Start > Körkortsforum > Det är bara mesar som tar körk…

Det är bara mesar som tar körkort i automat

Björn He 2023-05-13 18:49 ! Citera #
Finns det förresten automatväxlade bilar som är konstruerade för att bromsa med vänster fot? Jag har hört att vissa specialbilar har pedalerna anpassade så att bromspedalen är vid vänsterfoten istället för närmare gaspedalen?
Gäst 2023-05-13 20:15 ! Citera #
Björn He 2023-05-13
Finns det förresten automatväxlade bilar som är konstruerade för att bromsa med vänster fot? Jag har hört att vissa specialbilar har pedalerna anpassade så att bromspedalen är vid vänsterfoten istället för närmare gaspedalen?
Själva bromspedalen är bredare på en aut jämfört med manuell.
Går utmärkt att bromsa med vänstern.
Är ju dessutom så man launchar den, full broms med v fot + full gas med växel i + släpp bromsen och va först iväg från rödljuset!

Hur man än vänder och vrider på det är det skönare med aut, har haft det i 4 senaste bilarna och jag kommer aldrig gå tillbaka i en vardagsbil.

Och ni som känner att ni måste hävda er, kan ni inte bara låta andra ta det körkort dom själva vill?
Björn He 2023-05-14 13:43 ! Citera #
Gäst 2023-05-13
Själva bromspedalen är bredare på en aut jämfört med manuell.
Går utmärkt att bromsa med vänstern.
Är ju dessutom så man launchar den, full broms med v fot + full gas med växel i + släpp bromsen och va först iväg från rödljuset!

Hur man än vänder och vrider på det är det skönare med aut, har haft det i 4 senaste bilarna och jag kommer aldrig gå tillbaka i en vardagsbil.

Och ni som känner att ni måste hävda er, kan ni inte bara låta andra ta det körkort dom själva vill?
Om det gr utmärkt att bromsa med vänster fot, varför håller trafiklärarna då på och säger ”alltid bromsa med höger fot”?
Förresten bromsar man väl inte om man trampar ned bromspedalen i syfte att ändra läge på spaken i en automatbil?

Jag har dock generellt sett kört manuellt växlade bilar, och då har jag oftast bromsat med höger fot för att det är omöjligt att bromsa trafiksäkert med vänster fot, eftersom vänsterfoten måste sköta kopplingen - men jag har provbromsat med vänster fot också många gånger, bara för att pröva hur det kan kännas att bromsa med vänster fot, och det känns inte alls trafikfarligt.

Det är inte trafikfarligt att bromsa med vänster fot, det beror på i vilken trafiksituation man gör det. När jag har bromsat med vänster fot så har jag nästan alltid tvingats lägga växeln i neutralt läge först, för att undgå motorstopp då bilen blir stillastående. Men om jag måste tvärbromsa före något plötsligt hinder, som en plötsligt stannande framförvarande bil eller ett plötsligt rött ljus så brukar jag naturligtvis bromsa med höger fot, eftersom jag då snabbt måste flytta höger fot från gaspedal till bromspedal, och då låta vänsterfoten sköta kopplingspedalen. (Det är kanske så trafiklärarna resonerar när de lär sina elever att ”alltid bromsa med höger fot”, om man bromsar med vänster fot trots att det inte är tänkt att man ska göra så så kan det ”förvirra hjärnan”, och därför är det ”inte rekommenderat att bromsa med vänster fot ens på en automatväxlad bil” (även om det kan vara frestande att bromsa med vänster fot som om bromspedalen vore en koppling).)
Gäst 2023-05-14 17:55 ! Citera #
Enda gången man måste hålla nere bromsen på en aut är när man går mellan p r d, lådan kan skadas om man inte står stilla.

Hur man lär ut aut har jag ingen aning om, jag tog manuellt körkort.
Björn He 2023-05-15 15:43 ! Citera #
Gäst 2023-05-14
Enda gången man måste hålla nere bromsen på en aut är när man går mellan p r d, lådan kan skadas om man inte står stilla.

Hur man lär ut aut har jag ingen aning om, jag tog manuellt körkort.
Jag fick faktiskt köra automatväxlad bil i ETT undantagsfall, nämligen under halkbaneutbildningen. Jag var förstås ovan som inte lärt mig att manövrera automatväxlad bil, och halkbaneläraren lärde mig då att trampa på bromspedalen och reglera lägena (Drive, Parking, m.m.) med spaken. När han noterade att jag trampade på bromspedalen med vänsterfoten, som om den vore en koppling så uppmanade han mig att ”alltid bromsa med höger fot”. Jag som tydligen inte hade lärt mig det han sa, att ”alltid bromsa med höger fot”, använde förstås bromspedalen med vänster fot för att jag trodde bromspedalen skulle användas som om den vore en koppling.

Men om man alltid ska ”bromsa med höger fot”, innebär det då att man ”alltid” ska krypköra med höger fot i en automatväxlad bil? Eftersom bromspedalen används för krypkörning, till skillnad från i en manuellt växlad bil som krypkörs med kopplingen?
Taromir 2023-05-16 10:50 ! Citera #
Nja med tanken att de vill ha el-bilar i storstäder år 2030 så tror jag att manuella bilar kommer att dö ut 2050
Björn He 2023-05-16 12:19 ! Citera #
Taromir 2023-05-16
Nja med tanken att de vill ha el-bilar i storstäder år 2030 så tror jag att manuella bilar kommer att dö ut 2050
Konstigt att det tagit så många år att uppfinna och utveckla elmotorer. Bilar bör ha kunnat vara helt eller till största delen elektriskt drivna redan vid millennieskiftet, eftersom Toyota, som var först med att tillverka så kallade hybridbilar, uppfann och tillverkade världens första hybridbil 1997.

Hybridbilar har ju fördelen att de bara drivs av normal bensin- eller dieselmotor vid behov, medan bensin- eller dieselmotorn är helt avstängd annars, då en elektrisk motor tar över arbetet att driva bilen. Jag har för mig att Ford är, eller i varje fall har varit, den näst största hybridbiltillverkaren efter Toyota.

Hybridbilar var väl en stor bidragande orsak till att Toyota blev världens största biltillverkade, som förr var General Motors och Ford under mer än 7 decennier. Toyota, som under år 2006 slog General Motors som världens största biltillverkare (och Ford som världens näst största året innan) tillverkade ju mer än 10 miljoner fordon per år varje år före corona, efter år 2011 då tsunamin drabbade Japan hårt.
Björn He 2023-05-16 23:13 ! Citera #
Gäst 2023-05-13
Själva bromspedalen är bredare på en aut jämfört med manuell.
Går utmärkt att bromsa med vänstern.
Är ju dessutom så man launchar den, full broms med v fot + full gas med växel i + släpp bromsen och va först iväg från rödljuset!

Hur man än vänder och vrider på det är det skönare med aut, har haft det i 4 senaste bilarna och jag kommer aldrig gå tillbaka i en vardagsbil.

Och ni som känner att ni måste hävda er, kan ni inte bara låta andra ta det körkort dom själva vill?
Har du någonsin bromsat med vänsterfoten?
Björn He 2023-05-27 13:17 ! Citera #
Gäst 2023-05-14
Enda gången man måste hålla nere bromsen på en aut är när man går mellan p r d, lådan kan skadas om man inte står stilla.

Hur man lär ut aut har jag ingen aning om, jag tog manuellt körkort.
Ja, jag har nog lärt mig att hålla bromspedalen nere för att växla läge, men min fråga är ju, är det verkligen obligatoriskt att hålla bromspedalen nere med högerfoten bara för att ”trafiklärarna säger att man alltid skall bromsa med höger fot”?

Man bromsar väl inte om man bara trampar ned bromspedalen tillfälligt för att växla läge. När man byter växel på en manuellt växlad bil så trampar man ju ned kopplingen, och bromspedalen på en automatväxlad bil har ju i det här fallet samma funktion som kopplingen. Varför skall man inte trampa på bromspedalen med vänster fot om man trampar på kopplingen med vänster fot? Det är ju det jag ifrågasätter.

Förresten behöver man väl inte få trafikböter för brott mot Trafikförordningen och/eller få indraget körkort bara för att man bromsar med vänster fot? Bara för att bromsning med vänster fot bedöms kunna ”förvirra hjärnan” så behöver det inte vara trafikfarligt att bromsa med vänster fot; det beror ju på i vilken trafiksituation man gör det.
Man kan bromsa med vänster fot om man t.ex. har rött ljus vid en korsning och har god tid på sig att bromsa (men det kräver förstås att man lägger ur växeln före bromsning för att undgå motorstopp). Jag har själv provbromsat med vänster fot i flera sådana trafiksituationer, bara för att pröva på hur det kan kännas om man bromsar med vänster fot snarare än höger.
Gäst 2023-05-27 22:48 ! Citera #
Jag har bromsat med vänster, men det är bara när man vill launcha dvs ha högre varv än tomgång när man vill iväg snabbt.
När man växlar läge på en aut så använder du inte ”bromsen som en koppling” utan du bromsar för att stå helt stilla exempelvis när du går från fram till back eller vill lägga i p.
Många lådor kommer gå sönder i förtid om man inte står helt stilla när man växlar. Obs gäller ej när i fart växlar mellan aut och man läge om man har sånt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor