Start > Att ta körkort > Fråga förarprövare

Frågor & svar med tidigare förarprövare

Rune Wåhlin har varit förarprövare på Trafikverket, vilket innebär att han har bedömt många uppkörningar. Här svarar han på frågor som ni har skickat in (2012).

Ställ nya frågor på Uppkörningsbloggen.

Farhad
Är det sant att högre krav ställs på yngre personer, utan att uppkörnings-handledaren själv tänker på det? Då menar jag att handledaren kanske väger den unga åldern i själva bedömningen?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Fahrad! Nej, det är inte sant. Om det vore sant kunde det lika gärna vara tvärtom. Inspektören kunde ha mera överseende med den som är ung, för att ”denne inte vet bättre” och ställa högre krav på den som är äldre för att den ”borde veta bättre”.
Ire
Hur ser man på detta scenario: Tätbebyggt område, 50 km/h, tvåfilig gata, man kör i högra filen. Längre fram ser man en buss som gör sig redo för att stanna på en bullhållplats. Spontant vill man ju byta till vänster fil så att man kan passera bussen. Ser man detta som ”dåligt” på en uppkörning då man egentligen ska använda det körfältet som är bäst lämpat för vidare färd, eller ser man snarare detta som ett bra sätt att planera körningen då man undviker onödiga stopp?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Ire! Nej, det är verkligen inte dåligt att byta körfält och passera bussen – så länge det sker utan risk, med god planering och uppsikt! Det går ju alltid att byta tillbaka igen. :)
Emelie
Hur viktigt är de att köra miljövänligt?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Emelie! Det är väldigt viktigt att köra miljövänligt! Miljödelen i ett körprov bedöms på samma sätt som övriga delar i körprovet. Denna del hör också väldigt ofta ihop med hur en förare manövrerar fordonet (växlar och använder kopplingen = dragläge). Om det däremot skulle stå mellan att undvika en farlig situation och miljökörning, så är det alltid säkerheten som kommer främst (då syftar jag på en plötslig situation som inte kunde ha förutsetts av föraren).
Fredrik
Hej Rune! Jag har en körprovet om ca 2 månader och en av min kompis och jag satt och diskutera detta och så kom vi in på backning, när jag backar så använder jag bara speglarna och då sa han att när han körde upp första gången blev han kuggat pga att han inte kolla bakåt genom vrida på huvudet. Min fråga: Måste man kolla bakåt genom att vrida på huvudet när man backar och inte endast använda speglarna?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Fredrik! Din backning kan inte bli godkänd om du endast använder backspeglarna! Hur ska du kunna se allt som händer omkring bilen om du inte vrider på huvudet? Döda vinkeln finns även vid backning. Vrid på huvudet bland; före och under backning.
Victor
Är det okey om man planerar sitt körning i en förarprov? Till exempel vis kan jag säga till inspektoren jag skulle åka till hem och kommer tillbaks här?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Victor! Nej, det går inte till så. Däremot kan inspektören be dig att köra dit du hittar, t.ex. hem.
Elin
Hur ska man köra på motorväg för att bli godkänd? Tex påfarter och avfarter? Måste man komma upp i hastighet fort?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Elin! När det handlar om påfart på motorväg eller liknande, så är det viktigt att din fart anpassas till den hastighet som gäller på den väg du ska ansluta till. Viktigt att tänka på är att du, i varje unik situation, måste göra en bedömning av läget. Hur fort kör de? Vad händer ute i det körfält jag ska in i? Allt, oavsett var du kör, bygger på planering och förmåga att anpassa ditt körsätt efter rådande omständigheter.
Marie
Hej, Jag har min andra uppkörning om några dagar, skulle du kunna förklara för mig hur jag bäst har uppsikt i alla situationer, tex i en korsning-bör jag alltid släppa på gasen och vara handlingsberedd eller kan jag hålla hastigheten och ”bara” vara beredd på att bromsa? Svara gärna både när det gäller att man kör på huvudled eller där högerregeln gäller. Tacksam för svar!
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Marie! Det är en stor och bred fråga du ställer. Hur du ska köra i, exempelvis korsningar, är något du måste förstå på egen hand. Jag kan tala om att: gör så och inte si, men du måste öva upp din förmåga att själv avgöra hur du ska handla, därför att varje situation är unik. Som inspektör vill man att föraren uppvisar en förmåga och ett beteende som signalerar trygghet. Föraren gör passageraren avslappnad och får en att känna sig trygg.
Madelene
Om man inte kan säkerhetskontrollen så bra kan man bli kuggad då?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Medelene! Säkerhetskontrollen är en del av körprovet, men underkänt på den leder inte till underkänt på själva körningen, om körningen är bra. Däremot vägs säkerhetskontrollen in i helheten och kan medverka till att körningen inte blir godkänd.
Carina
Hej! Kan en förarprövare se skillnad på om man kanske gör ett fel för att man är nervös eller om man faktiskt inte kan?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Carina! Ett fel som beror på nervositet brukar inte upprepa sig under körningen. Ofta är det också så att nervositeten släpper efter några minuters körning. Om det går bättre och bättre kan man dra slutsatsen att det var nerverna som spökade i början av körningen. Det är alltid helheten som avgör resultatet. Ett fel som blir, eller riskerar att bli farligt, leder till underkänt oavsett om det beror på nervositet eller inte.
Marcus
Inledningsvis vid en uppkörning gör man ju en säkerhetskontroll. Får man reda på vad det är man ska kolla? Eller säger man bara ”Gör en säkerhetskontroll” och så förväntas man själv kolla allt, vad nu det kan vara? Sedan är det inte lätt att veta precis var allt sitter i bilen, t ex vart man sätter på dimljus eller var säkringarna sitter? Förväntas man leta upp sådana saker själv?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Marcus! Inspektören ber dig att utföra en viss del av kontrollen (lampor, bromsar, däck eller liknande). Är du ovan vid bilen tar inspektören hänsyn till det i sin bedömning.
Claudia
Hej hej! Är väldigt oroligt att inte kunna köra i precis rätt hastighet. Det är väldigt svårt att behålla ex 70 i en lång sträcka när man måste hålla koll på annat. Hur mycket kan inspektören tolerera? spelar det någon roll 5km mer eller mindre om man korrigerar snabbt? tack för svar.
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Claudia! Om du över på detta så att du kan hålla rätt hastighet utan att kika på hastighetsmätaren hela tiden, blir det lättare för dig. Din körning blir då även mera avslappnad.
Sasha
Vad är det vanligaste grunden för att bli en underkänd?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Sasha! Den vanligaste orsaken till att bli underkänd är att inte komma tillräckligt förberedd till körprovet. Är du inte nog tränad, så gör du grundläggande misstag under din körning: Du planerar inte, du har inte tillräcklig uppsikt, du anpassar inte din körning efter omständigheterna och du får inte till samspelet med andra trafikanter. Öva, öva och öva!
Eman
Vad betyder det om man kör defensivt?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Eman! Med defensiv körning menas att föraren håller goda säkerhetsmarginaler, där det finns tid att planera och tänka igenom sin körning. Det är även ett sätt att köra där man inte hela tiden ”tok”-accelererar eller alltid tvärbromsar.
John
Hej, måste man vara 18år för att få göra en uppkörning? Jag är 17år, hörde att man kan köra upp och om man klara det så få man körkortet direkt när man har fyllt 18år. Förresten är riskettan och halkbana något obligatorisk för att ta B-Körkort?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej John! Ja, du måste ha fyllt 18 år för att få göra din uppkörning för B-körkort. Ja, riskettan och halkbanan är obligatoriska!
Henrik
Är det enklare för folk som gått i körskola att klara uppkörningen än folk som kör upp som privatister?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Henrik! Det behöver inte vara enklare för de som går på trafikskola än för dem som kör privat. En privatist kan köra minst lika bra som en trafikskoleelev. En sak som kan skilja är att den som kört på trafikskola ofta har en mer gedigen utbildning än den som bara kört privat. Lärarna är utbildade inom sitt område och vet hur de ska lära ut bilkörning. Detta gäller inte för de flesta privathandledare.
Daniel
Hur lång tid brukar en uppkörning ta?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Daniel! Den totala tiden för en uppkörning är 45 minuter.
Ed
Vad är det absolut viktigaste att tänka på under uppkörningen?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Ed! Det viktigaste under uppkörningen är säkerheten. Det får inte bli, eller riskera, att bli farligt.
Aylin
Hej! När jag brukar köra och kommer till till exempel trafikljus så brukar jag trycka ner kopplingen och växla till ”neutralt” (alltså ingen växel alls) och bromsa fram till stopplinjen och stanna om det är rött eller om det fortfarande är grönt växla upp till 2:an och köra vidare. Kan jag bli kuggad för det?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Aylin! Under körningen tittar inspektören på ditt sätt att manövrera fordonet. Din manövrering (”fotarbetet” - gas/koppling) är även avgörande för din miljökörning. Har du inte de rätta grunderna för ditt pedalarbete så kan det leda till underkänt. Kolla upp hur du kör miljövänligt och öva bort dina felaktiga(?) rutiner innan körprovet.
Lina
Hej! jag ska snart köra upp och är mest orolig för vänstersvängen som ALLA här får göra. Det jag har svårt för är när jag ska svänga, om jag hinner innan mötande bilar, i en lucka eller efter. har du något tips? Sen undrar jag även om det är ok att svänga till höger, sen ut på vägen och göra en till högersväng in dit man skulle, även om det kanske hade gått att göra en vänstersväng?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Lina! Mitt bästa tips till dig är att öva, öva och öva! Genom att du utför en vänstersväng upprepade gånger, så blir du bättre och bättre på att ”läsa” trafiken från fall till fall. Finns det orsak till det, (t.ex. mycket trafik) så kan använda dig av annat alternativ än en direkt vänstersväng.
Sandra
Hej! Jag har uppkörning och teoriprov om ca 4 dagar och många av mina vänner säger att de för de mesta handlar om tur och att personkemin på den som kör upp och den som bedömder kan spela en stor roll. Brukar detta stämma?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Sandra! Jag kan försäkra dig att personkemi eller tur inte har med saken att göra.
Nicole
Hur länge får man parkera på en plats där en ”parkering förbjuden” skylt sitter om man parkerar före skylten?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Nicole! När det gäller regler som dessa, så finns utmärkt material att tillgå. Prata med din handledare om detta.
Johan
Min körskolelärare vill att jag alltid ska blinka till höger när jag ska köra in och ställa mig vid vägkanten. Men när man läser teorin, så förstår jag det som att man inte ska blinka eftersom andra bilar kan tro att man ska svänga. Kan jag bli underkänd på en uppkörning om jag ska köra in mot vägkanten och blinkar till höger, där det även finns en väg till höger i närheten?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Johan! Om jag satt bredvid, så skulle jag inte klanka ner på om du ”blinkade” in till kanten. När det sedan gäller samspelet med andra trafikanter (som det exempel du nämner) så bedöms detta från fall till fall, eftersom varje läge är unikt. Du är ansvarig förare under körprovet och krav ställs på dig att du, på ett självständigt sätt, ska kunna avgöra ditt agerande i olika trafiksituationer.
Alice
Måste man kunna fickparkera på uppkörning!? Jag har fått höra att det inte längre är krav på det?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Alice! Ja, du kan få fickparkera under körprovet! Parkering är ett moment som kan ingå, men det behöver inte vara just fickparkering.
Madde
Har dem rätt att kugga en på 3 sekundersregeln fast man har en avstånd mellan framförande bil men det är inte exakt 3 sekunder. Det jag menar är det ett lag eller är det en regel som man bör följa men inte måste?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Madde! Tresekundersregeln är en rekommendation, inte en lag. Vad som är viktigt är att du håller goda marginaler under din körning, så att det inte riskerar att uppstå någon farlig situation.
Dennis
Hej! Jag har hört att om jag har kuggat på körprovet, men fått godkänt på teorin inom samma vecka och min körskola kan inte få in en ny tid för körprovet inom de närmaste 2 månaderna- så kan jag begära att få förlängd tid upp till en månad. Stämmer det här?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Dennis! Nej, det stämmer inte.
Alma
Hejsan! När man stannar vid ett trafikljus och väntar på grön signal, måste man då växla till friläge och släppa kopplingen och endast ha en fot lätt på bromsen så det inte blir en onödig tomgångskörning? Undrar bara om det ses som ett ”större” misstag om man inte gör det med tanke på hur stor fokus det är på miljökörning idag. Har en tendens att glömma göra det…
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Alma! Det du beskriver rekommenderas inte. Rätt växel i och koppling nere (beroende på bilens teknik förstås).
Amer
Vem hjälper mig och trycka ner bromsen medan jag kollar om lyset funkar? Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Amer! Kommunicera med inspektören så ska du se att det löser sig.
Boris
Varför har Sverige så dumma regler att teori/uppkörningen är giltig bara två månader,om man klarar teori som man pluggar 6 månader och klarar teori har i regel bara ett(1)chans att bli godkännt på uppkörningen, är det inom EU också samma lag?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Boris! Om reglerna är dumma eller inte får väl var och en avgöra. En av orsakerna är att man bedömer teorikunskaper som en färskvara och att det vill ha körkortsaspiranten så väl förberedd som möjligt vid provtillfället. Vet du att du bara har ett eller två körtillfällen på dig efter du klarat ditt teoriprov, så väljer du säkert inte att chansa med din körning.
Patrik
Hej Rune, Jag går en intensivkurs och har körprov om drygt en vecka. Eftersom jag ska lära mig från grunden till att klara provet på två veckor så går vi väldigt fort fram. Detta har lett till att en del miljöfrågor inte riktigt har hunnit övas in, utan säkerhet och regler har varit prioriterat. Min fråga är; Klarar jag ett prov utan någon vidare kunskap om tex motorbromsning och rörelseenergi med en, i övrigt, säker och bra körning? Och ytterligare en fråga; Jag har märkt att jag ofta missar hastighetsskyltarna. Hur gör jag om jag inte vet om det är tex 70 eller 90väg jag kör på?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Patrik! När detta svar publiceras har du säkert genom gjort ditt körprov (hoppas det gick bra!), men andra kanske kan dra nytta av mitt svar. Utan att kasta någon skugga över intensivutbildningar, så är min erfarenhet att de inte alltid räcker till (särskilt om detta är den enda typen av övning man har tillgång till). I din fråga sätter du själv fingret på den svaga punkten. Tiden räcker inte till för att öva in grunderna! Det betyder att du riskerar att få luckor i din utbildning. Saknar du ett miljötänk i din körning så kan din körning underkännas för detta. Om du missar hastighetsskyltarna så kan det bero på att du har fullt upp med annat (manövrering) och inte hinner se dem. Återigen sätter du fingret på den svaga punkten. OBS! Intensivkurser fungerar för vissa, men inte för alla. Jag tar inte ställning för eller emot!
Isabelle
Hej! Jag undrar hur man ska göra i vänstersväng i rondell. Det lämpligaste är ju att ligga i vänsterfilen i rondellen och sedan byta till höger innan man kör ut. Men när man byter till högerfilen, ska man glida över eller ska man göra ett mer ”kraftigt” filbyte? Och så tycker jag det är lite krångligt med vänstersväng på landsväg också. Om man gör det på uppkörningen och det är massa bilar bakom, ska man svänga in på en väg till höger och vända där, eller ska man sakta ner farten lite och köra ut mot kanten för att släppa förbi bilarna bakom?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Isabelle! I dag kan du välja vilket körfält som är lämpligast för dig i cirkulationsplatsen. Det viktiga är att du har (och visar inspektören!) god uppsikt och är tydlig med dina avsikter gentemot andra trafikanter. När det kommer till vänstersväng på landsväg, så kan du använda båda de alternativ du beskriver i din fråga. Du avgör detta utifrån trafiksituationen!
My
Måste man vara hundra procent perfekt under uppkörningen eller tillåts vissa misstag?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej My!

Nej, man måste verkligen inte prestera perfekt körning. Då skulle ingen få sitt körkort. Misstag tillåts och förväntas. Vad som gör skillnaden är typen av misstag och allvaret i dem. T.ex. om du gör ett allvarligt misstag = riskerar att krocka eller köra på någon, så räcker det för att bli underkänd. Om du gör samma, eller liknande, misstag (upprepas flera ggr under körningen) så är det också grund för underkännande (även om misstaget i sig inte är så allvarligt). Det är helheten av din körning som bedöms, så om du gör ett par enklare misstag, så kan din körning bli godkänd ändå.
Sussi
Hur bra måste man vara på fickparkering för att få godkänt på uppkörningen? Vad händer om körningen i övrigt är på acceptabel nivå, men fickparkeringen tar lång tid och resultatet är halvdåligt? Hur många små misstag har man råd att göra under en uppkörning? Vilka typer av mindre fel brukar förarprövarna ha överseende med? Ge gärna exempel.
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Sussi!

Du behöver inte vara en expert på fickparkering för att få ett godkänt resultat på ditt körprov! Om din körning i övrigt är bra, så kan du komma undan med en medioker parkering. Vad som kan leda till ett underkännande är om du misslyckas med att parkera bilen, trots flera försök, eller att det uppstår en situation så att inspektören måste ingripa. Se till att öva på olika typer av parkeringar och kom väl förberedd till uppkörningen. Då har du stora chanser att klara dig.

Det är svårt att ange ett exakt antal misstag, utan det är mera typen av misstag som avgör (se svaret till My här ovan). Den typ av misstag som kan passera är samma sort som kan leda till ett underkännande. Om du missar att se dig för ordentligt i en korsning, men har god uppsikt i övriga så kan det passera. Om det däremot uppstår en situation pga. din bristande uppmärksamhet, så kan detta vara tillräckligt för att din körning ska bli underkänd. Det är alltid helheten av din körning som bedöms. Om din körning upplevs som säker och kontrollerad, om du visar att du är med och att du kan anpassa din körstil efter rådande omständigheter, så kommer du att komma undan med flera enklare misstag.
Moa
Vad är ett vanligt fel att bli kuggat för?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Moa!

Det allra vanligaste är att den som kör bilen inte visar att denne kan planera sin körning. Med att planera menar jag att aspiranten inte ligger steget före i tanken utan ”ramlar in” situationer. Vad varje inspektör vill se under ett körprov är att föraren är förberedd på vad som ska, eller kan, hända. Om jag ger ett exempel på vad jag menar: Du färdas längs en gata med parkerade bilar utmed gatan. Längre fram finns ett skymt övergångsställe, där det riskerar att dyka upp någon från ”ingenstans”. En förare som planera - tänker steget längre - är medveten om denna möjliga risk innan denne kommer fram och kan agera därefter. En förare som inte planerar eller tänker steget längre, måste istället reagera. Skillnaden på att agera och reagera, är att ett agerande är planerat och förberett medan ett reagerande är oplanerat och oförberett.
Jon
Stämmer det att det tidigare varit automatiskt 110km/h på motorväg, men inte är det längre? Ett förtydligande vore på sin plats då många äldre förare (tänk förälder som övningskör med sitt barn) ofta refererar till äldre regler.
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Jon!

Idag kan hastigheten på våra motorvägar variera mellan 90 och 120 km/h, men grundhastigheten på motorväg är 110 km/h. Att regler ändras med tiden är ofrånkomligt. Den som vill vara handledare för någon som ska ta körkort måste hålla sig uppdaterad. Exempelvis kan det löna sig att läsa igenom samma teoribok som den som ska övningsköra läser. Då blir man själv uppdaterad och det är lättare att tillsammans diskutera regler och annat som dyker upp under handledningstiden.
Simon
Jag tycker att det ofta är svårt att veta vilken hastighet som gäller för en viss väg. Det finns inte alltid skyltar som visar om det är till exempel 30 eller 50. Man kan visserligen se på de streckade linjerna ifall det är 50 eller lägre respektive 70 eller högre, men hur kan man på bästa sätt ta reda på det då det inte finns några hastighetsskyltar i närheten?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Simon!

Det finns alltid skyltar, Simon! Skulle det inte finnas beror det på att de är förstörda eller stulna. Vet man inte vilken hastighet som är gällande beror det snarare på att man missat skyltarna. Inom vissa områden sitter en skylt i början av området och sedan gäller den hastigheten tills nästa skylt talar om att det är ny hastighet som gäller. Det gäller att vara uppmärksam och att komma ihåg vilken hastighet som är aktuell. Du ska få en motfråga av mig. Om du lämnar en väg med hastighet 70 km/h och kommer in på en ny väg utan hastighetsskyltar, vilken hastighet gäller då?
Jems
Snart ska jag göra körnings prov. Vad är första steget innan börjar köra bilen? Förklara för mig!
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Jems!

Om jag förstår din fråga rätt så det första du får göra är en del av säkerhetskontrollen. Sedan får du komma ut i trafik.
Alex
Är det okej om man råkar få 1-2 motorstopp under uppkörning men kör bra annars?
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Alex!

Ja Alex, det är ok med några motorstopp under körprovet. Det viktiga är inte att inte få motorstopp utan att det inte upprepar sig genom hela körningen. En annan sak att tänka på är ditt agerande under motorstoppet. Var hamnar din uppmärksamhet? Tappar du uppmärksamheten på allt runtomkring dig och uppslukas av situationen (Vad hände? Hur gör jag nu?) eller kan du starta om bilen och samtidigt ha lite koll på vad som sker omkring dig? Inspektören tittar efter dina rutiner: Hur du använder gas och koppling. Att du arbetar rutinmässigt med dessa delar av manövreringen.

Frågorna är inskickade och besvarade år 2012.

Ställ nya frågor på Uppkörningsbloggen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 04:13

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo