Start > Körkortsforum > Tråden för oss som har körkort…

Tråden för oss som har körkort

Yajirou 2017-05-08 21:30 ! Citera #
Lycka till med C-kort övningskörningen. Det finns massor med jobb med bra betalt.

Bara så ni vet så är det inte som att ta B-kortet. Inte bara behöver du veta hur man kör men även hur lastbilen funkar. Dvs i princip allt som har med lastbil att göra. Säkerhet, lastning, bromssystem, lufttrycket och rubbet. Konstigt nog behövs det inte veta så värst mycket om färdskrivaren men det beror på inspektören som kommer intervjua/ställa en massa frågor som man måste svara utan att säga typ öööh, eeh och sådant.

YKB är en 5 veckors rolig kurs. Helt värt kostnaden. Sen måste man ta ett prov på det i trafikverket. Fast den är enklare än vanlig B eller C teori.
Gäst 2017-05-08 22:03 ! Citera #
Yajirou 2017-05-08
Lycka till med C-kort övningskörningen. Det finns massor med jobb med bra betalt.

Bara så ni vet så är det inte som att ta B-kortet. Inte bara behöver du veta hur man kör men även hur lastbilen funkar. Dvs i princip allt som har med lastbil att göra. Säkerhet, lastning, bromssystem, lufttrycket och rubbet. Konstigt nog behövs det inte veta så värst mycket om färdskrivaren men det beror på inspektören som kommer intervjua/ställa en massa frågor som man måste svara utan att säga typ öööh, eeh och sådant.

YKB är en 5 veckors rolig kurs. Helt värt kostnaden. Sen måste man ta ett prov på det i trafikverket. Fast den är enklare än vanlig B eller C teori.
Går transport så ;p Redan klar med CE-teorin, bara YKB som krävs innan jag kan ha ett C och CE-kort. :)
Ja, det är sant det du säger. En hel del en måste kunna för att klara det, kommer inte på rak arm på trycket där bromsarna släpper, var det 5-6 eller 6-7 bar? ;o
Jimmy 2017-05-08 22:04 ! Citera #
Gäst 2017-05-08
Mja då får du skaffa ykb å allt, sedan är det ganska så dyrt om du inte har nytta av det ;P Får mitt C-kort gratis om jag klarar det så därför kör jag på^^
Hur mycket får man lägga på ett c kort idag? jag har hört siffror på 40 eller 50 000 stämmer det?
Yajirou 2017-05-11 22:02 ! Citera #
Vet inget om att bromsarna skulle släppa men en lågtrycksindikator varnar om den går under 6 bar. Det finns spärrventiler också i de äldre lastbilarna.

Har du B-kort så är det bara kanske 5 körlektioner som man behöver ta för lastbil. Inte så värst svårt att lära sig det. Det som kostar är uppkörningen samt YKB.
Jag hade 7 körlektioner 1 x 2000kr.
Teori prov 2 gånger. Typ 300 kr st.
Säkerhetskontroll och uppkörning: 2000kr
Lån av lastbil: 800kr
YKB kurs 5 veckor: 26000kr.
Prov på YKB: Typ 300kr.

Gick typ hälften av pengarna jag hade i sparkontot men jobben och lönen efteråt gör att man får det ganska snabbt tillbaka.

Så i princip kostar det mellan 35000-50000 kr beroende på om du måste göra om uppkörning eller prov samt hur många lektioner du behöver. YKB kursen är extremt dyr men rolig.
Om man har möjlighet så är det nog bäst att studera i fordonslinje eller något liknande. Då får man väl den gratis.
Jimmy 2017-05-14 09:28 ! Citera #
Yajirou 2017-05-11
Vet inget om att bromsarna skulle släppa men en lågtrycksindikator varnar om den går under 6 bar. Det finns spärrventiler också i de äldre lastbilarna.

Har du B-kort så är det bara kanske 5 körlektioner som man behöver ta för lastbil. Inte så värst svårt att lära sig det. Det som kostar är uppkörningen samt YKB.
Jag hade 7 körlektioner 1 x 2000kr.
Teori prov 2 gånger. Typ 300 kr st.
Säkerhetskontroll och uppkörning: 2000kr
Lån av lastbil: 800kr
YKB kurs 5 veckor: 26000kr.
Prov på YKB: Typ 300kr.

Gick typ hälften av pengarna jag hade i sparkontot men jobben och lönen efteråt gör att man får det ganska snabbt tillbaka.

Så i princip kostar det mellan 35000-50000 kr beroende på om du måste göra om uppkörning eller prov samt hur många lektioner du behöver. YKB kursen är extremt dyr men rolig.
Om man har möjlighet så är det nog bäst att studera i fordonslinje eller något liknande. Då får man väl den gratis.
Ok
Ingegärdsdotter 2018-02-07 09:22 ! Citera #
Hej. Jag undrar: jag har B, BE, C och DE. Inget YKB. 1. Behöver jag det när jag ska köra en väns häst på fritiden? 2.Behöver jag det om jag jobbar på ett stall och enstaka gånger behöver transportera en häst? Tack för svar.
Gäst 2018-02-07 09:56 ! Citera #
Ingegärdsdotter 2018-02-07
Hej. Jag undrar: jag har B, BE, C och DE. Inget YKB. 1. Behöver jag det när jag ska köra en väns häst på fritiden? 2.Behöver jag det om jag jobbar på ett stall och enstaka gånger behöver transportera en häst? Tack för svar.
YKB behöver du om du kör yrkesmässigt.
Micke 2018-02-08 15:24 ! Citera #
Yajirou 2017-05-11
Vet inget om att bromsarna skulle släppa men en lågtrycksindikator varnar om den går under 6 bar. Det finns spärrventiler också i de äldre lastbilarna.

Har du B-kort så är det bara kanske 5 körlektioner som man behöver ta för lastbil. Inte så värst svårt att lära sig det. Det som kostar är uppkörningen samt YKB.
Jag hade 7 körlektioner 1 x 2000kr.
Teori prov 2 gånger. Typ 300 kr st.
Säkerhetskontroll och uppkörning: 2000kr
Lån av lastbil: 800kr
YKB kurs 5 veckor: 26000kr.
Prov på YKB: Typ 300kr.

Gick typ hälften av pengarna jag hade i sparkontot men jobben och lönen efteråt gör att man får det ganska snabbt tillbaka.

Så i princip kostar det mellan 35000-50000 kr beroende på om du måste göra om uppkörning eller prov samt hur många lektioner du behöver. YKB kursen är extremt dyr men rolig.
Om man har möjlighet så är det nog bäst att studera i fordonslinje eller något liknande. Då får man väl den gratis.
Man kan även vända sig till Arbetsförmedlingen om man är arbetslös och vill ta lastbilskort.
Då får man chans att ta både C och CE kort, samt få köra ADR last samt truckkort och YKB gå en kurs.
Så då betalar man inte heller en krona själv.

Går själv i dom tankarna då jag precis nyligen vart av med mitt jobb p.g.a arbetsbrist.
Och jag vill väldigt gärna köra lastbil, hade då tänkt mig i första hand att köra fjärrbil, gillar tanken på dom lite längre sträckorna och då är man tvungen att ha CE kort då dom resorna till 98% bara sker med tunglastbil+släp...
Ska på ett informationsmöte nu på måndag i Eskilstuna för att få träffa olika åkerier för att höra vad dom har att erbjuda efter att min eventuella lastbilsutbildning är slutförd...

Är det någon som vet hur lönerna ser ut?
Det måste ju skilja sig massor när det kommer till vilken last man kör och även om man bara distributions körning eller om man kör fjärrbil..
Gäst 2018-02-11 11:17 ! Citera #
Micke 2018-02-08
Man kan även vända sig till Arbetsförmedlingen om man är arbetslös och vill ta lastbilskort.
Då får man chans att ta både C och CE kort, samt få köra ADR last samt truckkort och YKB gå en kurs.
Så då betalar man inte heller en krona själv.

Går själv i dom tankarna då jag precis nyligen vart av med mitt jobb p.g.a arbetsbrist.
Och jag vill väldigt gärna köra lastbil, hade då tänkt mig i första hand att köra fjärrbil, gillar tanken på dom lite längre sträckorna och då är man tvungen att ha CE kort då dom resorna till 98% bara sker med tunglastbil+släp...
Ska på ett informationsmöte nu på måndag i Eskilstuna för att få träffa olika åkerier för att höra vad dom har att erbjuda efter att min eventuella lastbilsutbildning är slutförd...

Är det någon som vet hur lönerna ser ut?
Det måste ju skilja sig massor när det kommer till vilken last man kör och även om man bara distributions körning eller om man kör fjärrbil..
Jag får ut lika mycket i lön nu(~17000 efter skatt) när jag kör distributions körning som när jag körde fjärr under ett år. Att man slipper stressen nu gör ju inte saken sämre och slippa sitta och pressa te:x E20 i 6-7 timmar varje dag blir man inte lessen av..
Micke 2018-02-11 13:41 ! Citera #
Gäst 2018-02-11
Jag får ut lika mycket i lön nu(~17000 efter skatt) när jag kör distributions körning som när jag körde fjärr under ett år. Att man slipper stressen nu gör ju inte saken sämre och slippa sitta och pressa te:x E20 i 6-7 timmar varje dag blir man inte lessen av..
Jaså, det var ju lite konstigt att du tjänar lika mycket oavsett om du kör fjärr eller distribution. Men du kanske körde daglig fjärrbil? Jag hörde på mötet att man kan/ska tjäna mera om man kör kvälls/natt fjärrbil då det är OB tillägg på dom bilarna.
Sedan pratade jag med en som kör ut matvaror till olika butikskedjor, och hans lön låg mellan 22-25.000 efter skatt.. Och han var inte ens heltidsanställd på det åkeriet, utan han hade ett bemanningsföretag som huvudman/arbetsledare och som ringde in honom när det behövdes extra personal.. Väldigt intressant att det kan skilja så pass mycket i löner.

Vad menar du med att du slipper stressen nu när du bara kör distribution jämfört med hur det var när du körde fjärr?
Det borde ju vara tvärtom tycker jag, att man borde ju ha det mera stressat när man kör distribution då man ska hinna med att göra betydligt flera stopp under dagens timmar, medans om man kör fjärr så har man ju kanske bara 3-4 olika stopp.

Så du som har lite erfarenhet av detta får jätte gärna berätta hur du tycker dessa två olika körningen skiljer sig mest åt, det är väldigt intressant att läsa om.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest