Start > Körkortsforum > Tråden för oss som har körkort…

Tråden för oss som har körkort

Jimmy 2017-05-03 14:55 ! Citera #
Gäst 2017-05-03
Usch ja för dom överfulla morgonbussarna, det är nått man inte saknar...
Sedan är det rätt skönt när det är vinter och 14 minus ute att slippa stå och vänta på att bussen ska komma, vilket den sällan gjorde i tid dessutom. Så under större delen av vintersäsongen så kom man oftast 15-20 minuter för sent till jobbet. Men som tur är har man en snäll och förstående chef som själv har fajtats med bussarna, så han visste vad man gick igenom :)

Japp snart är det semester, då ska man ut på vägarna och slåss med alla dessa husvagnar och husbilar, det kan vara rätt spännande ibland. Man blir lite chockad av att se hur vissa drar på även när dom har en stor husvagn tillkopplad på bilen..
Absolut visst är det så
Anna-Lena 2017-05-07 12:11 ! Citera #
Har någon av er kört med släp sedan ni tog kortet? Hur var det?
Gäst 2017-05-07 12:37 ! Citera #
Anna-Lena 2017-05-07
Har någon av er kört med släp sedan ni tog kortet? Hur var det?
Att köra med släp är inte speciellt svårt faktiskt. Har gjort det ett par gånger för att prova på. Iofs så går jag transport så att kunna köra släp är ett måste här, haha. Likaså tycker jag att det är jättenkelt att backa.
Micke 2017-05-07 13:10 ! Citera #
Anna-Lena 2017-05-07
Har någon av er kört med släp sedan ni tog kortet? Hur var det?
Ja jag fick köra med släp bara efter 2 månader av mitt körkortsinnehavande då jag skulle göra det inom jobbet..
Att köra är inga direkt svårigheter, däremot tyckte jag att det var lite knepigare att backa med släp då man måste tänka tvärt om när man svänger med ratten, vill man att släpet ska svänga till höger så måste man svänga till vänster med ratten... Så det tog lite tid att lära sig att tänka rätt :) Men efter lite övning så gick det galant 8-)
Jimmy 2017-05-08 00:07 ! Citera #
Anna-Lena 2017-05-07
Har någon av er kört med släp sedan ni tog kortet? Hur var det?
Att köra med släp har jag aldrig gjort, men lätt lastbil däremot har jag kört och försökt backa några gånger, vilket kan vara lite svårt i början, men övning ger färdighet.
Gäst 2017-05-08 01:44 ! Citera #
Jimmy 2017-05-08
Att köra med släp har jag aldrig gjort, men lätt lastbil däremot har jag kört och försökt backa några gånger, vilket kan vara lite svårt i början, men övning ger färdighet.
LLB (Lätt lastbil) måste vara enkelt att backa? Prova att backa en riktig lastbil på 15-18 ton, eller den tyngsta jag backat - 25 ton. :) Där har du en utmaning om du inte gjort det tidigare, fast det är ganska så lätt ändå ;p
Jimmy 2017-05-08 09:59 ! Citera #
Gäst 2017-05-08
LLB (Lätt lastbil) måste vara enkelt att backa? Prova att backa en riktig lastbil på 15-18 ton, eller den tyngsta jag backat - 25 ton. :) Där har du en utmaning om du inte gjort det tidigare, fast det är ganska så lätt ändå ;p
Å herregud, det hade jag nog alldrig fixat, kanske med experthjälp då hehe, jag blir alltid lika förundrad hur ni kommer fram på trånga gator på små små utrymmen, och speciellt om vi pratar 24 metersekipage eller vad nu heter :) jag bör nog hålla mig till lätta bilar ;)
Gäst 2017-05-08 14:43 ! Citera #
Jimmy 2017-05-08
Å herregud, det hade jag nog alldrig fixat, kanske med experthjälp då hehe, jag blir alltid lika förundrad hur ni kommer fram på trånga gator på små små utrymmen, och speciellt om vi pratar 24 metersekipage eller vad nu heter :) jag bör nog hålla mig till lätta bilar ;)
Speglarna täcker jättemycket, men har även jättestora döda vinklar ;( Går att backa på speglarna enbart.. bara att du inte ser rakt bakom dig, oavsett avstånd, haha.
Längsta i Sverige är 25,25m :) Fast de körs inte i städer osv, utan går som partibil... (d.v.s. från A-B utan stopp) typ.
Jimmy 2017-05-08 15:23 ! Citera #
Gäst 2017-05-08
Speglarna täcker jättemycket, men har även jättestora döda vinklar ;( Går att backa på speglarna enbart.. bara att du inte ser rakt bakom dig, oavsett avstånd, haha.
Längsta i Sverige är 25,25m :) Fast de körs inte i städer osv, utan går som partibil... (d.v.s. från A-B utan stopp) typ.
Häftigt, man kanske skulle ge sig på att ta C kort kanske hehe
Gäst 2017-05-08 19:24 ! Citera #
Jimmy 2017-05-08
Häftigt, man kanske skulle ge sig på att ta C kort kanske hehe
Mja då får du skaffa ykb å allt, sedan är det ganska så dyrt om du inte har nytta av det ;P Får mitt C-kort gratis om jag klarar det så därför kör jag på^^

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov