Start > Körkortsforum > Halkbanan (tips m.m)

Halkbanan (tips m.m)

Gäst 2010-11-05 11:52 ! Citera #
Halkbanan rekomenderas att göras så sent av utbildingen så möjligt för bästa upplevelse.
Gjorde den själv ca en månad innan jag bokade uppkörning.
Grymt roligt va det :D
Skulle göra om den igen utan att tveka en sekund.
johan 2017-05-05 20:53 ! Citera #
Jag ska göra min halka om två veckor privat
Saso 2017-05-18 20:37 ! Citera #
Jag var nära att kugga halkbanan. Två veckor senare tog jag körkort i Stockholm utan några anmärkningar på första försöket.

Var lite långsam med att lära mig halkbanebilen som kändes trög och ovan och var nära att inte lyckas komma upp i 70 km/h under ena övningen. Två försök hade man på sig, sedan var det tack och adjö. Klarade det precis på andra försöket.
Gäst 2017-05-18 23:18 ! Citera #
Saso 2017-05-18
Jag var nära att kugga halkbanan. Två veckor senare tog jag körkort i Stockholm utan några anmärkningar på första försöket.

Var lite långsam med att lära mig halkbanebilen som kändes trög och ovan och var nära att inte lyckas komma upp i 70 km/h under ena övningen. Två försök hade man på sig, sedan var det tack och adjö. Klarade det precis på andra försöket.
Hur klarar man inte att komma upp i 70 km/h?
Det är ju för sjutton bara att trycka ner gasen :) :)
Saso 2017-05-19 11:40 ! Citera #
Och växla (man startade ju från stillastående) och styra (banan var inte rak) och hantera nerver och ny bil. Jag tyckte banan var lite väl kort. Absolut snabbast i min grupp kom upp i strax under 80 km/h på den sträckan innan sensorn.

Men ja, det kan ju låta lite lustigt att jag hade svårt med det. Körkort tog jag ju ändå, med motorväg gånger två på upppkörningen. Påfarterna där var inga problem då jag slapp svänga och hade mer sträcka att jobba med.
Gäst 2017-05-19 13:34 ! Citera #
Saso 2017-05-19
Och växla (man startade ju från stillastående) och styra (banan var inte rak) och hantera nerver och ny bil. Jag tyckte banan var lite väl kort. Absolut snabbast i min grupp kom upp i strax under 80 km/h på den sträckan innan sensorn.

Men ja, det kan ju låta lite lustigt att jag hade svårt med det. Körkort tog jag ju ändå, med motorväg gånger två på upppkörningen. Påfarterna där var inga problem då jag slapp svänga och hade mer sträcka att jobba med.
Banan är ju stor av en anledning :)

När jag hade min halkbana så tyckte jag det var as kul att köra en annan bil, dom bilar som fanns där jag körde hade små Renault Clio, Det var små ettriga bilar som man snabbt kom upp i rätt fart :)
Nick 2017-05-22 15:44 ! Citera #
Saso 2017-05-19
Och växla (man startade ju från stillastående) och styra (banan var inte rak) och hantera nerver och ny bil. Jag tyckte banan var lite väl kort. Absolut snabbast i min grupp kom upp i strax under 80 km/h på den sträckan innan sensorn.

Men ja, det kan ju låta lite lustigt att jag hade svårt med det. Körkort tog jag ju ändå, med motorväg gånger två på upppkörningen. Påfarterna där var inga problem då jag slapp svänga och hade mer sträcka att jobba med.
Du växlade nog upp för tidigt. När man skall accelerera så snabbt som möjligt gäller att ha koll på bilens varvtal. Jag har lärt mig veta ungefärligt varvtal baserat på hur motorn låter. Men principen är som sagt; med en växel klarar man sig bara upp till en hastighet på grund av vridmomentet. Växlar man då upp för tidigt reduceras varvtalet till ett som sannolikt inte ger tillräckligt med kraft för acceleration i den hastigheten man råkar ha vid det ögonblicket - då måste man trycka på ordentligt med gas och man ökar inte fart förrän varvtalet är tillräckligt högt.

Lite tips för andra som skall göra halkan (och dig själv) eftersom man behöver veta hur man accelererar ordentligt i vissa situationer för säkerheten.
Gäst 2017-05-22 15:53 ! Citera #
Nick 2017-05-22
Du växlade nog upp för tidigt. När man skall accelerera så snabbt som möjligt gäller att ha koll på bilens varvtal. Jag har lärt mig veta ungefärligt varvtal baserat på hur motorn låter. Men principen är som sagt; med en växel klarar man sig bara upp till en hastighet på grund av vridmomentet. Växlar man då upp för tidigt reduceras varvtalet till ett som sannolikt inte ger tillräckligt med kraft för acceleration i den hastigheten man råkar ha vid det ögonblicket - då måste man trycka på ordentligt med gas och man ökar inte fart förrän varvtalet är tillräckligt högt.

Lite tips för andra som skall göra halkan (och dig själv) eftersom man behöver veta hur man accelererar ordentligt i vissa situationer för säkerheten.
Du har helt rätt i det du skriver...

Men allt de där ska man reda kunna när man kommer till halkbanan eftersom den sker i slutet av sin körutbildning.
Så att gasa rätt borde man ha lärt sig under sina körlektioner när man fik köra av/på landsväg eller motorväg..
Gäst 2017-06-12 15:52 ! Citera #
Saso 2017-05-18
Jag var nära att kugga halkbanan. Två veckor senare tog jag körkort i Stockholm utan några anmärkningar på första försöket.

Var lite långsam med att lära mig halkbanebilen som kändes trög och ovan och var nära att inte lyckas komma upp i 70 km/h under ena övningen. Två försök hade man på sig, sedan var det tack och adjö. Klarade det precis på andra försöket.
Ursäkta men kör dom med andra regler i Stockholm än i övriga landet eller?!

Vadå så vist du inte skulle klarat av att komma upp i 70km så sa dom alltså att du skulle kugga?

Vad jag mins själv från halkan ”2 år sedan i Grums utanför Karlstad” så blir man inte kuggad så länge man lyssnar på vad lärarna säger, inte leker med bilen samt att man faktiskt KAN framföra bilen...

Låter mer som att du trodde att du skulle bli kuggad bara för att du ändats hade två försök på dig.. Vi hade också två försök på oss när det gällde hastigheten, men det var alltså aldrig snack om att man kuggades bara för att man inte kom upp i en viss hastighet..

På Halkbanan är det meningen att man skal få en liten erfarenhet av vad som händer när det tex är blixthalka på vägen.. Vi hade kul å fick olika erfarenheter om hur bilen reagerade i olika situationer inge mer med det lixom..
Gäst 2017-06-17 09:15 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Ursäkta men kör dom med andra regler i Stockholm än i övriga landet eller?!

Vadå så vist du inte skulle klarat av att komma upp i 70km så sa dom alltså att du skulle kugga?

Vad jag mins själv från halkan ”2 år sedan i Grums utanför Karlstad” så blir man inte kuggad så länge man lyssnar på vad lärarna säger, inte leker med bilen samt att man faktiskt KAN framföra bilen...

Låter mer som att du trodde att du skulle bli kuggad bara för att du ändats hade två försök på dig.. Vi hade också två försök på oss när det gällde hastigheten, men det var alltså aldrig snack om att man kuggades bara för att man inte kom upp i en viss hastighet..

På Halkbanan är det meningen att man skal få en liten erfarenhet av vad som händer när det tex är blixthalka på vägen.. Vi hade kul å fick olika erfarenheter om hur bilen reagerade i olika situationer inge mer med det lixom..
Nej, du kan kugga halkan om du inte kommer upp i fart. Då misslyckas du med övningarna helt. Folk har blivit hemskickade över det. Det finns noll poäng med övningarna om du inte kommer upp i angiven fart.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 19:53
15
I går 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest