Start > Körkortsforum > Halkbanan (tips m.m)

Halkbanan (tips m.m)

madeleinel 2009-08-31 15:30 ! Citera #
Många undrar hur pass mycket förberedd man måste vara för halkbanan. Även jag gjorde det innan och var faktiskt lite osäker på om jag skulle klara det. Men som säkert många vet så är halkbanan inget som man ska ”klara av”, utan snarare att man ska få prova på hur det är att manövrera bilen när det är halt.
Man får ju också på många halkbanor prova på att väja för olika hinder (t ex älgar osv) men också testa på bromssträckorna.
Det är inte ofta man kuggar på halkbanan, men se till att inte prata i telefonen (ja, min kompis gjorde faktiskt det..) men det är ju bara ren vett och etikett!

Och en sak till - oroa dig inte för att du inte ska kunna köra bilen (de är vana..:))
yetpak 2009-09-01 18:55 ! Citera #
Halkan var riktigt lätt, inga problem alls, kan du köra bil så klarar du halkan
Gäst 2009-09-08 23:20 ! Citera #
Lite nervös är man inför halkbanan men alla säger att det är sjukt kul. Så alla som ska göra, slappna av, ta det lugnt, inget att vara nervösa över. Men oftast bokar man vin halkbanan när man börjar närma sig slutet av utbildningen, eller?
klumelur 2009-09-14 11:07 ! Citera #
Halkbanan var grymt kul! Jag skulle vilja göra det igen;9 Det enda man måste tänka på är att lysnna ¨på instruktionerna, det var bara en som hela tiden gjorde helt rätt i min grupp. Och tänk på att alla regler som gäller i trafiken också gäller på banan, som stoppplikt, linjer och vägmärken, det gjorde vi också fel på...=p
matildaea 2009-09-17 22:07 ! Citera #
Jag vvar väldigt nervös tills jag insåg att poängen med halkkörningen är att lära sig göra fel, dvs prova på att misslyckas! Vi var många som körde ut utanför banan etc, men klarade oss mycket bra för att vi följt instruktionerna, så var inte nervös utan njut av det roliga istället! :D
verfen 2009-10-31 10:28 ! Citera #
Ha kul! Man tänker inte på att det är ett prov när man gör halkbanan
Skogsmullen 2009-11-10 15:01 ! Citera #
Man bör ju kunna hantera bilen någorlunda ialla fall så att man kan utföra övningarna. Givetvis inte kunna köra som en rallyförare men endå någorlunda, inga upprepade motorstopp osv. Inte göra som en person som min halk lärare berättade om. Att acelerera upp till 70 på ettans växel. Men kan man köra så bra att man kan utföra övningarna och kunna/våga bromsa max då klarar man det utan problem.
Gäst 2009-11-10 18:44 ! Citera #
Gjorde risktvåan idag. De vill som ni kanske vet inte kalla utbildningen för halkbana eftersom det är mer än bara körning på halt väglag som ingår. Hur som helst var det mycket roligt och lärorikt, inget att oroa sig för alls. Var lite nervig innan men efter att ha suttit med när en annan elev körde så kände jag ingen press eller oro alls. Nu vet jag inte hur de gör på andra skolor men vi var hur som helst fyra elever och en lärare i bilen.

Man behöver inte vara en fullfjädrad bilförare när man kommer till trafikövningsplatsen men som andra sagt tidigare bör man ha vana av att köra bil så att den rent tekniska biten funkar okej. Antar att detta mest är intressant för de som kör privat men det är ändå skönt att veta för oss som kör på skola :)
Gäst 2009-11-10 18:47 ! Citera #
verfen
Ha kul! Man tänker inte på att det är ett prov när man gör halkbanan


Kan bero på att det inte är ett prov utan endast en del i utbildningen. Det som bidrar till att folk tror att Risktvåan är ett prov är förmodligen att folk kuggats men detta beror på att de kommit dit alldeles för tidigt. Halkbanan görs i slutet av utbildningen.

Säger som andra, våga prova på lite. Det är knappast fördelaktigt att i alla situationer köra så försiktigt att man undviker att få sladd.
Nolltretretton 2010-04-04 18:15 ! Citera #
Jag vet en person som inte klarade halkbanan. Dock var det för att han ”lekte” med bilen, inte gjorde direkt som man blev tillsagd. Det är viktigt att kunna bromsa, växla utan att kolla på spaken och vara rätt van vid att köra för att kunna fokusera på det som händer på halkbanan.. Annars är det väl som sagt inga svårigheter att köra på halkbanan, det gör man ju mest för att känna på hur det är att köra på halt väglag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor