Start > Körkortsforum > Automat eller växel?

Automat eller växel?

Viktor 2010-04-06 14:52 ! Citera #
När du lär dig så borde du köra automat, så att du har möjligheten att köra båda.
Sen är ju automat lite tönt-varning. ;)
Zoho 2010-04-12 12:40 ! Citera #
Beror på vart du kör och hur bekväm du är av dig.. skulle rekomendera automat ifall du kör mycket stadskörning, annars manuell ifall du värnar om miljön. :)
Flowcap 2010-04-18 16:48 ! Citera #
Finns ju inget skönare än att glida med automat i stadskörning, dock är manuellt mycket roligare att köra enligt min åsikt :)
Trashers 2010-04-18 19:21 ! Citera #
Tja !!

Jag säger tveklöst Automat, men då har jag massa år på nacken!! När man kommer som ny, med ett körkort i handen så SKALL man ha manuell låda. Det tycker jag. Man skall lära sig köra ordentligt först. Automat är inte bara väldigt lätt att köra, utan jäkligt bekvämt också!
Men jag säger Manuell till nya körkort!!

// micke
sarahyeahh 2010-04-27 19:33 ! Citera #
Jag har inte börjat köra än men tycker ni att man ska börja med att köra automat och sen manuell? Jag har ingen manuell bil än så länge. Men ”förstör” man körtekniken om man börjar med automat?
mattlo 2010-05-06 11:30 ! Citera #
Jag håller på att ta körkort och vill absolut börja med manuell växel, så att jag ”har” det i kroppen sedan.

För när man kan växla, så är det väl bara skönt att köra automat, eller tar jag fel där? Blir det konstigt på något sätt?
Deney 2010-05-10 00:26 ! Citera #
Jag tycker att har man tagit körkort med växel kan man lika gärna köra en sådan bil. Automat kan ju göra att man tapar det där med att växla plus att det är roligt att växla =)
Sofiipropp 2010-05-11 12:43 ! Citera #
Jag tycker absolut att man ska lära sig att köra med manuell växellåda. Man måste lära sig att växla innan man kan fokusera på resten. Alternativt så kan man ju ta körkort för bilar med automatisk växellåda, men då får du inte köra de bilar som har manuell växellåda, och i Sverige så innefattar det fortfarande majoriteten av de bilar som finns här. Kan bli problem när man ska hyra bil, låna nån annans bil mm. som inte är automatisk.

Kort och gott: lär dig köra manuell, du tjänar alltid på det!
bandyman 2010-05-14 15:55 ! Citera #
Manuell så klart
Gäst 2010-05-20 16:05 ! Citera #
Jag tycker att man borde borja med manuell. Jag ar i usa just nu och har borta sa tar man korkort med automat. Senare nar dom kor manuell sa ar dom ju livsfarliga. Plus att jag tycker att det ar mycket roligare att kora manuell, mera av en utmaning :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov