka mot trafikverket gjorde jag ett mycket stort fel: Jag tog ut segern i förskott. Jag var stensäker på att jag skulle köra omkring senare på dagen med ett körkort. Så gör jag ett fel som jag aldrig har gjort innan: Jag trodde att jag skulle hinna före en annan bil i en rondell, vilket ledde till att trafikinspektören bromsade med dubbelkommandot (jag antar som sagt var att jag inte var helt uppmärksam och tänkte bara på att jag hade klarat det, trodde jag). Från den stunden blev jag skiträdd och förstod att jag var kuggad. Dock hoppades jag på (fastän jag innerst inne som sagt var insåg att det var kört och att felet var för stort) att en såkallad ” helhetsbedömning ” gällde med tanke på att trafikinspektören sa just i den stunden att ” det var lugnt ”. Han sa väl det för att jag inte skulle bli förkrossad där på plats (färden därifrån till trafikverket var hemsk). Jag blev ändå förkrossad sen när han gav beskedet och det är verkligen ett minne jag mår illa av just när han sa till mig ” du är underkänd ”. Jag har ändå börjat må lite bättre nu tack vare er bland annat genom att läsa om era berättelser och därmed förstå att jag inte är ensam om att känna som jag gör. Jag kände igår att jag ville ge upp. Men det finns värre saker här i världen, som inte ger en möjlighet till fler chanser har jag insett nu när jag har börjat bli mer sansad än vad jag var igår. För en uppkörning, finns det däremot möjlighet till att få fler chanser.
Till alla oss som har kuggat: Vi får aldrig ge upp, vi måste kämpa oss vidare och försöka igen och igen oavsett hur tungt det känns. Gör inte samma fel som jag att jag tog ut segern i förskott. Tack till er alla som har delat med er av era berättelser, ni inspirerade mig till att dela med mig av min. Jag har en ny uppkörningstid och hoppas nu på det bästa att jag inte gör om samma fel eller gör något annat fel.
Gäst 2015-09-29 07:29 ! Citera #
Hade min första uppkörningen förra veckan på torsdagen. Teorin fixades under morgonen och jag klarade 53/65. Sen 10.45 var det dag för uppkörning. Var faktiskt inte alls nervös utan jag var väldigt fokuserad. Inspektören verkade också väldigt trevlig så det var bara att fixa med säkerhetskontrollen och sen bar det iväg. Tyckte jag skötte mig riktigt bra tills vi på slutet av förarprovet ska backparkera. Jag gjorde det alldeles för svårt för mig och jag placera mig fel från första början.. Så blev kuggad på just backparkeringen och det var bara att hålla med. Har ju klarat det så många gånger förut utan problem. Men nu när det blev en lite stressig situation så blev fel beslut efter fel beslut.. Sen fråga jag förövrigt hur min körning var? Riktigt bra sa han och han hade ingen anmärkning alls förutom backparkeringen.

Så nu på torsdag ska jag köra upp för andra gången. Övat mycket parkering av alla former samt backning så det känns som jag ska fixa detta!
Jossan88 2015-09-29 10:30 ! Citera #
Gäst 2015-09-29
Hade min första uppkörningen förra veckan på torsdagen. Teorin fixades under morgonen och jag klarade 53/65. Sen 10.45 var det dag för uppkörning. Var faktiskt inte alls nervös utan jag var väldigt fokuserad. Inspektören verkade också väldigt trevlig så det var bara att fixa med säkerhetskontrollen och sen bar det iväg. Tyckte jag skötte mig riktigt bra tills vi på slutet av förarprovet ska backparkera. Jag gjorde det alldeles för svårt för mig och jag placera mig fel från första början.. Så blev kuggad på just backparkeringen och det var bara att hålla med. Har ju klarat det så många gånger förut utan problem. Men nu när det blev en lite stressig situation så blev fel beslut efter fel beslut.. Sen fråga jag förövrigt hur min körning var? Riktigt bra sa han och han hade ingen anmärkning alls förutom backparkeringen.

Så nu på torsdag ska jag köra upp för andra gången. Övat mycket parkering av alla former samt backning så det känns som jag ska fixa detta!
Vad tråkigt att du kuggade!
Men det är bra att du förstod varför du vart kuggad, allt för många tycker att inspektören är petig eller har letat efter en anledning till att kugga folk. Vilket dom naturligtvis inte gör.
Även bra att du har tränat på all form av parkering då du kommer få genomföra det igen vid nästa uppkörning, då det var de som du kuggade på :)

LYCKA TILL!!!
Gäst 2015-10-22 18:22 ! Citera #
Hej ! Jag har haft min andra uppkörning idag och kuggade på båda , fyfan vad deprimerad och ledsen jag blev ! :cry: första gången körde jag för fort på en avfart och andra gången var det för att jag skulle nästan köra på en bil vid körfältsbyte! Hoppas på körkort nästa gånggg :( :scared:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest