Vet inget om att bromsarna skulle släppa men en lågtrycksindikator varnar om den går under 6 bar. Det finns spärrventiler också i de äldre lastbilarna.
Har du B-kort så är det bara kanske 5 körlektioner som man behöver ta för lastbil. Inte så värst svårt att lära sig det. Det som kostar är uppkörningen samt YKB.
Jag hade 7 körlektioner 1 x 2000kr.
Teori prov 2 gånger. Typ 300 kr st.
Säkerhetskontroll och uppkörning: 2000kr
Lån av lastbil: 800kr
YKB kurs 5 veckor: 26000kr.
Prov på YKB: Typ 300kr.
Gick typ hälften av pengarna jag hade i sparkontot men jobben och lönen efteråt gör att man får det ganska snabbt tillbaka.
Så i princip kostar det mellan 35000-50000 kr beroende på om du måste göra om uppkörning eller prov samt hur många lektioner du behöver. YKB kursen är extremt dyr men rolig.
Om man har möjlighet så är det nog bäst att studera i fordonslinje eller något liknande. Då får man väl den gratis.
Man kan även vända sig till Arbetsförmedlingen om man är arbetslös och vill ta lastbilskort.
Då får man chans att ta både C och CE kort, samt få köra ADR last samt truckkort och YKB gå en kurs.
Så då betalar man inte heller en krona själv.
Går själv i dom tankarna då jag precis nyligen vart av med mitt jobb p.g.a arbetsbrist.
Och jag vill väldigt gärna köra lastbil, hade då tänkt mig i första hand att köra fjärrbil, gillar tanken på dom lite längre sträckorna och då är man tvungen att ha CE kort då dom resorna till 98% bara sker med tunglastbil+släp...
Ska på ett informationsmöte nu på måndag i Eskilstuna för att få träffa olika åkerier för att höra vad dom har att erbjuda efter att min eventuella lastbilsutbildning är slutförd...
Är det någon som vet hur lönerna ser ut?
Det måste ju skilja sig massor när det kommer till vilken last man kör och även om man bara distributions körning eller om man kör fjärrbil..