Start > Körkortsforum > Har någon kört upp i Norrköpin…

Har någon kört upp i Norrköping?

Dalin 2018-08-18 12:45 ! Citera #
Fyller 18 om typ 1 vecka och har uppskrivning och uppkörning samma dag i Norrköping. Har bara kört privat men ingenting med körskolan. Jag är van som förare, har kört bil sedan jag var 16 och har inte suttit i passagerarsätet sen dess, alltså två år. har kört i stockholm och andra storstäder och längre sträckor. Men jag har aldrig kört i Norrköping och jag har ingen aning om hur det är att köra upp där heller, så det är därför jag vänder mig hit. Är det några som har kört upp där? utan trafikskolan? hur är det? är det någon som har klarat på första försöket? är personalen extremt hård eller rättvisa?

Anledningen till att jag kör upp där är för att det inte finns några andra tider någonstans. Vi hinner heller inte åka ned dit innan dagen jag ska köra upp. Så kom med så många tips och headsup ni kan! :)
Gäst 2018-08-18 13:15 ! Citera #
Hade inte min uppkörning i Norrköping, men fick köra där ett par gånger med min körskola.
Och jag måste säga att det är en väldigt knepig stad att köra i, speciellt när det kommer till rondellerna.
Mitt i en rondell så kan det stå ett rödljus, och dom är till för alla jäkla spårvagnar.
Så inte nog med att du måste hålla koll på alla bilar, alla gångtrafikanter, alla cyklister, då måste även hålla koll på alla spårvagnar..

Jag som kommer från en liten mindre stad tyckte att det var oerhört stressigt att köra där.
Men du kanske är van om du har kört mycket i Sthlm..
Dalin 2018-08-18 13:20 ! Citera #
Gäst 2018-08-18
Hade inte min uppkörning i Norrköping, men fick köra där ett par gånger med min körskola.
Och jag måste säga att det är en väldigt knepig stad att köra i, speciellt när det kommer till rondellerna.
Mitt i en rondell så kan det stå ett rödljus, och dom är till för alla jäkla spårvagnar.
Så inte nog med att du måste hålla koll på alla bilar, alla gångtrafikanter, alla cyklister, då måste även hålla koll på alla spårvagnar..

Jag som kommer från en liten mindre stad tyckte att det var oerhört stressigt att köra där.
Men du kanske är van om du har kört mycket i Sthlm..
Oj okej! Nej jag kommer också från en mycket mindre stad, Lindesberg. Jag har kört i stockholm endast ett par gånger, men en hel del i Örebro, Västerås etc. De där spårvagnarna lät inte alls kul. Vad tyckte din handledare om din körning där?
Gäst 2018-08-18 13:45 ! Citera #
Jag bor i Norrköping och tog därmed mitt körkort här också. Har därmed rätt bra erfarenhet av staden och kan komma med lite tips:

1. Lite speciella rondeller att titta på innan:

Kneippenrondellen: Finns ett spärrområde där. (Länk: tinyurl.com/ydgm5flf)
Norrtullrondellen: Stor rondell, ofta väldigt trafikerad och trafikljus. (Länk: tinyurl.com/yb2a8rmr)

Notera att mellan Norrtulsrondellen och Packhusrondellen (Länk: tinyurl.com/ybukjyl5) finns en massa smårondeller. Det är lätt att missa att det faktiskt är rondeller om man bara åker rakt fram plus att vissa av dem innehåller trafikljus.

2. Två vanliga rutter de brukar köra med att man får åka E4 södergående och vända vid Trafikplats Lövstad/Klinga eller att man får åka E22 mot Söderköping och vända vid Sten/Bjärby.

Har lite bråttom iväg men kan återkomma senare om jag kommer på något mer.
Dalin 2018-08-18 14:04 ! Citera #
Gäst 2018-08-18
Jag bor i Norrköping och tog därmed mitt körkort här också. Har därmed rätt bra erfarenhet av staden och kan komma med lite tips:

1. Lite speciella rondeller att titta på innan:

Kneippenrondellen: Finns ett spärrområde där. (Länk: tinyurl.com/ydgm5flf)
Norrtullrondellen: Stor rondell, ofta väldigt trafikerad och trafikljus. (Länk: tinyurl.com/yb2a8rmr)

Notera att mellan Norrtulsrondellen och Packhusrondellen (Länk: tinyurl.com/ybukjyl5) finns en massa smårondeller. Det är lätt att missa att det faktiskt är rondeller om man bara åker rakt fram plus att vissa av dem innehåller trafikljus.

2. Två vanliga rutter de brukar köra med att man får åka E4 södergående och vända vid Trafikplats Lövstad/Klinga eller att man får åka E22 mot Söderköping och vända vid Sten/Bjärby.

Har lite bråttom iväg men kan återkomma senare om jag kommer på något mer.
Tack så hemskt mycket för svar och dina tips, det betyder och underlättar jättemycket! Du får gärna skriva mer när du har tid!
Gäst 2018-08-18 23:55 ! Citera #
3. Några väjningsplikter där folk har kuggats (de kan vara lätta att missa i farten):

- Södra Promenaden till Söderköpingsvägen: tinyurl.com/y7f33645
- Söderleden till rondell: tinyurl.com/y7kjbnfc

4. På Kungsgatan finns det två gångfartsområden:

- Litet: tinyurl.com/y7yy23r2
- Större: tinyurl.com/ybrarp43

På det större så måste man verkligen ha uppsikt - där är det allmänt kaos med mycket trafik plus många oskyddade trafikanter i rörelse.

5. Det kan vara klokt att titta lite på omgivningarna kring Trafikverket (Länk: tinyurl.com/ycqzh3dz).

Lycka till! :) Obligatorisk rapport senare när du gjort förarprovet.
Dalin 2018-08-19 16:03 ! Citera #
Tack så hemskt mycket!!! Vi lyckades klämma in ett besök, är här nu och har kikat runt en del och ska snart åka o titta på alla ställena du skrivit. Sjukt tacksam! Absolut, uppdatering kommer;)
Mari 2018-08-21 22:52 ! Citera #
Håller på och kollar vägarna runt förarprovkontoret.. gamla övägen, vad är det för hastighetsbegränsning? Är ju inte skyltat.. om jag tittar på linjerna gissar jag på att det är 70-väg, men inte hundra. Någon Norrköpingsbo som har bättre koll på Vilbergen än mig?
Gäst 2018-08-22 07:44 ! Citera #
Mari 2018-08-21
Håller på och kollar vägarna runt förarprovkontoret.. gamla övägen, vad är det för hastighetsbegränsning? Är ju inte skyltat.. om jag tittar på linjerna gissar jag på att det är 70-väg, men inte hundra. Någon Norrköpingsbo som har bättre koll på Vilbergen än mig?
Menar du innanför stan? Det är 40 mellan rondellen vid Albrektsvägen och fram till första avfarten till Söderleden - sedan är det 60 fram till sjukhuset. Efter det blir det landsväg där det varierar lite.

Tips: nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Mari 2018-08-22 10:59 ! Citera #
Gäst 2018-08-22
Menar du innanför stan? Det är 40 mellan rondellen vid Albrektsvägen och fram till första avfarten till Söderleden - sedan är det 60 fram till sjukhuset. Efter det blir det landsväg där det varierar lite.

Tips: nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Menar vägen man kör upp precis från förarprovskontoret.. bifogar en länk:

goo.gl/maps/YmqjjLXnWjH2

Är det en 60-väg då som du säger? Tycker det är skitsvårt på såna här vägar, hur ska man veta? :scared:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo