Start > Körkortsforum > Kuggade för andra gången med s…

Kuggade för andra gången med samma inspektör

Gäst 2019-04-09 19:40 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Vafan är det farliga med att KRYPA fram när det är helt jävla tomt på bilar???
Du kanske var försiktig och gjorde en bra bedömning med noll risk. Men tänk om slarviga Kalle-Pelle försöker göra som du och ”kryper” lite fortare och missar en bil i ögonvrån. Bam, krock.

Är det inte bättre att tvinga slarviga Kalle-Pelle att alltid stanna vid den svåra korsningen?

Därav stopplikt, kanske onödig för ”bra” förare, men livräddare för disträ förare.
Arg aspirant 2019-04-09 19:40 ! Citera #
Även om ”det stämmer” är det så jävla löjligt, kör mycket bättre än typ alla andra förare så är bara skitlöjligt att kugga mig för småsaker!!
Gäst 2019-04-09 19:43 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Även om ”det stämmer” är det så jävla löjligt, kör mycket bättre än typ alla andra förare så är bara skitlöjligt att kugga mig för småsaker!!
Problemet är att det inte är en ”småsak” enligt lagen. Det ses allvarligt på brott mot stopplikt och körkortet ryker. Inte min åsikt, utan lagen säger så.

Att glömma blinka ut ur rondell, det är en ”småsak”.
Jag 2019-04-09 20:00 ! Citera #
Eftersom du ändå måste göra om teorin så kan du ju passa på att plugga lite extra på avsnittet om trafikregler och vad stopplikten och stoppskylten innebär :)
Arg aspirant 2019-04-09 20:49 ! Citera #
Fortfarande skitlöjligt att kugga mig, de ska bedöma helheten, det hände aldrig något farligt!!! Om man kör så bra som jag gör i övrigt borde inte det påverka
Jag 2019-04-09 21:13 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Fortfarande skitlöjligt att kugga mig, de ska bedöma helheten, det hände aldrig något farligt!!! Om man kör så bra som jag gör i övrigt borde inte det påverka
Uppenbarligen förstår du fortfarande inte vad de andra skrivit till dig: att inte stanna, alltså bromsa så hela bilen och dess alla däck står helt stilla, vid en stoppskylt är att bryta mot en trafikregel och lagen och du blir alltså av med körkortet.

Hade du dessutom läst teorin så står där i boken att, precis som någon annan har svarat dig, stoppskyltarna sitter vid de korsningar som är extra olycksdrabbade.

Sluta skyll ifrån dig och gör om och gör rätt. Öva på att kolla döda vinkeln, öva på att köra i korsningar där stopplikt gäller och se till att stanna varje gång - oavsett hur fånigt det än känns. Jag tycker också det känns lite ”fånigt” att stanna vid stoppskylt när det inte på långa vägar kommer någon bil, men jag har ingen lust att kanske bli av med körkortet jag haft i 3,5 veckor.
Börje Kugg 2019-04-09 21:15 ! Citera #
Du blev underkänd dig för att du bröt mot en trafikregel. Inspektören följer bara de anvisningar den har att utgå ifrån.

Trafikförordningen:
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet.

Böter:
Ej stannat vid stopplikt med motorfordon (ej moped klass II): 2 500 kr.

Hade en polis sett dig hade det blivit böter också, du är personligt ansvarig på förarprovet.
LoL 2019-04-10 00:19 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Fortfarande skitlöjligt att kugga mig, de ska bedöma helheten, det hände aldrig något farligt!!! Om man kör så bra som jag gör i övrigt borde inte det påverka
Du svara på det själv.....

Det var ju det det inspektören gjorde....bedömde helheten....och du blev underkänd.....

Ska göra popcorn o följa denna heta tråd...
LoL :D
Clara 2019-04-10 10:05 ! Citera #
Fattar inte riktigt här. Visste du TS inte om vad stopp-plikt innebär eller visste du men struntade i att stanna medvetet? :?
Gäst 2019-04-10 10:38 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Fortfarande skitlöjligt att kugga mig, de ska bedöma helheten, det hände aldrig något farligt!!! Om man kör så bra som jag gör i övrigt borde inte det påverka
Dom gjorde det och då du inte stannade vid stopp-plikt så är helheten att du inte följer regler.
Tänk såhär: Om du är ensam och kör 100 på en 70-väg, tycker du fortfarande att du har kört rätt bara för att inget hände?
Tyvärr är det bara att bita ihop och ta nya tag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor