Start > Körkortsforum > Tråden för oss som har körkort…

Tråden för oss som har körkort

Gäst 2018-02-11 17:50 ! Citera #
Micke 2018-02-11
Jaså, det var ju lite konstigt att du tjänar lika mycket oavsett om du kör fjärr eller distribution. Men du kanske körde daglig fjärrbil? Jag hörde på mötet att man kan/ska tjäna mera om man kör kvälls/natt fjärrbil då det är OB tillägg på dom bilarna.
Sedan pratade jag med en som kör ut matvaror till olika butikskedjor, och hans lön låg mellan 22-25.000 efter skatt.. Och han var inte ens heltidsanställd på det åkeriet, utan han hade ett bemanningsföretag som huvudman/arbetsledare och som ringde in honom när det behövdes extra personal.. Väldigt intressant att det kan skilja så pass mycket i löner.

Vad menar du med att du slipper stressen nu när du bara kör distribution jämfört med hur det var när du körde fjärr?
Det borde ju vara tvärtom tycker jag, att man borde ju ha det mera stressat när man kör distribution då man ska hinna med att göra betydligt flera stopp under dagens timmar, medans om man kör fjärr så har man ju kanske bara 3-4 olika stopp.

Så du som har lite erfarenhet av detta får jätte gärna berätta hur du tycker dessa två olika körningen skiljer sig mest åt, det är väldigt intressant att läsa om.
Körde bara dag, körde bytestrailer från Örebro ner till hamnen i Göteborg(P6) för dsv även nån natt när det hade krånglat på dagen, fick ingen ob eller övertid fick semesterlönen med lönen...
Kör man för ett bra åkeri så tjänar man bra med stålar..
Blir man inringd när det behövs extra personal så tjänar man rätt bra.
Var på kommunen en sommar och körde sopbil under åtta extradagar som jag inte skulle jobba fick jag ut mer än vad jag tjänade per månad innan.
Det jag menar med att jag slipper stressen är att jag kan planera körningen mer och behöver inte bry mig om körtiden alls på dagarna längre kommer kanske upp i 4 timmar max på en dag. Har som mest 9 stopp på en dag nu när jag kör distribution och det är om alla ställen jag kör till beställer nått.
Åker från stället jag lastat lastbilen på morgonen vid 9 taget efter att plockat ordrar är tillbaka vid samma ställe vid 14:30-15:00 på dagen och då stressar jag inte nått på dagen..
Micke 2018-02-11 18:04 ! Citera #
Gäst 2018-02-11
Körde bara dag, körde bytestrailer från Örebro ner till hamnen i Göteborg(P6) för dsv även nån natt när det hade krånglat på dagen, fick ingen ob eller övertid fick semesterlönen med lönen...
Kör man för ett bra åkeri så tjänar man bra med stålar..
Blir man inringd när det behövs extra personal så tjänar man rätt bra.
Var på kommunen en sommar och körde sopbil under åtta extradagar som jag inte skulle jobba fick jag ut mer än vad jag tjänade per månad innan.
Det jag menar med att jag slipper stressen är att jag kan planera körningen mer och behöver inte bry mig om körtiden alls på dagarna längre kommer kanske upp i 4 timmar max på en dag. Har som mest 9 stopp på en dag nu när jag kör distribution och det är om alla ställen jag kör till beställer nått.
Åker från stället jag lastat lastbilen på morgonen vid 9 taget efter att plockat ordrar är tillbaka vid samma ställe vid 14:30-15:00 på dagen och då stressar jag inte nått på dagen..
Tack för svar!

Det låter faktiskt väldigt intressant med distribution nu ju :D
Och eftersom du bara kör 4 timmar som max på en dag så slipper du som sagt tänka på körtiden.
Annars måste man ju ta 45 minuters rast/vila om man kör 4,5 timme i ett sträck.

Och det låter ju faktiskt skönt att ha stora delar av eftermiddagen ledig, dock är jag lite seg på att komma upp på morgonen, så jag skulle helst vilja köra eftermiddag, kväll eller nattpass, och det blir väl svårt om man kör distribution eftersom det inte finns någon som kan kvittera ut det man ska leverera?
Men kör du då en liten bil som skulle räcka med ett C kort?
Dom bilar jag har sett som kör just distribution är dom lite mindre bilarna, och har full förståelse för det med tanke på att man ofta är inne i stan och snurrar, och det kan ju bli lite knöligt om man har en stor bil+släp att tänka på.

En fråga till :)
Jag undra lite vad som egentligen menas med YKB?
Har läst lite på nätet, men jag har bara hittat att det ska vara nått häfte med över 140 frågor som man ska svara på.
Stämmer det?
Hur många rätt ska man då ha för att få ett godkänt YKB prov?

Super snällt att du vill svara på mina frågor!!
Gäst 2018-02-12 19:25 ! Citera #
Micke 2018-02-11
Tack för svar!

Det låter faktiskt väldigt intressant med distribution nu ju :D
Och eftersom du bara kör 4 timmar som max på en dag så slipper du som sagt tänka på körtiden.
Annars måste man ju ta 45 minuters rast/vila om man kör 4,5 timme i ett sträck.

Och det låter ju faktiskt skönt att ha stora delar av eftermiddagen ledig, dock är jag lite seg på att komma upp på morgonen, så jag skulle helst vilja köra eftermiddag, kväll eller nattpass, och det blir väl svårt om man kör distribution eftersom det inte finns någon som kan kvittera ut det man ska leverera?
Men kör du då en liten bil som skulle räcka med ett C kort?
Dom bilar jag har sett som kör just distribution är dom lite mindre bilarna, och har full förståelse för det med tanke på att man ofta är inne i stan och snurrar, och det kan ju bli lite knöligt om man har en stor bil+släp att tänka på.

En fråga till :)
Jag undra lite vad som egentligen menas med YKB?
Har läst lite på nätet, men jag har bara hittat att det ska vara nått häfte med över 140 frågor som man ska svara på.
Stämmer det?
Hur många rätt ska man då ha för att få ett godkänt YKB prov?

Super snällt att du vill svara på mina frågor!!
”Jag undra lite vad som egentligen menas med YKB?” Yrkeskompetensbevis(ykb) måste men ha för att få köra åt nått åkeri mot betalning enkelt sagt. ( https://www.trafikverket.se/korkort/yrkesforarprov/yrkeskompetensbevis/ )

”Har läst lite på nätet, men jag har bara hittat att det ska vara nått häfte med över 140 frågor som man ska svara på.
Stämmer det?” jag hade då inget sådant att hållas med när jag läste för provet dock fick man sitta i lektionssal i 130timmar plus 10timmar körning innan man fick göra provet.

”Hur många rätt ska man då ha för att få ett godkänt YKB prov?” det är 60 frågor var av 5 är provfrågor som räknas bort av kvarvarande 55 ska man ha minst 48rätt för att vara godkänd det är inte så svårt bara man har läst tungboken,yrkesförarboken sen är det nån mer bok men det är bara att fråga där man går ykb kursen vad man ska läsa på om för det kommer frågor om allt möjligt på det provet..

Vill du köra kväll eller nattpass så får du vara bered på att om det händer nått måste du lösa det själv går inte att ringa en transportledare eller liknade typ kl 02:54 på en onsdagsnatt för att nått fattas eller du har fått punka eller nått annat träligt går gör det ju men du blir inte populär hos den direkt..
”och det blir väl svårt om man kör distribution eftersom det inte finns någon som kan kvittera ut det man ska leverera?” blir lite krångligt med det under nattetid brukar inte vara många butiker som har nån på plats då som jag vet om.

Men kör du då en liten bil som skulle räcka med ett C kort? ja den jag kör är bara en C-korts bil i storlek typ brödbil i storlek.
Micke 2018-02-13 00:22 ! Citera #
Gäst 2018-02-12
”Jag undra lite vad som egentligen menas med YKB?” Yrkeskompetensbevis(ykb) måste men ha för att få köra åt nått åkeri mot betalning enkelt sagt. ( https://www.trafikverket.se/korkort/yrkesforarprov/yrkeskompetensbevis/ )

”Har läst lite på nätet, men jag har bara hittat att det ska vara nått häfte med över 140 frågor som man ska svara på.
Stämmer det?” jag hade då inget sådant att hållas med när jag läste för provet dock fick man sitta i lektionssal i 130timmar plus 10timmar körning innan man fick göra provet.

”Hur många rätt ska man då ha för att få ett godkänt YKB prov?” det är 60 frågor var av 5 är provfrågor som räknas bort av kvarvarande 55 ska man ha minst 48rätt för att vara godkänd det är inte så svårt bara man har läst tungboken,yrkesförarboken sen är det nån mer bok men det är bara att fråga där man går ykb kursen vad man ska läsa på om för det kommer frågor om allt möjligt på det provet..

Vill du köra kväll eller nattpass så får du vara bered på att om det händer nått måste du lösa det själv går inte att ringa en transportledare eller liknade typ kl 02:54 på en onsdagsnatt för att nått fattas eller du har fått punka eller nått annat träligt går gör det ju men du blir inte populär hos den direkt..
”och det blir väl svårt om man kör distribution eftersom det inte finns någon som kan kvittera ut det man ska leverera?” blir lite krångligt med det under nattetid brukar inte vara många butiker som har nån på plats då som jag vet om.

Men kör du då en liten bil som skulle räcka med ett C kort? ja den jag kör är bara en C-korts bil i storlek typ brödbil i storlek.
Ett jätte tack för ditt svar!!

Nu fick jag många av mina frågetecken utdragna till ett utropstecken :D

Men en sak jag undrar över, är teoriprovet och YKB provet ett och samma prov, eller är det två helt olika prov?
För när jag pratade med en kompis idag så sa han att man först måste göra det vanliga teoriprovet för last för att sedan göra ett YKB prov för att få jobba yrkesmässigt med det.. Är det rätt?
Jag har ju uppfattat det som att det är ett och samma prov, men jag kanske har fel där...

Jag har kollat efter Tungboken, men vart jag än har kollat (Adlibris och liknande sidor) så har dom slut.
Hittade däremot en PDF-fil som heter Åkerihandboken. Visserligen var den från 2015, men den borde ju gälla än idag.
I den står det en massa om lastvikter, lastsäkring, Funktionsbeskrivning, Kör och vilotider bland annat.
Den borde ju vara till en liten hjälp, du kan möjligtvis inte känna någon som har Tungboken och som vill sälja den? ;)

Okej, nu vet jag hur din bil är i storleksmässigt...
Får man köra en Semitrailer på C kort eller måste det vara CE kort en sådan bil?

Tack igen för alla goda och bra svar du kommer med...
Gäst 2018-02-14 16:57 ! Citera #
Micke 2018-02-13
Ett jätte tack för ditt svar!!

Nu fick jag många av mina frågetecken utdragna till ett utropstecken :D

Men en sak jag undrar över, är teoriprovet och YKB provet ett och samma prov, eller är det två helt olika prov?
För när jag pratade med en kompis idag så sa han att man först måste göra det vanliga teoriprovet för last för att sedan göra ett YKB prov för att få jobba yrkesmässigt med det.. Är det rätt?
Jag har ju uppfattat det som att det är ett och samma prov, men jag kanske har fel där...

Jag har kollat efter Tungboken, men vart jag än har kollat (Adlibris och liknande sidor) så har dom slut.
Hittade däremot en PDF-fil som heter Åkerihandboken. Visserligen var den från 2015, men den borde ju gälla än idag.
I den står det en massa om lastvikter, lastsäkring, Funktionsbeskrivning, Kör och vilotider bland annat.
Den borde ju vara till en liten hjälp, du kan möjligtvis inte känna någon som har Tungboken och som vill sälja den? ;)

Okej, nu vet jag hur din bil är i storleksmässigt...
Får man köra en Semitrailer på C kort eller måste det vara CE kort en sådan bil?

Tack igen för alla goda och bra svar du kommer med...
Får man köra en Semitrailer på C kort eller måste det vara CE kort en sådan bil? du får köra dragbilen bara med ett C-kort med trailer på så blir det ett CE-ekipage.

Men en sak jag undrar över, är teoriprovet och YKB provet ett och samma prov, eller är det två helt olika prov? det är två olika prov
För när jag pratade med en kompis idag så sa han att man först måste göra det vanliga teoriprovet för last för att sedan göra ett YKB prov för att få jobba yrkesmässigt med det.. Är det rätt? det stämmer bra det när jag tog korten skrev jag för C sen CE och sist YKB provet när jag hade klarat uppkörningen för CE-kortet.

Hittade däremot en PDF-fil som heter Åkerihandboken. Visserligen var den från 2015, men den borde ju gälla än idag.
I den står det en massa om lastvikter, lastsäkring, Funktionsbeskrivning, Kör och vilotider bland annat.
Den borde ju vara till en liten hjälp, du kan möjligtvis inte känna någon som har Tungboken och som vill sälja den? Åkerihandboken är bra för att kunna slå upp en massa info om man behöver veta nått gällande vikter mått och en massa mer är ett bra komplement till tungboken. Jag känner ingen som vill bli av med sin tungbok just nu som jag vet om.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo