Start > Körkortsforum > 2 månaders regeln

2 månaders regeln

Gäst 2009-11-02 18:13 ! Citera #
Jag vet inte om det är bara jag som tycker att 2 månaders regeln är onödig, dvs att man inom 2 månader ska både klara av teorin och uppkörningen. jag upplever att det blir så stressigt, vad tycker ni. Vad är anledningen till att man har ändrat regeln. Jag tycker att det var bättre förrut. Hur ska man lägga upp planeringen. ska man först öva på teorin eller bör man övningsköra först och sedan öva på teorin?
mandoliin 2009-11-05 18:30 ! Citera #
Jag tycker den regeln är bra, annars har man hur långt tid som helst på sig! Jag håller p och övningskör nu och läsa teori samtidigt och mitt mål är att ha det innan jul. Det kan vara att man kanske går till körskolan efter skolan eller sitter och läser teori efter en körlektion. Man behöver ju inte dela upp det så. Så nu samtidigt som man läser teori så lär man sig regler vilket gör att det blir lättare att köra och man förstår mer hur trafiken fungerar :)
Gäst 2009-11-05 23:00 ! Citera #
Jag tror också att det är bäst att kombinera teori med praktik. jag brukar läsa i förväg inför körlektionerna så att jag vet teorin bakom det jag ska göra. tex vad som gäller och vad som är viktigt att tänka på när man kör motorväg, om du vet att du ska göra det snart. =)
Gäst 2009-11-07 15:39 ! Citera #
Det känns naturligtvis stressande och orättvist om man inte får ny tid inom 2 månader men annars är det ju bra att både teori och uppkörning kan ske i nära anslutning till varandra- meningen är ju att teorin är basfakta för praktiken
iiaa 2009-11-13 13:22 ! Citera #
Ofta är det väldigt lång väntetid på uppkörning men om du skulle misslyckas med din uppkörning så får du hjälp att få en ny tid så snabbt som möjligt. Sen kan det förstås ses som väldigt stressande om du kuggat på flera moment och måste lära dig det på mindre än 2 månader. Fast då kanske du inte var mogen att köra upp från första början ändå..
mariag 2009-11-26 13:51 ! Citera #
För att undvika stressen så är det bra om man känner sig redo för båda proven när man bestämmer sig för att fixa det första. Då kan man utnyttja tiden emellan för repetition istället och bli ännu säkrare
Gäst 2009-12-14 22:46 ! Citera #
Hej

ja, jag har känt mig mycket stressad av 2 mån regeln. Jag har inte haft möjlighet att köra med privat handledare och hade aldrig suttit på förarsätet innan jag började övningsköra på skolan. Det blev knepigt eftersom jag tog 1 dubbellektion i veckan och jag behövde en hel del tid för att lära mig den praktiska körningen. Teorin har fått vänta tills nu när jag kan grunderna. Det är helt omöjligt för en nybörjare att bedöma hur man ska läsa för att teori och praktik ska bli klara samtidigt!!!

MVH R-M
annica 2010-01-31 17:59 ! Citera #
Men man kan ju alltid börja läsa i boken innan man börjar övningsköra, kanske inte börja skriva pärmar etc men man kan plöja igenom boken ett par gånger...
Gäst 2010-02-17 18:15 ! Citera #
Om ni känner er stressade: börja i god tid att plugga teorin, typ 20 sidor varje dag, då plöjer man igenom boken både snabbt och effektivt, och kör hemma och/eller på körskola. När du sedan har gjort teoriprovet, så finns det ju faktiskt plats för många lektioner inom 2 månader!
Gäst 2010-02-24 18:59 ! Citera #
Har de inte ändrat det där? Har för mig att man nu måste klara av det på samma dag, vilket låter helt sjukt! :(

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo