Start > Körkortsforum > Blinka i cirkulation

Blinka i cirkulation

Gäst 2024-03-08 19:57 ! Citera #
Varför envisas körskolor att man skall blinka innan man kör in i cirkulation, då är det bara ett krav att blinka höger när man kör ur cirkulation.
Gäst 2024-03-08 20:07 ! Citera #
Blir tydligare, jag tycker att det hjälper mycket för att förstå andra förares avsikt och trafiken flyter bättre. Jag har testat lite olika faktiskt och upplever att vänsterblink om jag ska vänster är säkrare. Utan vänsterblink har jag blivit nära att vara påkörd fler gånger. Givetvis blinkar jag ut höger, alltid.

Kolla bild och exempel på https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Gäst 2024-03-08 20:16 ! Citera #
Viktigt att poängtera att man inte blinkar vänster för att visa att man ”kör in”. Man blinkar vänster med syftet att visa vilket håll man ska åt längre fram (normalt tredje avfarten).
Björn He 2024-03-08 21:26 ! Citera #
Att ge tecken om sväng till vänster i en cirkulationsplats är ingen bra vana med tanke på risken att förvirra hjärnan på ett sånt sätt att man lätt missar tecken till höger strax före utfart från cirkulationsplatsen. Det är inte påbjudet att vid infart på cirkulationsplats ge tecken om sväng till vänster, om man planerar att köra till vänster, utan bara påbjudet att ge tecken om högersväng strax före utfart ur cirkulationsplatsen, men det är å andra sidan inte heller otillåtet att ge tecken till vänster för att visa avsikt att köra till vänster vid en rondell.
Gäst 2024-03-08 21:41 ! Citera #
Björn He 2024-03-08
Att ge tecken om sväng till vänster i en cirkulationsplats är ingen bra vana med tanke på risken att förvirra hjärnan på ett sånt sätt att man lätt missar tecken till höger strax före utfart från cirkulationsplatsen. Det är inte påbjudet att vid infart på cirkulationsplats ge tecken om sväng till vänster, om man planerar att köra till vänster, utan bara påbjudet att ge tecken om högersväng strax före utfart ur cirkulationsplatsen, men det är å andra sidan inte heller otillåtet att ge tecken till vänster för att visa avsikt att köra till vänster vid en rondell.
Hobbyhjärnforskaren. Personligen blir jag inte förvirrad. Finns betydligt mer komplexa saker i trafiken.
H 2024-03-08 21:47 ! Citera #
Och återigen, björn som enligt egen utsago varit i 10 trafikolyckor där han inte på något sätt gör något fel.. Här har vi kanske svaret?
Björn He 2024-03-08 23:16 ! Citera #
Gäst 2024-03-08
Hobbyhjärnforskaren. Personligen blir jag inte förvirrad. Finns betydligt mer komplexa saker i trafiken.
Vissa bilhandlare hävdar ju att bromsning med vänster fot, som kan vara frestande vid körning av automatväxlad bil, kan ”förvirra hjärnan”, är inte det skitsnack också då? Jag har varken upplevt eller ens tänkt på att bromsning med vänster fot kan förvirra hjärnan, vad jag hört så blir man inte kuggad för att bromsa med vänster fot under uppkörningen - sålänge man inte gör det på ett trafikfarligt sätt (men att bromsa med vänster fot är inte (alltid) trafikfarligt).
Gäst 2024-03-08 23:36 ! Citera #
Björn He 2024-03-08
Vissa bilhandlare hävdar ju att bromsning med vänster fot, som kan vara frestande vid körning av automatväxlad bil, kan ”förvirra hjärnan”, är inte det skitsnack också då? Jag har varken upplevt eller ens tänkt på att bromsning med vänster fot kan förvirra hjärnan, vad jag hört så blir man inte kuggad för att bromsa med vänster fot under uppkörningen - sålänge man inte gör det på ett trafikfarligt sätt (men att bromsa med vänster fot är inte (alltid) trafikfarligt).
Det är vedertagen praxis att bromsa med högerfoten. Antagligen för att det är säkrare, men jag är inte direkt insatt i det. Det är inte heller direkt olagligt att inte kolla döda vinkeln varje gång, men det är vedertagen praxis att göra det, av en bra anledning.

Ingen seriös som argumenterar kring vänsterblinkandets vara eller inte vara använder förvirring i hjärnan som argument. Menar du att vänsterblinkande är bra på alla sätt, förutom att det kan förvirra hjärnan?
Björn He 2024-03-08 23:57 ! Citera #
Gäst 2024-03-08
Det är vedertagen praxis att bromsa med högerfoten. Antagligen för att det är säkrare, men jag är inte direkt insatt i det. Det är inte heller direkt olagligt att inte kolla döda vinkeln varje gång, men det är vedertagen praxis att göra det, av en bra anledning.

Ingen seriös som argumenterar kring vänsterblinkandets vara eller inte vara använder förvirring i hjärnan som argument. Menar du att vänsterblinkande är bra på alla sätt, förutom att det kan förvirra hjärnan?
När man kör automatväxlad bil så är det säkrast att bromsa med vänster fot, om man nu är tillräckligt van att släppa gasen med höger fot och samtidigt trampa på bromsen med vänstra foten, främst för att vänstra foten är närmast bromspedalen. Det har skett ett antal olyckor, i Storbritannien bland annat, orsakade av ett misstag av fordonsförare som inte stannat när de skulle ha stannat utan gasade istället då de trampade på gaspedalen istället för bromspedalen (av misstag) med höger fot, eftersom de tydligen inte flyttade höger fot närmare mitten innan trampning på pedalen; alltså förväxlade de bromspedalen med gaspedalen, och ett sånt farligt misstag kunde ha undvikits om de hellre hade bromsat med vänstra foten, alltså låtit vänstra foten kontrollera bromsen och högra foten gasen.
Sen har någon snubbe skrivit här att det är enklast att starta en automatväxlad bil om man trampar ned bromspedalen med vänster fot hellre än höger, då man ska växla från stoppläge (P) till körläge (D), eftersom man då kan släppa upp bromsen och samtidigt ge gas med höger fot, precis som när man på en manuellt växlad bil släpper upp kopplingen efter att ha lagt i startväxeln och samtidigt ger gas med höger fot; det går fortare än att släppa upp bromsen och sen trampa på gaspedalen med högra foten.

Angående den så kallade döda vinkeln så tycker jag att det ofta är ganska onödigt att vända blicken vinkelrätt bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln strax före sväng i korsning eller körfältsbyte. Det borde ju räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma om man har exempelvis en cyklist alldeles vid sidan av fordonet, annars kan väl ett fordon vara utrustat med dubbelbackspeglar, som består av en stor huvudspegel och en mindre spegel ovanpå huvudspegeln riktad längre ut från sidan av fordonet.
När jag just hade börjat övningsköra på riktigt så brukade jag inte titta snett bakåt utan bara i backspegeln för att hålla uppsikt innan körfältsbyte, jag hade väl inte lärt mig på allvar att jag är tvungen (kanske åtminstone på uppkörningen) att vända blicken vinkelrätt bakåt för att kontrollera så kallade döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan först när jag tog några övningskörningslektioner med trafikläraren fick jag lära mig det på allvar - men sen när jag klarat körkortsprovet och fått körkort så började jag undra: Är det verkligen absolut nödvändigt att vända blicken snett bakåt bredvid sig för att uppmärksamma om något fordon befinner sig där, det verkar inte alls vara absolut nödvändigt, eller ens nödvändigt överhuvudtaget, hur kan det vara så nödvändigt om man redan har ganska god uppsikt bredvid sig i backspeglarna, som ändå är till för att ge uppsikt bakåt på sidan av fordonet?
Förresten tror jag inte de flesta som har körkort brukar titta snett bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln, jag brukade väl ändå inte göra det när jag just började övningsköra på riktigt, så varför ska jag behöva göra det när jag har körkort?
Gäst 2024-03-09 09:55 ! Citera #
H 2024-03-08
Och återigen, björn som enligt egen utsago varit i 10 trafikolyckor där han inte på något sätt gör något fel.. Här har vi kanske svaret?
Hahaha!!!!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov