Start > Körkortsforum > Automat mc

Automat mc

Calle 2024-03-31 17:11 ! Citera #
Om någon fortfarande är på jakt efter att ta mc-kort automat rekommenderar jag Hässlö trafikskola i Västerås. Det är enda trafikskolan jag lyckats hitta som erbjuder sig att utbilda på automat vad gäller mc. Förutsätter dock att du har egen mc. Väldigt tillmötesgående trafikskola, de flesta återkommer inte ens om det nämns något ”utöver det vanliga” när det gäller mc-kort. Vad gäller mc kan t.ex Honda SH 350 vara ett alternativ om man av t.ex medicinska skäl endast kan köra automat. En scooter som åtminstone ger A2-behörighet, klarar både risk och förarprovskraven. Allt gott!
Jonas 2024-08-31 00:39 ! Citera #
Intressant diskussion som dock mestadels har några år på ”nacken” nu. Som några tidigare har skrivit i tråden så är inte jag heller intresserad av att köra manuellt växlade motorcyklar. Jag är faktiskt inte speciellt intresserad av motorcyklar överhuvudtaget, utan det jag brinner för och vill köra är MC-scootrar i alla former och kubik kan man säga. Jag håller just nu på att försöka ta A2-behörighet med villkoret automat.

Min väg till denna behörighet är att inte blanda in någon körskola överhuvudtaget. Istället skaffade jag mig en ny MC-scooter på 400cc som uppfyllde alla tekniska krav som ställs vid uppkörningen på en A2-hoj. Därefter fick jag kontakt med en privat handledare som kan hjälpa mig så att jag får komma ut och köra för att lära känna min nya scooter och för att träna på låg-/högfartsbana. Det ska sägas att jag tidigare har kört ca 2000 mil själv i trafik med trehjulig MC-scooter (MP3 300/500), så själva körningen har jag ganska bra koll på. På egen hand har jag bokat in mig på Riskettan, Risktvåan samt teori- och körprov. Pluggat teori har jag gjort med hjälp av iKörkort MC.

Jag märkte när jag började undersöka möjligheterna att ta MC-kort med villkoret automat att den svåra niten att lösa var genomförandet av Risktvåan. Det är få som kan erbjuda en MC med automat som man kan få låna och det är långt ifrån alla utbildare som tillåter att man använder sin egen scooter. På Stora Holm i Göteborg är det okej att använda sin egen scooter, så därför ska jag i nästa vecka genomföra den riskutbildningen där. Dock kommer jag inte använda min egen scooter, utan jag lyckades få kontakt med en körskola utanför Göteborg som lovat bistå mig med en elscooter som jag ska använda under Risktvåan. Man kan väl säga att jag kommer ”lånhyra” den under timmarna som utbildningen håller på. Klarar jag teoriprovet i mitten av september så har jag körprovet några dagar senare att se fram emot, vilket jag i så fall kommer genomföra med min egen scooter!
Ella 2024-09-13 14:23 ! Citera #
Hej, kul att du tagit upp denna diskussion så man får en bättre nulägesbild. Hur gick risk2an ? och nyfiken på vilken körskola du hyrde mc av då jag är intresserad av samma upplägg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 07:21
58
I går 22:28
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor