Start > Körkortsforum > Kuggade för andra gången med s…

Kuggade för andra gången med samma inspektör

Arg aspirant 2019-04-09 18:21 ! Citera #
Fan, kuggade för andra gången idag och behöver kortet, men nu kommer jag behöva göra teorin igen!

Jag har övningskört i nästan två år med min pappa, och jag kör typ helt felfritt och väldigt säkert, till och med bättre än mina föräldrar! Satte teorin på första försöket (52p) och bokade uppkörning. Kommer dit i god tid, inspektörn kommer och ropar upp mitt namn. Känner direkt att han inte gillar mig, men försöker vara trevlig. Sätter oss i bilen, får testa styrservot och det funkar bra. Kör ut från parkeringen, kommer en rondell ganska snabbt på. Har gott tempo, ser alla bilar och tänker köra ut. Då TVÄRBROMSAR inspektörn mig och säger ”det kom en bil”, fastän den visade att den skulle svänga ut innan!!!! Försöker släppa och kör vidare, men han fortsätter påpeka konstiga saker, typ som att jag inte ”kryper fram” fastän det står att man får köra 30! Blev såklart kuggad när vi kom tillbaka och han ville inte ens berätta varför typ mer än det ovan, fick protokollet. Aja, bokade nytt på sista dagen för mitt teoriprov. Ser att det är samma inspektör när jag kommer dit, men försöker släppa det. Slipper göra säkerhetskontroll. Kör helt felfritt, allt går perfekt, så när jag kommer tillbaka och stänger av motorn och får höra att jag är kuggad igen blir jag skitsur. Han kuggade mig för att jag glömde kolla döda vinkeln EN GÅNG! Hade bra koll i speglarna och såg att ingen var i filen jag skulle byta till. Dessutom tyckte han inte om att jag körde där det var stopplikt. Det kom ingen öht, så jag körde långsamt fram, såg mig om och körde sen snabbt genom korsningen.

Om det är sånt här jävla paragrafrytteri lär jag aldrig få körkort, trots att jag kör många gånger bättre än de flesta på vägarna!!!
Gäst 2019-04-09 18:32 ! Citera #
Tolkar det som att du inte stannade vid stopplikt? Är lika allvarligt som att köra mot rött, körkortet ryker.
Arg aspirant 2019-04-09 18:49 ! Citera #
Så jävla löjligt, körde jättelångsamt och var beredd på att bromsa, men det var absolut ingen i närheten!! Varför fan ska man behöva stanna då???
Gäst 2019-04-09 19:08 ! Citera #
För att lagen säger det? Inspektören gjorde helt rätt som kuggade dig.

Varför finns ens stopplikt om vi lika gärna kan behandla det som vanlig väjningsplikt? Kör du mot rött om det är lugnt och ingen trafik i närheten?
Arg aspirant 2019-04-09 19:15 ! Citera #
Då är det ju absolut ingen idé att ens försöka köra miljövänligt
Gustav 2019-04-09 19:16 ! Citera #
Börja med att lära dig reglera för bövelen! Stopplikt betyder stanna. Punkt. Inga undantag.

Löjligt vid låg trafik? Absolut, men nån gång räddar det ett liv ska du se!
Gäst 2019-04-09 19:22 ! Citera #
Arg aspirant 2019-04-09
Då är det ju absolut ingen idé att ens försöka köra miljövänligt
Så du försöker dra fram miljökortet för att rättfärdiga brott mot stopplikt? Okeeeej...

Man ska tänka på miljön, men inte så att man bryter mot trafikreglerna.
Arg aspirant 2019-04-09 19:24 ! Citera #
Vafan är det farliga med att KRYPA fram när det är helt jävla tomt på bilar???
Börje Kugg 2019-04-09 19:33 ! Citera #
Stopp är stopp enligt lagen. Inspektören gjorde helt rätt.

Bakgrund:

Det är endast särskilt olycksdrabbade korsningar som har stopplikt i Sverige. Annars har vi väjningsplikt eller högerregeln, alternativt trafikljus.
Börje Kugg 2019-04-09 19:37 ! Citera #
Det finns folk som får en civilpolisbil bakom sig och blir av med sina körkort och dyra böter om de inte stannar vid stopskyltar.

Var glad det inte hände dig, du får boka en ny uppkörning istället...lär dig stopplikt och kolla döda vinkeln som rutin så ska du se att du blir godkänd.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo