Start > Körkortsforum > Det är bara mesar som tar körk…

Det är bara mesar som tar körkort i automat

Gäst 2023-05-27 22:50 ! Citera #
En aut krypkör av sig själv, man lättar lite på bromsen (utan att behöva gasa) så åker bilen sakta.
Björn He 2023-05-28 22:34 ! Citera #
Gäst 2023-05-27
Jag har bromsat med vänster, men det är bara när man vill launcha dvs ha högre varv än tomgång när man vill iväg snabbt.
När man växlar läge på en aut så använder du inte ”bromsen som en koppling” utan du bromsar för att stå helt stilla exempelvis när du går från fram till back eller vill lägga i p.
Många lådor kommer gå sönder i förtid om man inte står helt stilla när man växlar. Obs gäller ej när i fart växlar mellan aut och man läge om man har sånt.
Det går väl utmärkt att bromsa med vänster fot även annars (även om trafiklärarna kanske säger att man alltid ska ”bromsa med höger fot”)? Det enda man behöver göra är ju att sluta gasa (som man gör med höger fot eftersom gaspedalen alltid är placerad närmast högerfoten) och någon sekund senare trampa på bromspedalen med vänsterfoten, om man nu är mer ”vänsterfotad” än ”högerfotad”. Om man slutar gasa och omedelbart efteråt trampar på bromsen (med vänster fot) så gasar och bromsar man ju inte samtidigt.

Dock är det inte rekommenderat att bromsa med vänsterfoten, med hänsyn till risken för att ”förvirra hjärnan”. Jag vet inte vad som menas med det, men man kanske menar att hjärnan kan ”påverkas på ett sånt sätt att man blir van att göra något som inte är normalt”, som bedöms kunna utgöra en trafiksäkerhetsrisk; ”normalt” skall en förare använda höger fot för att bromsa med, och om man absolut måste stoppa bilen snabbt för något plötsligt hinder så måste man (normalt) snabbt flytta höger fot från gas- till bromspedal för att hinna stoppa på ett trafiksäkert sätt, kanske för att undvika risk för att ”bromsa samtidigt som man gasar”.
Det går dock att undvika ”bromsning och gasande samtidigt”, oavsett om man bromsar med höger fot eller vänster, det är ju bara att släppa gaspedalen först och omedelbart efteråt trampa på bromspedalen - men det är kanske inte rekommenderat att göra så i en situation då man måste stoppa bilen snabbt (eftersom man då normalt måste flytta höger fot från gas- till bromspedal omedelbart). Men om man däremot har gott om tid på sig att hinna stanna, eller annars sluta gasa, så kan man ju bromsa trafiksäkert med vänster fot; om det är trafikfarligt att bromsa med vänster fot beror ju faktiskt på i vilken trafiksituation man gör det.
(Men på en manuellt växlad bil måste man oftast använda båda fötterna för att stoppa bilen, eftersom man måste trampa på bromsen med höger fot och på kopplingen med vänster fot - för att undgå motorstopp.)
Bannjoi 2023-06-03 20:00 ! Citera #
Manuellt är totalt efterblivet. :D
Börje 2023-06-04 10:16 ! Citera #
Håller med, vem tusan tar manuell idag.
Poolboy 2023-06-04 10:21 ! Citera #
Börje 2023-06-04
Håller med, vem tusan tar manuell idag.
Det finns inget ”manuellt” körkort. Det som finns är:

Fullständigt B (manuell + automat)
Begränsat B (endast automat)

Småbarnen är begränsade till plaskpoolen, de vuxna har fullständigt tillgång till hela badhuset.
Börje 2023-06-04 14:38 ! Citera #
Du menar att den som tar manuellt körkort får tillgång till poolen? Om jag skaffade manuellt(+automat) så hade jag köpt automatbil i alla fall och bara kört automat, om jag inte blev tvingad till att köra en gammal 90-tals volvo.
Björn He 2023-06-04 15:00 ! Citera #
De flesta bilar tillverkade 1996 (eller tidigare) till 2015 är väl manuellt växlade. Nu vet jag inte om hybridbilar alltid är automatväxlade, men om hybridbilar alltid är automat så anser jag att det är onödigt att behöva ta körkort för manuell, med tanke på att hybridbilar är miljövänligast, som slår om till elektrisk motor när bensin- eller dieselmotorn inte behövs (för den behövs väl bara vid start/acceleration; annars är det väl elmotorn som arbetar med framdrivningen).

Biltillverkarna borde tillverka mer hybridbilar än rena bensin- eller dieselbilar. För omkring 20 år sen var det väl bara de japanska biltillverkarna Toyota och Honda som tillverkade hybridbilar; efter decennieskiftet 2010 började väl även Ford att tillverka hybridbilar, för Ford var väl nån gång då världens näst största hybridbiltillverkare (efter Toyota). Hade Ford satsat stort på hybridbilar så skulle väl Ford kunna växa till cirka 9 miljoner tillverkade fordon per år; Ford förväntades ändå år 2014 öka sin produktion från cirka 6 miljoner fordon per år till över 9 miljoner omkring år 2020, men det blev inte alls som Ford förväntats, för Fords satsning på Kina och Indien blev tydligen ett stort misslyckande.
Gäst 2023-06-05 00:54 ! Citera #
Alltså en hybrid kommer på sin höjd 4-5 mil på fulladdat batteri, sen är det flytande bränsle som gäller.

Och vill man ta manuell, kör hårt. Vill man ta aut, kör hårt på det också.
Ingen behöver lägga sig i eller ha åsikter om nån annans körkort.
Automat är livet men jag lärde mig köra med manuell.
Om nu någon vill veta det.
Björn He 2023-06-19 15:00 ! Citera #
Gäst 2023-05-27
En aut krypkör av sig själv, man lättar lite på bromsen (utan att behöva gasa) så åker bilen sakta.
Ja man krypkör ju genom att höja och sänka bromspedalen på en automatväxlad bil, det har jag nog läst.
Det är märkvärdigt att trafiklärarna säger att man ska krypköra med höger fot på en automatväxlad bil, till skillnad från en manuellt växlad bil, hänger det kanske ihop med det de säger, att man alltid ska ”bromsa med höger fot”?

Det går väl utmärkt att bromsa/krypköra med vänster fot också, dock kanske inte i en trafiksituation där man är akut tvungen att stanna snabbt, men det är väl skillnad mellan en sån trafiksituation och ett tillfälle då man krypkör eller växlar läge mellan körläge (D) och stillastående läge (S)/(P).

Det står förresten inte uttryckligen i Trafikförordningen att en fordonsförare skall använda höger fot för att bromsa, då bör man ju inte vara skyldig att alltid bromsa med högerfoten.
En kvinna berättade dock att hon flög med huvudet in i vindrutan då hon körde sin första automatväxlade bil, och bromsade med vänsterfoten, men jag undrar verkligen hur man kan flyga framåt bara av att göra det så kallade misstaget att ”bromsa med fel fot”. Hade jag också kunnat flyga framstupa, om jag hade vänster-bromsat?
Gäst 2023-06-19 18:35 ! Citera #
Då man normalt trycker ner koppling med vänsterfot kan man ju anta att hon tryckte ner bromsen lika fort som kopplingen normalt. Vilket leder till hård inbromsning

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov