Micke 2018-02-11
Jaså, det var ju lite konstigt att du tjänar lika mycket oavsett om du kör fjärr eller distribution. Men du kanske körde daglig fjärrbil? Jag hörde på mötet att man kan/ska tjäna mera om man kör kvälls/natt fjärrbil då det är OB tillägg på dom bilarna.
Sedan pratade jag med en som kör ut matvaror till olika butikskedjor, och hans lön låg mellan 22-25.000 efter skatt.. Och han var inte ens heltidsanställd på det åkeriet, utan han hade ett bemanningsföretag som huvudman/arbetsledare och som ringde in honom när det behövdes extra personal.. Väldigt intressant att det kan skilja så pass mycket i löner.
Vad menar du med att du slipper stressen nu när du bara kör distribution jämfört med hur det var när du körde fjärr?
Det borde ju vara tvärtom tycker jag, att man borde ju ha det mera stressat när man kör distribution då man ska hinna med att göra betydligt flera stopp under dagens timmar, medans om man kör fjärr så har man ju kanske bara 3-4 olika stopp.
Så du som har lite erfarenhet av detta får jätte gärna berätta hur du tycker dessa två olika körningen skiljer sig mest åt, det är väldigt intressant att läsa om.
Sedan pratade jag med en som kör ut matvaror till olika butikskedjor, och hans lön låg mellan 22-25.000 efter skatt.. Och han var inte ens heltidsanställd på det åkeriet, utan han hade ett bemanningsföretag som huvudman/arbetsledare och som ringde in honom när det behövdes extra personal.. Väldigt intressant att det kan skilja så pass mycket i löner.
Vad menar du med att du slipper stressen nu när du bara kör distribution jämfört med hur det var när du körde fjärr?
Det borde ju vara tvärtom tycker jag, att man borde ju ha det mera stressat när man kör distribution då man ska hinna med att göra betydligt flera stopp under dagens timmar, medans om man kör fjärr så har man ju kanske bara 3-4 olika stopp.
Så du som har lite erfarenhet av detta får jätte gärna berätta hur du tycker dessa två olika körningen skiljer sig mest åt, det är väldigt intressant att läsa om.
Kör man för ett bra åkeri så tjänar man bra med stålar..
Blir man inringd när det behövs extra personal så tjänar man rätt bra.
Var på kommunen en sommar och körde sopbil under åtta extradagar som jag inte skulle jobba fick jag ut mer än vad jag tjänade per månad innan.
Det jag menar med att jag slipper stressen är att jag kan planera körningen mer och behöver inte bry mig om körtiden alls på dagarna längre kommer kanske upp i 4 timmar max på en dag. Har som mest 9 stopp på en dag nu när jag kör distribution och det är om alla ställen jag kör till beställer nått.
Åker från stället jag lastat lastbilen på morgonen vid 9 taget efter att plockat ordrar är tillbaka vid samma ställe vid 14:30-15:00 på dagen och då stressar jag inte nått på dagen..