Start > Körkortsforum > Automat eller växel?

Automat eller växel?

Gäst 2010-06-08 00:16 ! Citera #
Det är bättre att köra manuellt i och med att det gör att du kan köra vilken bil som helst i framtiden. Om du exempelvis reser utomlands till något ställe där de i bredare utsträckning använder automatväxlar kommer inte det att vara ett problem för dig eftersom du kan köra manuellt och därmed automat. Om du däremot vänjer dig eller enbart lär dig att köra automat kommer du inte att kunna köra manuellt när det krävs. Det är ju viktigt att man är så allmänbildad som möjligt även i trafiken.
ElinD 2010-06-17 15:01 ! Citera #
Jag tycker absolut att du ska köra med manuellt växlad bil. Om man övar in det från början kan man sedan köra alla bilar. Känns lite onödigt att ta körkort för enbart automat.
Sen kan ju automatväxlat vara enklare, vilket är en fördel.
Gäst 2010-06-17 19:43 ! Citera #
Det är mycket bättre med manuellt, då man känner av bilen och verkligen njuter av resan.
Gäst 2010-06-26 19:37 ! Citera #
Jag tror också att det är bäst med manuell som första bil så att växlingen sätter sig.
I nuet 2010-07-08 22:32 ! Citera #
Vill du ta kortet lätt, ta automat. För 17 du behöver ju inte köra andra bilar än automat, det är lätt, lugnt och säkert. Kör du i stad eller liknande stresstafrik så är automat så MYCKET bättre. Måste du för jobbet osv köra annat så är du i ett annat läge och måste ta växel. Å andra sidan så är du ju riktigt duktig i trafiken när du ev senare i livet skulle behöva ta växel.

Allt annat är inte riktigt seriöst. Kan man i andra länder nästan enbart ta på automat så kan man undra vad som är fel?... förutom de brasklappar jag la in tidigare.
kerycah 2010-08-02 02:21 ! Citera #
Jag har visserligen inte körkort än (jag hoppas dock kunna börja på körskola riktigt snart) men jag skulle tro att det absolut bästa är att börja med manuell växellåda. Precis som redan har påpekats så får man mycket övning vad gäller koppling etc.

Tar man körkort på bara automat så blir ju framtida möjligheter väldigt begränsade.
boboo 2010-09-05 14:12 ! Citera #
Jag tycker bäst om automat om man köra mycket i stan framo tillbaka från jobbet varje dag, men om man kör mer sällan så spelar det nog ingen roll. dock mer körglädje med automat hehe ;)
Gäst 2010-09-05 17:50 ! Citera #
Jag själv skulle föredra manuell låda ett par år för att riktigt få in vanan. Kan ju vara jobbigt om man i början har en automat i flera år, så finns bara en manuell bil tillgänglig.
qvist 2010-10-12 23:04 ! Citera #
Jag håller på att ta körkort för manuell, men jag kommer nog köra automat när det är tid nog för egen bil. Har kört automat ett par gånger och måste säga att det är väldigt skönt!
xeraN 2010-10-28 14:42 ! Citera #
Eftersom manuell växel är det vanligaste ska man nog använda det före automat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest