Start > Körkortsforum > Gäller Högerregeln här??

Gäller Högerregeln här??

William 2018-09-24 16:29 ! Citera #
https://www.google.com/maps/@59.2416637,17.9688199,3a,75y,333.51h,80.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sD7FdinSwvLCHcb-M8y2QZw!2e0!7i13312!8i6656

Det stog en vit arbetsbil på vägen åt höger alltså från villaområdet . Jag kom från kameran alltså bakom kameran och det är väll han från villaområden som har väjningsplikt alltså inte jag? eller har jag fel?

För att jag har åkt denna väg flera månader nu och har aldrig sett någon bilist framför mig stanna och väja från den som kommer från t.ex denna väg från höger då.
Gäst 2018-09-24 17:10 ! Citera #
Ja du har fel, det är högerregeln som gäller, alltså ska DU stanna om det kommer en bil från höger...
Gäst 2018-09-24 17:41 ! Citera #
Om det inte finns någon skylt, t.ex. huvudledsskylt, så gäller ju högerregeln.
Bara för att folk skiter i att stanna betyder det inte att det är rätt.
Händer det en olycka blir du ju skyldig om du inte gav företräde där.
Börje Kugg 2018-09-26 10:54 ! Citera #
Det finns ingen huvudledsskylt och det finns heller inget väjningsplikt utsatt för bilar som närmar sig från höger = solklar högerregelkorsning.
Börje Kugg 2018-09-26 10:59 ! Citera #
Krockar du där blir du 100 % vållande. Det blir antagligen inget körkort om du kör för fort eller inte väjer för bilar i en sån korsning på en uppkörning heller.
Börje Kugg 2018-09-26 11:00 ! Citera #
Det är vanligt att folk bryter mot högerregeln, men det är ingen ursäkt för den som ska ta körkort eller när det sker en olycka.
Björn He 2020-03-24 21:56 ! Citera #
Är den som har väjningsplikt verkligen ensam vållande vid kollision med fordon som kommer högerifrån och som inte ges tillfälle passera först trots skyldighet att ge fordon från höger tillfälle passera först? Jag har hört talas om rättsfall där den som skall ges företräde enligt högerregeln blivit dömd som (med)vållande av konstiga (möjligtvis påhittade) skäl, som att den själv icke iakttagit den omsorg och aktsamhet som är erforderlig för att kunna undvika kollision.

Jag har hört nåt väldigt lustigt påstående, och det är att ”det är ett jättegrovt nybörjarfel att inte titta åt vänster i en korsning där det är högerregeln och om man kör ut på en korsning med högerregeln utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad”. Men är det sant, att man kan bli dömd som (med)vållande med en som missar väjningsplikt enligt högerregeln, om man vid kollisionstillfället skulle ha kört ut på korsningen utan att titta åt vänster? Det har inte jag hört talas om, och jag anser inte det bör spela roll om man har tittat åt vänster eller ej: Liksom, när högerregeln gäller, då får man väl i princip bara åka direkt ut högerifrån, och kolliderar man då med ett fordon som kommer körande vänsterifrån så är väl orsaken till det att fordonet vänsterifrån inte stannat i god tid för att ge företräde enligt högerregeln trots att denne måste göra så innan denne fortsätter köra.

En gång så blev en gubbe som heter Tore ansvarig för en kollision där han blev påkörd högerifrån i en korsning med högerregeln, med förklaringen att han missade att lämna företräde åt den lastbil som kom körande högerifrån och körde på honom. Tore försökte dock överklaga med argumentet att lastbilsföraren varit oaktsam eftersom han inte var uppmärksam på Tore, för han tittade tydligen inte åt vänster vid korsningen, men Tores argument lämnades utan bifall. När Tore frågade på ett trafikforum: ”Men måste man inte titta åt vänster i en korsning där det är högerregeln?”, då svarade forumets administratörer: ”Hej Tore! Man kan naturligtvis inte titta åt endast höger i en korsning där fordon kan komma från både höger och vänster; däri måste man iaktta särskild varsamhet för att undvika kollision.”.
Björn He 2020-03-24 22:01 ! Citera #
Högerregeln innebär dock inte att man har absolut väjningsplikt mot korsande trafik från höger.

Trafikanter som kommer högerifrån har ju själva väjningsplikt mot sin egen korsande trafik högerifrån, och om ett fordon närmar sig både högerifrån OCH vänsterifrån samtidigt, då har man ju väjningsplikt mot BÅDA fordonen; man får ju inte köra halvvägs in på den korsande vägen för att stanna och ge enbart korsande trafik högerifrån företräde, eftersom man då onödigtvis blockerar körvägen för korsande trafik vänsterifrån, och det är väl förbjudet enligt blockeringsregeln.
Björn He 2020-03-25 23:53 ! Citera #
Börje Kugg 2018-09-26
Det är vanligt att folk bryter mot högerregeln, men det är ingen ursäkt för den som ska ta körkort eller när det sker en olycka.
Men det är väl skumt och löjligt att få lära sej på trafikskolan att ”man måste titta åt vänster (även i en korsning där det är högerregeln)”. Det förekommer väl att förare kör ut på gatukorsningar utan att titta åt vänster, med tanken att fordon vänsterifrån måste stanna för att lämna företräde innan de fortsätter köra varför man inte behöver stanna för dem.

Nån snubbe skrev på nåt diskussionsforum i sitt inlägg ”Det är ett grovt nybörjarmisstag att inte titta åt vänster i en korsning där det är högerregeln, och om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen, då blir man kuggad.”.
Gäst 2020-03-26 14:21 ! Citera #
Björn He 2020-03-25
Men det är väl skumt och löjligt att få lära sej på trafikskolan att ”man måste titta åt vänster (även i en korsning där det är högerregeln)”. Det förekommer väl att förare kör ut på gatukorsningar utan att titta åt vänster, med tanken att fordon vänsterifrån måste stanna för att lämna företräde innan de fortsätter köra varför man inte behöver stanna för dem.

Nån snubbe skrev på nåt diskussionsforum i sitt inlägg ”Det är ett grovt nybörjarmisstag att inte titta åt vänster i en korsning där det är högerregeln, och om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen, då blir man kuggad.”.
Hur fasiken tänker du?
Det är väl inte fel att lära sig att titta åt vänster även om det gäller en högerregelskorsning?
Alla respekterar som sagt inte högerregeln, och om du då inte tittar åt vänster så kommer det ju ske en olycka.
Och det kan lika mycket vara ditt fel som bara kör ut, utan att titta som den som inte stannar och respekterar högerregeln..
Tänk på det!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo