Start > Körkortsforum > Tråden för oss som har körkort…

Tråden för oss som har körkort

Jimmy 2017-05-01 21:39 ! Citera #
Micke 2017-05-01
Du har säkert rätt i att många börjar slarva efter att prövotiden har gått ut..
Dock har jag inte gjort det, utan det som skedde nu var att jag satt i helt andra personliga tankar då vi förbereder för en begravning här hemma. Annars håller jag strikt på både hastighet, avstånd och framförallt säkerhet.
Aldrig fått någon parkeringsbot eller fortkörningsbot, fören nu.. Dock är jag inte helt säker på att fartkameran blixtrade till, när jag kollade på den så kan solljuset ha reflekterats i glaset och att det var de jag såg.
Men kommer det en bot så är det bara att betala och erkänna för sig själv att man har gjort fel.

Och jag förstår inte varför man skiter i att använda blinkers, den finns ju där av en anledning..
Tyvärr känner jag ingen som struntar i vissa saker, utan dom är lika noga med sånt som jag är.
Jag förstår inte heller varför folk struntar i blinkers i trafiken, man stöter på minst 2 till 3 bilister om dagen som struntar i det, irriterande är bara förnamnet.
Funky 2017-05-01 21:57 ! Citera #
Det är lätt att förstå..
Man blir bara latt...
Funky 2017-05-01 21:59 ! Citera #
Se du ! Vad duktig du är !!
Gäst 2017-05-01 23:30 ! Citera #
Jimmy 2017-05-01
Jag förstår vad du menar, körde du 50 mil i ett svep, eller tog du pauser i mellan? Jag har aldrig kört så långt faktiskt, det längsta jag kört är nog 5 mil i ett svep, vilket är ganska lätt i för sig
Ja 5 mil är ju ingenting, det kör jag dagligen när jag ska till jobbet (6,2 mil för att vara exakt)
Varför kör du så korta resor om du har haft körkort i 2 år?
Du verkar ju inte direkt vara i behov av ett körkort...

Det längsta jag har kört i ett svep utan rast är 26,3 mil.
Men man blir ganska mör i både kropp och knopp, så det krävdes en rast på 15-20 minuter innan jag fortsatte min resa som då bestod av ytterligare 13 mil :)
Jimmy 2017-05-02 00:32 ! Citera #
Gäst 2017-05-01
Ja 5 mil är ju ingenting, det kör jag dagligen när jag ska till jobbet (6,2 mil för att vara exakt)
Varför kör du så korta resor om du har haft körkort i 2 år?
Du verkar ju inte direkt vara i behov av ett körkort...

Det längsta jag har kört i ett svep utan rast är 26,3 mil.
Men man blir ganska mör i både kropp och knopp, så det krävdes en rast på 15-20 minuter innan jag fortsatte min resa som då bestod av ytterligare 13 mil :)
Att köra dom sträckorna du gör ger en enorm erfarenhet, jag borde också köra mer än jag gör i nuläget. Anledningen till att jag tog mitt körkort var att jag var tvungen att ta det, inte att jag ville, jag insåg ganska snabbt att har man två barn är man i stort behov av körkort, det funkar helt enkelt inte utan, så det var bara att sätta igång, men idag känns det bra att ha kortet, men mitt problem är intresset för att köra bil, där måste jag bli bättre.
Gäst 2017-05-02 09:06 ! Citera #
Jimmy 2017-05-01
Jag förstår vad du menar, körde du 50 mil i ett svep, eller tog du pauser i mellan? Jag har aldrig kört så långt faktiskt, det längsta jag kört är nog 5 mil i ett svep, vilket är ganska lätt i för sig
50 mil i ett svep, förutom att jag stannade efter 7 mil och hämtade upp en vän (tog la max 5-10 min) och 5 min för ett stopp för att fota månen. :)
Jimmy 2017-05-02 16:19 ! Citera #
Gäst 2017-05-02
50 mil i ett svep, förutom att jag stannade efter 7 mil och hämtade upp en vän (tog la max 5-10 min) och 5 min för ett stopp för att fota månen. :)
Ok
Gäst 2017-05-02 23:39 ! Citera #
Jimmy 2017-05-02
Att köra dom sträckorna du gör ger en enorm erfarenhet, jag borde också köra mer än jag gör i nuläget. Anledningen till att jag tog mitt körkort var att jag var tvungen att ta det, inte att jag ville, jag insåg ganska snabbt att har man två barn är man i stort behov av körkort, det funkar helt enkelt inte utan, så det var bara att sätta igång, men idag känns det bra att ha kortet, men mitt problem är intresset för att köra bil, där måste jag bli bättre.
Okej, ja det är klart det blir betydligt lättare att ha körkort och bil när man har barn.
Jag vet hur det är, har själv 2 döttrar som ska till skola, träning o.s.v. så visst underlättar det med körkort och bil :)

Ja det måste ju finnas ett intresse av att köra för att man ska tycka det vara roligt, annars blir lätt att det är nått man bara måste göra. Och då blir det ju inte riktigt lika roligt eftersom man blir tvingad till det..

Själv tog jag körkort delvis för barnen och sambons skull, men sedan bor vi rätt avsides där den kommunala trafiken inte är den bästa. Innan fick jag gå upp 1½ timme tidigare för att hinna fixa allt och sedan rusa till bussen. Så nu är det ju rena himmelriket när man istället kan sova lite längre på mornarna :)

Men sedan älskar jag att köra bil, tycker det är lika roligt nu som jag tyckte det var när man satte sig bakom ratten på körskolans bil för första gången :)
Jimmy 2017-05-03 00:52 ! Citera #
Gäst 2017-05-02
Okej, ja det är klart det blir betydligt lättare att ha körkort och bil när man har barn.
Jag vet hur det är, har själv 2 döttrar som ska till skola, träning o.s.v. så visst underlättar det med körkort och bil :)

Ja det måste ju finnas ett intresse av att köra för att man ska tycka det vara roligt, annars blir lätt att det är nått man bara måste göra. Och då blir det ju inte riktigt lika roligt eftersom man blir tvingad till det..

Själv tog jag körkort delvis för barnen och sambons skull, men sedan bor vi rätt avsides där den kommunala trafiken inte är den bästa. Innan fick jag gå upp 1½ timme tidigare för att hinna fixa allt och sedan rusa till bussen. Så nu är det ju rena himmelriket när man istället kan sova lite längre på mornarna :)

Men sedan älskar jag att köra bil, tycker det är lika roligt nu som jag tyckte det var när man satte sig bakom ratten på körskolans bil för första gången :)
Absolut jag känner igen mig i det du skriver, bussar hit och dit, ibland var bussarna dessutom knökfulla, jag kan ju säga att det inte är något jag saknar precis, så beslutet att ta körkortet ångrar jag inte, det känns ändå väldigt bra att ha det, men snart är det ju semester tider för familjen så då blir det lite mer bilkörning i alla fall. Jag har också två döttrar.
Gäst 2017-05-03 13:36 ! Citera #
Jimmy 2017-05-03
Absolut jag känner igen mig i det du skriver, bussar hit och dit, ibland var bussarna dessutom knökfulla, jag kan ju säga att det inte är något jag saknar precis, så beslutet att ta körkortet ångrar jag inte, det känns ändå väldigt bra att ha det, men snart är det ju semester tider för familjen så då blir det lite mer bilkörning i alla fall. Jag har också två döttrar.
Usch ja för dom överfulla morgonbussarna, det är nått man inte saknar...
Sedan är det rätt skönt när det är vinter och 14 minus ute att slippa stå och vänta på att bussen ska komma, vilket den sällan gjorde i tid dessutom. Så under större delen av vintersäsongen så kom man oftast 15-20 minuter för sent till jobbet. Men som tur är har man en snäll och förstående chef som själv har fajtats med bussarna, så han visste vad man gick igenom :)

Japp snart är det semester, då ska man ut på vägarna och slåss med alla dessa husvagnar och husbilar, det kan vara rätt spännande ibland. Man blir lite chockad av att se hur vissa drar på även när dom har en stor husvagn tillkopplad på bilen..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor