Start > Körkortsforum > Hur många körlektioner tog ni?…

Hur många körlektioner tog ni??

Trafiklärare i malmö 2012-09-08 23:03 ! Citera #
Ang lektioner så beror det mkt på vilka förutsättningar man har. Köra privat eller bara mot skola. Ett körkort handlar inte bara om att manövrera ett fordon utan de risker och faror som tillkommer.

Att jämnföra med kompisar/ syskon är en sak man aldrig skall göra när det gäller körkortet. Finns ingen som talar sanning om hur många lektioner man hart tagit för att man ”skäms”. Det behövs mkt träning för att bli en duktig förare som inte hamnar i olyckstatistiken.

Att ta ett körkort i säffle mot i malmö är betydligt lättare och blir ibland billigare beroende på din känsla i bilen. Frågan är dock, hur kommer den som tagit sitt körkort i säffle klara sig när den personen kommer in i en storstad på egenhand med alla nya trafiksituationer? Ett körkort handlar inte bara om en legitimation utan om ansvar och förståelse för dina och andra personers handlingar i trafiken.
Gäst 2012-09-17 20:12 ! Citera #
Jag har uppkörningen inbokad och har då kommit upp i 56 lektioner och har betalat totalt cirka 41 000 kr.
Gäst 2012-09-17 20:49 ! Citera #
Känns det som att de flesta uppkörningsmoment sitter i kroppen då? Känns som du kör bil som du andas? ;)
Gäst 2012-09-18 14:32 ! Citera #
56 lektioner, skämtar du?
din körskola måste vara allt annat än seriös :p

jag hade ingen privat att köra med hemma, så jag körde allt på körskola och fick mitt körkort på 17 lektioner. ;)
Gäst 2012-10-12 12:06 ! Citera #
Jag har tagit 9 körlektioner, men då har jag kört ganska mycket hemma. Har man inte övningskört hemma så rekommenderar jag att ta fler så att man känner sig säker på uppkörningen.
marquee moon 2012-11-28 17:40 ! Citera #
Okej, det är en kliché, men alla är olika. Att någon har tagit 37 lektioner betyder inte automatiskt att trafikskolan har mjölkat den personen på pengar. I mitt fall: tog i och för en massa lektioner i Malmö och det kändes till en viss del bortkastat för han jag körde med var inte så bra pedagog. Sen bytte jag trafikskola och tog 15 lektioner till. Jag tror att nånstans kring 30-40 lektioner hade jag behövt i vilket fall som helst, oavsett hur bra pedagog läraren var... det gäller lite att känna sig själv. Jag är ingen bilkörartalang utan det krävdes tid och övning för mig. Sedan är det de som tar 8 lektioner och klarar allt på det. Den körskolan jag körde på sedan var skitbra för körläraren sa till mig att ”Nu behöver du inga fler lektioner utan mängdträna hemma som f-n”. Då hade jag kuggat två gånger på uppkörningen.
Zlatan 2013-01-24 23:25 ! Citera #
linkyy
56 lektioner, skämtar du?
din körskola måste vara allt annat än seriös :p

jag hade ingen privat att köra med hemma, så jag körde allt på körskola och fick mitt körkort på 17 lektioner. ;)


Jag antar att du menar 17*40 min = 11 timmar som då motsvarar ca 1 arbetsdag + en halv och på den tiden lärde du dig krypkörning, styrning, dragläge, start o stanna, uppväxling, nerväxling, hastighetsanpassning, bromsteknik, rätt växelval i förhållande till hastighet, fotarbete (ej använda koppling onödigt mycket), miljövänlig körning, landsvägkörning, kurvteknik, avsökning, riskbedömning, regeltillämpning, samspel, stadskörning, motorväg, mörkerkörning, halka, självständig körning, fickparkering, körning mot mål m.m m.m

Vilken supermänniska du måste vara :lol:
Jossan-88 2013-01-24 23:52 ! Citera #
Zlatan
linkyy
56 lektioner, skämtar du?
din körskola måste vara allt annat än seriös :p

jag hade ingen privat att köra med hemma, så jag körde allt på körskola och fick mitt körkort på 17 lektioner. ;)


Jag antar att du menar 17*40 min = 11 timmar som då motsvarar ca 1 arbetsdag + en halv och på den tiden lärde du dig krypkörning, styrning, dragläge, start o stanna, uppväxling, nerväxling, hastighetsanpassning, bromsteknik, rätt växelval i förhållande till hastighet, fotarbete (ej använda koppling onödigt mycket), miljövänlig körning, landsvägkörning, kurvteknik, avsökning, riskbedömning, regeltillämpning, samspel, stadskörning, motorväg, mörkerkörning, halka, självständig körning, fickparkering, körning mot mål m.m m.m

Vilken supermänniska du måste vara :lol:


Jag kan bara hålla med, här låter det som rent skit snack. Om du inte hade kört bil tidigare överhuvudtaget så tror jag inte en enda sekund på att du har kunnat lärt dig ALLT på bara 17 kör lektioner. Detta låter som att du bara vill övertyga andra att tro att du är bättre än vad du egentligen är. Jag har kört nu 12 lektioner på körskolan, och känner mig väldigt bekväm, men då har jag inte nämnt alla dom milen som jag har kört privat med sambons pappa. Och utan den privata körningen så hade jag inte kommit så här pass långt nu som jag har gjort..
Gäst 2013-02-22 15:23 ! Citera #
Nu när jag faktiskt har mitt körkort så kan jag uppdatera er med hur många körlektioner á la 1 timme jag tog innan jag ÄNTLIGEN fick mitt körkort på fjärde uppkörningsförsöket.
Redo? 77 stycken! Jag hade kommit undan med färre om jag inte hade kuggat tredje gången. Men jag skiter i vilket för jag har körkort!
kkrs93 2013-03-05 19:47 ! Citera #
Tjenixen!

Har hitintills tagit 3 körlektioner på körskolan. Har kört ca 8 månader privat. Dom tycker körningen går utmärkt, men eco-drivingen slarvar jag på rätt bra. Så dom rekommenderade mig att köpa ett paket (10 st körlektioner) 3800 kr. Det gick jag med på.

Vi har lagt upp ett schema att jag ska bli klar till maj-juni. Lycka till ni andra!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo