Hej 18årig tjej här. Jag kuggade min första uppkörning i dag, mår skit det var för att jag inte hade tillräckligt bra uppmärksamhet enligt henne, även fast jag konstant kollade i mina backspeglar och sido speglar, trafiken framför och bakom mig och hade rörlig blick och blicken långt fram, det känns väldigt orättvist då jag har lagt till så mycket tid och pengar, hela mitt sommarlov har gått till körlektioner och nu mår jag jätte dåligt för att det känns som om vad jag än gör så kommer jag kuggas andra gången också. Det värsta var att se när körprovsinspektören gick in skuttande och glad efter att just har gett mig de sämsta nyheterna jag fått på hela året. Känner mig misslyckad, borde jag känna så?
Hej! Åhhh, jag förstår precis vad du menar. Ge inte upp! Sen ska du veta att det är helt okej att kugga andra gången också. Det är mycket lättare sagt än gjort, sätt inte så mycket press på dig själv. Jag gjorde det och det va inte alls kul med den sista biten till körkortet. Det känns som att alla tar kortet på första försöket, men det är inte sant. Även mina närmsta kompisar som kör jättebra tog den på andra, tredje eller fjärde försöket.
Kämpa kämpa! Jag tror på dig och du ska absolut inte känna dig misslyckad! Så fortsätt öva, boka en ny tid och försök att köra/agera lugnt.
Ett tips som jag uppskattade väldigt mycket för att få bort nervositeten är:
”Tänk att du ska köra bilen på så sätt att du är säker att ingen kommer skadas när du svänger, bromsar, gasar mm. Du ska vara säker på dina beslut”