Start > Körkortsforum > Automat eller växel?

Automat eller växel?

Evelinahansson 2009-12-17 01:00 ! Citera #
Som första bil, vad är bäst, automat eller växel?

Växel kanske är lite bättre då man får mkt träning på att koppla och sånt?
Fast om man har automat så slipper man ju sånt tjafs?
Gäst 2009-12-17 15:33 ! Citera #
Automat är för fegisar! :)
JulAhl 2009-12-18 17:20 ! Citera #
Jag tycker att båda fungerar bra! I början av min utbildning körde jag bara manuell växellåda för att inte förvirra mig mer än nödvändigt. ;) Men nu när jag är i slutet så kör jag både automat och växellåda, eftersom vi har båda hemma. Jag tar alla chanser att övningsköra så du får det bli lite olika. Jag har i alla fall inte upplevt några svårigheter med att hålla isär de olika typerna!
MeShe_Orkarinteloggain 2009-12-19 11:29 ! Citera #
Jag hämtade mitt körkort igår från posten, och där stog det AM. Syftar det på automatisk växellåda elr? 8-)
lagunabeach 2009-12-29 21:18 ! Citera #
Jag skulle vilja ha automat. Det förenklar ju lite
ceciliajournalist 2010-02-07 00:29 ! Citera #
Det är bättre att köra manuellt i och med att det gör att du kan köra vilken bil som helst i framtiden. Om du exempelvis reser utomlands till något ställe där de i bredare utsträckning använder automatväxlar kommer inte det att vara ett problem för dig eftersom du kan köra manuellt och därmed automat. Om du däremot vänjer dig eller enbart lär dig att köra automat kommer du inte att kunna köra manuellt när det krävs. Det är ju viktigt att man är så allmänbildad som möjligt även i trafiken.
SAAB24 2010-02-09 01:33 ! Citera #
MeShe_Orkarinteloggain,

AM syftar på att du har AM-behörighet, det vill säga klass 1 moped (EU-moped).
Gäst 2010-03-18 17:40 ! Citera #
Växel tycker jag.
hugow 2010-03-24 21:11 ! Citera #
Om du köper en äldre bil skulle jag valt en automat för det känns som att lamellerna alltid är dåliga på gamla bilar. Framförallt de som har körts mycket i trafik. Sen är det alltid bekvämare att köra automat samt lättare att starta i backe ;)
enperson 2010-03-30 19:33 ! Citera #
Det är nog bäst att första bilen är manuell, risken finns annars att man glömmer bort hur man växlade, om man inte har tillgång till båda.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov