Start > Körkortsforum > Automat mc

Automat mc

Gäst 2019-08-25 12:00 ! Citera #
Vilkorskod 78 ska tillämpas för automatväxlad mc
Mona 2020-12-29 13:42 ! Citera #
Vilken trafikskolan var du på då?
Jag har en egen automat MC och trivs med den. Övningskör med maken men hade varit roligare att inte alltid tvinga med honom ut.
Mona 2020-12-29 13:45 ! Citera #
Gästen.... 2018-06-25
Jag har googlat lite åt Mona.


Tyvärr så finns ingen specifik utbildning för MC med automat, det finns motorcycklar med automat låda men det är få....

Skulle nog gå in för att ta ett kort för MC helt och hållet, manuel altså om du vill köra automatlåda på MCn

Eller att du tar kontakt med en MC skola och ev ordnar med en egen motorcyckel som har automatlåda eller en ombyggd med automat låda (den senare kan räknas bli riktigt dyrt)

Börja med att ta kontakt med en skola, om inte de kan hjälpa dig så kolla om de kan tipsa dig vart du kan vända dig.

Lycka till.
Tack Gästen...

Efter två år har jag fortfarande inte hittat någon trafikskolan med automat MC.

Konstigt eftersom jag har kört med EU-moped i många år - som är automat och min MC är en lättviktare, inte många kilos skillnad mellan dem... (lite vikt och hastighet) eftersom jag kör scootermodell.

Enträgen vinner. Får leta vidare Har två år kvar på mitt övningskörningstillstånd :)
Mona 2020-12-29 13:47 ! Citera #
Johan 2018-07-01
Mycket relevant fråga av Mona! Ser att tråden är rätt gammal... Löste det sig för din del Mona?

Många är snabba på att direkt ”hugga” & ifrågasätta motivet bakom frågan...

Jag har själv ett handikapp i vänster ben, vilket gör att jag troligen ej skulle klara att växla med vänster fot. Även jag är intresserad av mc med automatväxellåda!

Kan därför lägga till en fråga: finns det mc där fotväxeln istället sitter på hö sida - dvs omkastat mot gängse montering?

Jag har beslutat mig för att ta MC kort på ”äldre dar” (40+) & behöver lösa ovanstående innan jag kan gå vidare med detta... /Mvh, Johan
Hej Johan!

Nej, tyvärr verkar detta vara Mission Impossible med automat-MC och körkort.
Det finns för bilar och mopeder, men inte MC. Det är nästan diskriminerande. Det är verkligen märkligt och jag märker att jag inte är ensam om att föredra att köra automat heller.
Gäst 2020-12-30 09:18 ! Citera #
Hej! behöver lite tips på en begagnad automat mc.
Mario
Tero 2021-01-22 20:36 ! Citera #
Om man har egen automat mc så är det bara att gå till en trafikskola och börja att ta körkort för automat.
Tero 2021-01-22 20:38 ! Citera #
Mona 2020-12-29
Vilken trafikskolan var du på då?
Jag har en egen automat MC och trivs med den. Övningskör med maken men hade varit roligare att inte alltid tvinga med honom ut.
Helens trafikskola i Norrköping.
Annie 2021-04-26 21:29 ! Citera #
Jag har fotskada som gör att jag nog behöver automat mc. Kan ju skaffa egen, men enl skolorna i Sth får man inte (försäkringsfråga?) köra med egen hoj hos dem. Vill gärna köra på skola, mina möjligheter att öva privat är begränsade. Vad göra?
Hälsningar Annie
tomsta 2021-04-26 23:18 ! Citera #
På forumet Sporthoj.com så är det ganska ofta som någon som vill övningsköra efterlyser någon hojåkare som är villig att agera handledare mot bensinersättning och kanske något därtill. Trots namnet så är det inte så att alla kör snabba sporthojar, långt därifrån. Alla typer av mc förekommer Det som avgör är geografin, ingen vill ställa upp och vara hjälpsam om det krävs långa resor för att komma till dig
Maria 2023-06-29 10:13 ! Citera #
Hej
Var gick för trafikskolan för uppkörning?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor