Start > Körkortsforum > Blinka i cirkulation

Blinka i cirkulation

Gäst 2024-03-09 10:02 ! Citera #
Björn He 2024-03-08
När man kör automatväxlad bil så är det säkrast att bromsa med vänster fot, om man nu är tillräckligt van att släppa gasen med höger fot och samtidigt trampa på bromsen med vänstra foten, främst för att vänstra foten är närmast bromspedalen. Det har skett ett antal olyckor, i Storbritannien bland annat, orsakade av ett misstag av fordonsförare som inte stannat när de skulle ha stannat utan gasade istället då de trampade på gaspedalen istället för bromspedalen (av misstag) med höger fot, eftersom de tydligen inte flyttade höger fot närmare mitten innan trampning på pedalen; alltså förväxlade de bromspedalen med gaspedalen, och ett sånt farligt misstag kunde ha undvikits om de hellre hade bromsat med vänstra foten, alltså låtit vänstra foten kontrollera bromsen och högra foten gasen.
Sen har någon snubbe skrivit här att det är enklast att starta en automatväxlad bil om man trampar ned bromspedalen med vänster fot hellre än höger, då man ska växla från stoppläge (P) till körläge (D), eftersom man då kan släppa upp bromsen och samtidigt ge gas med höger fot, precis som när man på en manuellt växlad bil släpper upp kopplingen efter att ha lagt i startväxeln och samtidigt ger gas med höger fot; det går fortare än att släppa upp bromsen och sen trampa på gaspedalen med högra foten.

Angående den så kallade döda vinkeln så tycker jag att det ofta är ganska onödigt att vända blicken vinkelrätt bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln strax före sväng i korsning eller körfältsbyte. Det borde ju räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma om man har exempelvis en cyklist alldeles vid sidan av fordonet, annars kan väl ett fordon vara utrustat med dubbelbackspeglar, som består av en stor huvudspegel och en mindre spegel ovanpå huvudspegeln riktad längre ut från sidan av fordonet.
När jag just hade börjat övningsköra på riktigt så brukade jag inte titta snett bakåt utan bara i backspegeln för att hålla uppsikt innan körfältsbyte, jag hade väl inte lärt mig på allvar att jag är tvungen (kanske åtminstone på uppkörningen) att vända blicken vinkelrätt bakåt för att kontrollera så kallade döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan först när jag tog några övningskörningslektioner med trafikläraren fick jag lära mig det på allvar - men sen när jag klarat körkortsprovet och fått körkort så började jag undra: Är det verkligen absolut nödvändigt att vända blicken snett bakåt bredvid sig för att uppmärksamma om något fordon befinner sig där, det verkar inte alls vara absolut nödvändigt, eller ens nödvändigt överhuvudtaget, hur kan det vara så nödvändigt om man redan har ganska god uppsikt bredvid sig i backspeglarna, som ändå är till för att ge uppsikt bakåt på sidan av fordonet?
Förresten tror jag inte de flesta som har körkort brukar titta snett bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln, jag brukade väl ändå inte göra det när jag just började övningsköra på riktigt, så varför ska jag behöva göra det när jag har körkort?
Har du något att tillägga on-topic? Är ju brukligt så att säga.
Björn He 2024-03-09 11:28 ! Citera #
Gäst 2024-03-09
Har du något att tillägga on-topic? Är ju brukligt så att säga.
Min åsikt är att tecken till vänster vid körning till vänster i en cirkulationsplats skall undvikas, för att ge tecken till vänster vid en cirkulationsplats (precis som om det vore en normal vänstersväng) är ingen bra vana, anser jag, även om trafiklärare mycket väl kan vara av annan åsikt. Det är ändå inte påbjudet att ge tecken till vänster vid infart på cirkulationsplats (men samtidigt inte förbjudet heller), utan man påbjuds bara att ge tecken vid högersväng ut från cirkulationen. Sen måste man naturligtvis också ge tecken i god tid före byte av körfält eller annan förflyttning av fordonet i sidled, i de fall det är minst två körfält runt rondellen (men i de flesta fall brukar man inte byta körfält till vänster vid körning runt rondellen).
Nicke 2024-03-09 15:56 ! Citera #
Björn He 2024-03-09
Min åsikt är att tecken till vänster vid körning till vänster i en cirkulationsplats skall undvikas, för att ge tecken till vänster vid en cirkulationsplats (precis som om det vore en normal vänstersväng) är ingen bra vana, anser jag, även om trafiklärare mycket väl kan vara av annan åsikt. Det är ändå inte påbjudet att ge tecken till vänster vid infart på cirkulationsplats (men samtidigt inte förbjudet heller), utan man påbjuds bara att ge tecken vid högersväng ut från cirkulationen. Sen måste man naturligtvis också ge tecken i god tid före byte av körfält eller annan förflyttning av fordonet i sidled, i de fall det är minst två körfält runt rondellen (men i de flesta fall brukar man inte byta körfält till vänster vid körning runt rondellen).
Man måste inte blinka överhuvudtaget faktiskt. Finns ingen lag som säger att man måste. Själv blinkar jag aldrig och det funkar bättre.
Björn He 2024-03-09 17:00 ! Citera #
Nicke 2024-03-09
Man måste inte blinka överhuvudtaget faktiskt. Finns ingen lag som säger att man måste. Själv blinkar jag aldrig och det funkar bättre.
Jo, man SKALL ge tecken med körriktningsvisare (blinkande orangegult ljus) i god tid för att visa andra trafikanter sin avsikt att starta från vägkanten (om man har stannat eller parkerat), vända, svänga, göra ett körfältsbyte eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled. Cyklister, som inte har tillgång till körriktningsvisare, får istället sträcka ut armen åt sidan, för att ge tecken - men som cyklist behöver man kanske inte göra det om man inte har någon fordonsförare som närmar sig bakifrån, de flesta cyklister brukar bara sträcka ut armen för att ge tecken om sväng när en fordonsförare är nära bakom cykeln, och man får väl normalt inte böter på att svänga utan att ha gett tecken i god tid med armen; i vissa fall har körelever godkänts på uppkörningen trots att ha missat att ge tecken någon gång, så det kanske är okej att missa att ge tecken någon enstaka gång, men man ska helst av allt inte missa det alls. Det finns skäl till att det är påbjudet att ge tecken i god tid före sväng, det handlar väl om att tydligt visa avsikt att svänga i en korsning för andra trafikanter.

Ibland kan körlärare säga ganska konstiga saker, när jag och körläraren övningskörde så instruerade hon mig att alltid hålla uppsikt först och sedan ge tecken, och det var kanske inte absolut rätt. Det är faktiskt säkrast att ge tecken i så god tid som möjligt, för att signalera åt andra trafikanter att man planerar att svänga i en kommande korsning, sen kan man strax innan svängen kolla i backspeglarna och vinkelrätt bakom sig (i döda dinkeln) - men att kolla den så kallade döda vinkeln (snett bakom bredvid sig) är oftast ganska onödigt anser jag, även om det kanske kan befinna sig en cyklist precis bredvid till höger samtidigt som man planerar att svänga till höger i en korsning, men en cyklist borde gå att se i backspegeln, man ska inte behöva vända blicken vinkelrätt bakåt för att kunna se en cyklist, och ser man en cyklist eller mopedist befinna sig alldeles vid sidan av fordonet så behöver man bara släppa förbi den innan svängningen.
Sen ska man heller inte behöva titta snett bakåt till vänster när man planerar att svänga till vänster, oftast brukar väl inte en annan fordonsförare befinna sig till vänster bredvid fordonet när man svänger till vänster i en korsning. Risken för att få en fordonsförare alldeles bredvid sig till vänster brukar vara minimal om man vid vänstersväng ser till att placera sig alldeles vid mitten av körbanan; man kör väl inte om ett fordon (på vänstra sidan) om man ser att fordonet är på väg att svänga, byta körfält eller på annat sätt färdas vinkelrätt åt vänster. Trafikskolelärarna överdriver ganska mycket i vissa fall.
Jur.dr. 2024-03-09 19:28 ! Citera #
Nicke 2024-03-09
Man måste inte blinka överhuvudtaget faktiskt. Finns ingen lag som säger att man måste. Själv blinkar jag aldrig och det funkar bättre.
Eftersom du inte är akademiker ska jag förklara hur praxis i juridik fungerar. Lagen säger:

”När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.”

Denna svepande skrivning används av polis/domstolar. Praxis säger att utfart ur cirkulationsplats är en sådan manöver som kräver högerblinkning. Transportstyrelsen skriver uttryckligen i de officiella råden kring cirkulationsplats att tecken till höger alltid ska ges vid utfart.
Björn He 2024-03-10 03:22 ! Citera #
Jur.dr. 2024-03-09
Eftersom du inte är akademiker ska jag förklara hur praxis i juridik fungerar. Lagen säger:

”När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.”

Denna svepande skrivning används av polis/domstolar. Praxis säger att utfart ur cirkulationsplats är en sådan manöver som kräver högerblinkning. Transportstyrelsen skriver uttryckligen i de officiella råden kring cirkulationsplats att tecken till höger alltid ska ges vid utfart.
Nicke är uppenbarligen ett troll, som håller på och skriver en massa inkorrekta saker som lätt kan vilseleda körkortselever eller som kanske bara är opåläst om de trafikregler som verkligen gäller i trafiken.
Jag vet dock inte varför vissa godkänts på uppkörningen trots missad blinkning någon enstaka gång men att missa att ge tecken om sväng kan kanske vara okej någon enstaka gång beroende på om sväng utan tecken kan ske utan risk för fara eller missförstånd. Annars är det väl korrekt att det är påbjudet att ge tecken i god tid före färd ut ur cirkulationsplats eftersom en sån manöver är likställd med en högersväng. Det är däremot inte påbjudet, men å andra sidan inte otillåtet heller, att ge tecken till vänster för att visa avsikt att köra ur cirkulationen på utfarten till vänster (i riktning in mot rondellen), och att ge tecken till vänster är något som helst av allt skall undvikas.
Björn He 2024-03-10 19:16 ! Citera #
Gäst 2024-03-08
Det är vedertagen praxis att bromsa med högerfoten. Antagligen för att det är säkrare, men jag är inte direkt insatt i det. Det är inte heller direkt olagligt att inte kolla döda vinkeln varje gång, men det är vedertagen praxis att göra det, av en bra anledning.

Ingen seriös som argumenterar kring vänsterblinkandets vara eller inte vara använder förvirring i hjärnan som argument. Menar du att vänsterblinkande är bra på alla sätt, förutom att det kan förvirra hjärnan?
Borde man kanske inte ha en regel att en fordonsförare som svänger åt vänster runt rondellen inte behöver ge tecken om högersväng strax före utfart ur cirkulationsplatsen om den redan vid infart till cirkulationen gett tecken till vänster, med anledning av att den redan vid infart på cirkulationen gett tecken om sväng till vänster, och då ser andra fordonsförare på väg in i cirkulationen tydligt att föraren planerar att köra ur cirkulationen på utfarten på sin vänstra sida i körriktningen? Om man däremot planerar att ta utfarten rakt fram eller till höger så är man tvungen att ge tecken om högersväng vid utfart ur cirkulationen, eftersom man då inte kan ge tecken om att köra till vänster; en som planerar att svänga direkt till höger vid en rondell kan däremot sätta på körriktningsvisaren till höger redan vid infart till cirkulationen och behålla den påslagen tills fordonet lämnat cirkulationen.

Jag själv har dock vant mig vid att INTE ge tecken till vänster vid körning till vänster i en cirkulationsplats, utan bara ge tecken om högersväng strax före utfart från cirkulationen.

Sen tycker jag förresten att det är ganska konstigt strukturerat med vissa cirkulationsplatser, ett exempel är den mini-rondell som för mer än 5 år sen byggdes uppe på Hägerstensåsen i T-korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen/Valutavägen. Där har man avsiktligt anlagt en stenlagd cirkelyta med en asfaltbana runt, som kanske är tillräckligt stor för personbilar men däremot för liten för bussar, varför bussar måste köra över högra halvan av cirkelytan, och trots att man avsiktligt anlagt den stenlagda cirkeln på ett sånt sätt som tvingar bussar att delvis köra över den så säger Stockholms trafikkontor att det är tänkt att man ska köra på asfalten RUNT den stenlagda cirkelytan och inte över den. Jag är dock av åsikten att man INTE är tvungen att köra på asfalten utanför stenläggningen, utan i just det här fallet är det okej att köra över högra halvan av stenläggningen också, sedan vintern 2019/2020 finns en stolpe uppsatt mitt i den stenlagda cirkelytan, med pilar som påbjuder körning på höger sida av stolpen (men det behöver inte betyda att man måste köra runt hela stenläggningen), och stolpen är avsiktligt uppsatt i ett läge som ger utrymme för att köra över högra halvan av stenläggningen, och under såna omständigheter bör själva stolpen, INTE hela den stenlagda cirkelytan, räknas som den så kallade rondellen.
Den cirkulära stenläggningen är till och med avsiktligt byggd nedsänkt till asfaltnivån, med avsikten att ge fordon (eller i första hand bussar) möjlighet att köra över (åtminstone högra halvan av) stenläggningen, det till skillnad från en refug som normalt är byggd upphöjd och åtskiljd från asfaltbanan med kantstenar. I så fall skulle jag INTE kalla den stenlagda cirkelytan för en refug - även om det är sant att det är påbjudet att köra på högra sidan (i körriktningen) av en refug, mittbarriär eller liknande anordning i trafiken (utom i de fall en sån anordning är belägen på en körbana med enkelriktad trafik eller annars närmast högra vägkanten; i såna fall får en fordonsförare köra på sin vänstra sida av anordningen såvida inget annat anges på vägmärke).
Gäst 2024-03-10 22:42 ! Citera #
Håller med dig om stenläggning i små rondeller. Tycker dock att blinkning till vänster är viktigare är viktigare ju mindre rondellen är. Finns en minirondell där jag bor där 90% kör rakt fram. Om man ska till vänster där, är det bästa att blinka vänster av självbevarelsedrift. Har sett många tillbud där, nära krock efter som alla antar att ingen ska runt till vänster. Och, för att tillägga, självklart alltid blinka ut till höger också.
Björn He 2024-03-11 19:18 ! Citera #
Gäst 2024-03-10
Håller med dig om stenläggning i små rondeller. Tycker dock att blinkning till vänster är viktigare är viktigare ju mindre rondellen är. Finns en minirondell där jag bor där 90% kör rakt fram. Om man ska till vänster där, är det bästa att blinka vänster av självbevarelsedrift. Har sett många tillbud där, nära krock efter som alla antar att ingen ska runt till vänster. Och, för att tillägga, självklart alltid blinka ut till höger också.
I fallet med minirondellen på Hägerstensåsen som jag nämner när skulle man inte ha anlagt en bred stenlagd cirkelyta, om det nu är påbjudet (kanske för personbilar åtminstone) att köra på asfalten runt stenläggningen, samtidigt som asfaltbanan är för liten för en buss och därför tvingar bussen att köra över halva stenläggningen. Om det inte är avsett att fordonsförare ska färdas över den stenlagda cirkelytan, med hänsyn till att den är en så kallad rondell, då skulle man inte ha byggt rondellen på ett sätt som tvingar fordon (eller åtminstone bussar) att korsa stenläggningen, utan cirkulationen skulle ju ha byggts asfalterad hela vägen från ytterkanterna in till mittstolpen mitt i rondellkorsningen, och alltså skulle stolpen ha definierats som den så kallade rondellen.

När den stenlagda cirkelytan just var anlagd på Bäckvägen/Sparbanksvägen mitt i T-korsningen med Valutavägen för omkring 5 år sen så brukade så gott som alla fordonsförare köra bara rakt över stenläggningen, tydligen för att de flesta kanske inte uppfattade på allvar just då att den anlagda cirkulära stenläggningen är en så kallad rondell och att man påbjuds att köra runt stenläggningen och inte rakt över den. Därför vidtog man ett år senare en åtgärd som var att sätta upp en stolpe mitt i den stenlagda cirkelytan, som ett hinder mot bilister som ”genar rakt över cirkeln”, men med tanke på att stolpen avsiktligt satts upp i ett läge som ger utrymme att köra över högra halvan av stenläggningen så borde det finnas utrymme för en tolkning att en fordonsförare får köra över högra halvan, det står ju ändå på väganvisningarna att ett fordon skall köras till höger om stolpen och inte till höger om hela stenläggningen.

Förresten vet jag inte exakt hur många som ger tecken om vänstersväng vid körning till vänster i en cirkulationsplats, men de flesta som svänger från Sparbanksvägen vänster in på Valutavägen blinker antagligen vänster vid infart till minicirkulationen, men de måste naturligtvis komma ihåg att blinka höger strax före utfart från minirondellen, eftersom de då gör en högersväng.

Jag undrar för övrigt hur Stockholms stad tänkte med sitt beslut att bygga om T-korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen/Valutavägen till en minirondell, de kunde hellre istället ha byggt nya upphöjda övergångsställen intill korsningen, som en hastighetsdämpande åtgärd, och gärna skyltat raksträckan Bäckvägen-Sparbanksvägen som huvudled. Det är väldigt knasigt att stora huvudgatan genom stadsdelen Hägerstensåsen inte är skyltad som huvudled och att det därför är högerregeln vid korsningarna med de mindre gatorna, högerregeln är väldigt olämplig trafikregel med tanke på att de som kör på en väg som Bäckvägen oftast inte brukar väja för att ge ett fordon från den högra korsande vägen företräde, trots att man måste ge fordon från höger företräde; trots att Bäckvägen inte är skyltad som en huvudled så verkar många fordonsförare ändå tendera att uppfatta att en sån väg är en ”huvudled”.
Nicke 2024-03-12 22:08 ! Citera #
Jur.dr. 2024-03-09
Eftersom du inte är akademiker ska jag förklara hur praxis i juridik fungerar. Lagen säger:

”När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.”

Denna svepande skrivning används av polis/domstolar. Praxis säger att utfart ur cirkulationsplats är en sådan manöver som kräver högerblinkning. Transportstyrelsen skriver uttryckligen i de officiella råden kring cirkulationsplats att tecken till höger alltid ska ges vid utfart.
Vadå akademiker? Vad snackar du om?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov