Start > Körkortsforum > Automat mc

Automat mc

Mona 2018-04-15 07:50 ! Citera #
Hej.
Det verkar svårt att hitta en trafikskola där man kan köra upp med automat mc. Har övningsskört under några år nu och tänkte skriva in mig på en trafikskola. Undrar om någon känner till någon Trafikskola i södra Sverige där man kan köra upp på automat MC? Har inget intresse eller behov av mc med växel, utan föredrar automat. Jag har b-körkort. Tack på förhand.// Mvh Mona
Gäst 2018-04-15 12:34 ! Citera #
Mona, om du har problem med att hitta en automatväxlad motorcykel så kanske det borde ringa varningsklockor?
Kör upp för manuell så har du mycket enklare att hitta.
berit 2018-05-01 10:15 ! Citera #
Om det nu är möjligt att kör upp med automat MC, är det samma som med bil då?
Att man bara får köra automat MC då?
Gäst 2018-05-01 13:55 ! Citera #
berit 2018-05-01
Om det nu är möjligt att kör upp med automat MC, är det samma som med bil då?
Att man bara får köra automat MC då?
Ja....

Varför skulle du få köra manuell växlade motorcyklar när du har kört upp med en automat??
Det säger sig självt...
Öh 2018-06-19 17:38 ! Citera #
Varför läser ni inte Monas fråga. Vissa vill ta för automatbil/automatmc. Frågan handlar om det inte varför ni ska läxa upp henne om anledningar hit å dit....
Gäst 2018-06-19 23:56 ! Citera #
Öh 2018-06-19
Varför läser ni inte Monas fråga. Vissa vill ta för automatbil/automatmc. Frågan handlar om det inte varför ni ska läxa upp henne om anledningar hit å dit....
Varför läser du inte Monas fråga?
Du har ju inte besvarat den.
Sten i glashus = Check.
Gästen.... 2018-06-25 18:39 ! Citera #
Jag har googlat lite åt Mona.


Tyvärr så finns ingen specifik utbildning för MC med automat, det finns motorcycklar med automat låda men det är få....

Skulle nog gå in för att ta ett kort för MC helt och hållet, manuel altså om du vill köra automatlåda på MCn

Eller att du tar kontakt med en MC skola och ev ordnar med en egen motorcyckel som har automatlåda eller en ombyggd med automat låda (den senare kan räknas bli riktigt dyrt)

Börja med att ta kontakt med en skola, om inte de kan hjälpa dig så kolla om de kan tipsa dig vart du kan vända dig.

Lycka till.
Johan 2018-07-01 09:30 ! Citera #
Mycket relevant fråga av Mona! Ser att tråden är rätt gammal... Löste det sig för din del Mona?

Många är snabba på att direkt ”hugga” & ifrågasätta motivet bakom frågan...

Jag har själv ett handikapp i vänster ben, vilket gör att jag troligen ej skulle klara att växla med vänster fot. Även jag är intresserad av mc med automatväxellåda!

Kan därför lägga till en fråga: finns det mc där fotväxeln istället sitter på hö sida - dvs omkastat mot gängse montering?

Jag har beslutat mig för att ta MC kort på ”äldre dar” (40+) & behöver lösa ovanstående innan jag kan gå vidare med detta... /Mvh, Johan
Gäst 2018-07-01 16:47 ! Citera #
Johan 2018-07-01
Mycket relevant fråga av Mona! Ser att tråden är rätt gammal... Löste det sig för din del Mona?

Många är snabba på att direkt ”hugga” & ifrågasätta motivet bakom frågan...

Jag har själv ett handikapp i vänster ben, vilket gör att jag troligen ej skulle klara att växla med vänster fot. Även jag är intresserad av mc med automatväxellåda!

Kan därför lägga till en fråga: finns det mc där fotväxeln istället sitter på hö sida - dvs omkastat mot gängse montering?

Jag har beslutat mig för att ta MC kort på ”äldre dar” (40+) & behöver lösa ovanstående innan jag kan gå vidare med detta... /Mvh, Johan
Ja det finns sådana motorcyklar, har själv en sådan då jag tycker det är skönare att ha fotväxeln på högersida och bromsen till bakhjulet på vänster sida. Lider dock inte av någon sjukdom, utan ville bara ha det så.
Tero 2018-07-20 20:51 ! Citera #
Hej
Jag köpte mc med automat ,honda nc750sd . Övningskörde privat och i mc skola med den. Uppkörningen gjorde jag med min cykel. Allt gick bra men det var knappt någon som visste att det finns automat mc . För att få körkort till automat mc måste man ha egen cykel.
ÅNGRAR INTE att jag tog körkort för automat. :) 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov