Start > Körkortsforum > Det är bara mesar som tar körk…

Det är bara mesar som tar körkort i automat

Gäst 2020-11-05 15:11 ! Citera #
Fredde 2020-11-04
Bilar byts ut nästa år, kommer bli tufft att hitta körskola med manual.
Du är ju hellsnurrig.

Du uppvisar klart brister i läsförståelse.

Du har gjort ett påstående om att körkort villkor automat kommer per automatik få köra manuelt växlade bilar.

Sen postar detta
Fredde 

Bilar byts ut nästa år, kommer bli tufft att hitta körskola med manual.

Det är inget vettigr svar.

Suck, människan trollar.
Gäst 2020-11-07 23:50 ! Citera #
Uppenbarligen kommer något att behöva ändras med manuella bilar och körkort. Inom vilken tid vet jag inte, men i takt med att laddbara bilar som PHEV och BEV blir allt vanligare och bonus malus-systemet så kommer det en punkt när körskolorna slutar köpa in nya manuella bilar. Ingen aning när detta inträffar, men STR lobbar för att ta bort villkoret automat.

För övrigt, folk som pratar om att automater är tråkiga att köra pga avsaknad av aktiv körning - i bilar som drivs av el i någon mån kan man styra den regenerativa bromsningen och på så sätt optimera räckvidden. Det är en väldigt rolig del av körningen där man kan utmana sig själv till att köra så smart som möjligt och konservera energi som man annars bromsar bort och går till spillo till värmeenergi. Mycket trevligt när man får direkt feedback att batteriet i bilen laddas upp vid motorbromsningen.
Gäst 2021-07-24 23:36 ! Citera #
Fredde 2020-10-29
Du har mer kontroll över bilen och parkering är betydligt enklare. och mycket mer roligt än köra manual. men du har rätt, redan nästa år kommer manual bilar att försvinna från trafikskolor och ett automat körkort ger dig rätt att köra manual eftersom bara hobbyister väljer manual och då kan dom redan manual.
Jo, det där har jag också hört från min trafiklärare.

Men om det stämmer med verkligheten eller ej återstår att se....

Jag litar inte på något förrän jag kan se konkreta bevis.
Gäst 2021-07-25 09:19 ! Citera #
En total myt som funnits lääänge. Inte sant, otroligt naivt att ens tro det.
Björn He 2023-05-02 16:28 ! Citera #
Det kan väl vara ”mesigt” att ta normalt körkort också, eftersom en som ständigt kör manuellt växlad bil kan vara för ovan att köra automatbil.

Jag känner mig själv lite väl ovan att köra automatbil.
Jag har dock fått läsa någonstans att det inte är förbjudet i praktiken att bromsa med vänster fot, som tydligen kan vara väldigt frestande för nybörjarförare, men däremot kan bromsning med vänster fot utgöra en ”säkerhetsrisk” eftersom det kan ”förvirra hjärnan” i händelse att man måste göra en hastig nöd-inbromsning (men det beror väl på om man släpper gasen eller inte före bromsning; man skall ju aldrig gasa och bromsa samtidigt).


Jag brukar själv då och då trampa på bromspedalen med vänster fot (kanske inte när jag måste göra en hastig inbromsning eftersom jag då måste låta vänsterfoten reglera kopplingen), men jag har inte upplevt att det är en trafiksäkerhetsrisk, hur kan det vara en trafiksäkerhetsrisk att bromsa med vänster fot (”trots att man förväntas bromsa med höger fot”)? Det beror väl på i vilken situation man gör det?
Om jag har gott om tid på mig att stanna (för exempelvis rött ljus) så kan ju jag bara lägga ur växeln före bromsning; i sådana situationer brukar jag faktiskt bromsa med vänster fot, bara för att prova hur det kan kännas - men det är ingen skillnad alls från att bromsa med höger fot.
Gäst 2023-05-02 20:40 ! Citera #
Fredde 2020-11-01
Körskolelärare: alla bilar byts ut nästa år, inga manual.
Tre år senare, fortfarande bullshit xD
Det kanske på sikt blir så, men det vet ingen hur länge det dröjer, minst 3 år till iallafall
Automat 2023-05-02 23:56 ! Citera #
Ser ingen anledning till att ta manuell. Den som tar automat idag är väl lite klokare helt enkelt, om du nu inte är en skrottnisse som vill snurra runt med en gammal skruttVolvo.
Gäst 2023-05-03 22:37 ! Citera #
Eller så kan ju folk fortfarande få göra precis som dom själva vill utan att någon okänd på internet ska lägga sig i.
Tar du för auto? Kul för dig.
Tar du för man? Nae vet du vad? Kul för dig!
Varför måste man rättfärdiga sitt eget beslut genom att klanka ner på andra eller samla på ryggdunkar?
Gäst 2023-05-04 00:54 ! Citera #
Den här diskussionen kommer att vara irrelevant i framtiden.

Precis som när man gick från hästvagn till bil.
Gäst 2023-05-04 22:03 ! Citera #
Gäst 2023-05-04
Den här diskussionen kommer att vara irrelevant i framtiden.

Precis som när man gick från hästvagn till bil.
Hur långt fram i tiden?
10 år?
50? 100?

Jag vågar påstå att bilar med manuell låda kommer finnas kvar i 200 år.
Kommer dom stå i varje gathörn? Nä,men som entusiast fordon.
Kanske finns det bara en klass på kortet om 50-75 år, men det betyder ju inte att man kan (dvs besitter kunskapen) sätta sig och köra bara sådär...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov