Start > Körkortsforum > Krock vid rödlyse

Krock vid rödlyse

Jonas 2021-06-25 04:12 ! Citera #
Jag tycker nog i och för sig att läraren borde ha ingripit tidigare, så som situationen beskrivs. Lärarens reaktion tyder som flera redan sagt på att även läraren blev överraskad/påverkad av händelsen, vilket för mig visar att denne inte i tid sett vad som kunde komma att ske - något som är en av deras viktigaste uppgifter.

Det kan finnas tillfällen när det kan vara nyttigt att låta eleven lära sig av sina misstag, genom att först i ett sent skede ingripa med t.ex. en kraftig inbromsning - men det förutsätter ju att läraren har kontroll över situationen (och därmed vet att inget kommer att hända). Så verkar det inte varit i det här tillfället.

Dagen innan min uppkörning så hamnade jag och min trafiklärare i en situation som kunde gått dåligt, där jag helt misslyckades med en påfart på motorväg. Då jag bromsade (vilket ju är det enda som läraren inte kan häva med dubbelkommandot) så hade läraren ingen möjlighet att i tid påverka situationen (det hela gick väldigt fort), och vi båda var ganska påverkade efteråt. Men efter lektionen pratade vi om det som hänt, och varför läraren reagerade som hen gjorde. Som tur var så vart det ingen påfart på motorväg på min uppkörning följande dag (då hade jag nog inte klarat det, av ren rädsla), och uppkörningen gick bra. Två dagar efter att jag klarat uppkörningen tog jag två lektioner till på trafikskolan, och övade motorvägspåfart - bland annat på samma plats, för att få tillbaka självförtroendet och få bort rädslan.
Björn He 2021-07-01 12:34 ! Citera #
Jonas 2021-06-25
Jag tycker nog i och för sig att läraren borde ha ingripit tidigare, så som situationen beskrivs. Lärarens reaktion tyder som flera redan sagt på att även läraren blev överraskad/påverkad av händelsen, vilket för mig visar att denne inte i tid sett vad som kunde komma att ske - något som är en av deras viktigaste uppgifter.

Det kan finnas tillfällen när det kan vara nyttigt att låta eleven lära sig av sina misstag, genom att först i ett sent skede ingripa med t.ex. en kraftig inbromsning - men det förutsätter ju att läraren har kontroll över situationen (och därmed vet att inget kommer att hända). Så verkar det inte varit i det här tillfället.

Dagen innan min uppkörning så hamnade jag och min trafiklärare i en situation som kunde gått dåligt, där jag helt misslyckades med en påfart på motorväg. Då jag bromsade (vilket ju är det enda som läraren inte kan häva med dubbelkommandot) så hade läraren ingen möjlighet att i tid påverka situationen (det hela gick väldigt fort), och vi båda var ganska påverkade efteråt. Men efter lektionen pratade vi om det som hänt, och varför läraren reagerade som hen gjorde. Som tur var så vart det ingen påfart på motorväg på min uppkörning följande dag (då hade jag nog inte klarat det, av ren rädsla), och uppkörningen gick bra. Två dagar efter att jag klarat uppkörningen tog jag två lektioner till på trafikskolan, och övade motorvägspåfart - bland annat på samma plats, för att få tillbaka självförtroendet och få bort rädslan.
Eleven bör själv ha varit mer uppmärksam på att framförvarande fordon kunde ha stannat med anledning av stoppsignal och varit mer beredd att stanna i god tid, om det varit nödvändigt att stanna för att undvika risk för påkörning. Om man närmar sig någon plats där ett framförvarande fordon med stor sannolikhet kan komma att stanna så behöver man bara se till att köra i tillräckligt låg hastighet och med tillräckligt stort avstånd till det framförvarande fordonet för att hinna stanna i god tid bakom det - det är t.o.m. bestämt i Trafikförordningen att ett fordons avstånd till framförvarande fordon skall vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det framförvarande fordonet i händelse att det sänker hastigheten eller stannar.
Jonas 2021-07-03 00:29 ! Citera #
Att eleven borde varit mer uppmärksam är väl självklart. Men det ändrar inte på att även läraren borde ha uppmärksammat situationen, och agerat därefter. Denne är trots allt ansvarig för körningen, och kan aldrig skylla på eleven vid en olycka. Och den pedagogiska delen av övningskörning på trafikskola är ju inte heller oväsentlig - det är ju hela syftet med trafikskolor och övningskörning.
Björn He 2021-07-04 00:56 ! Citera #
Jonas 2021-07-03
Att eleven borde varit mer uppmärksam är väl självklart. Men det ändrar inte på att även läraren borde ha uppmärksammat situationen, och agerat därefter. Denne är trots allt ansvarig för körningen, och kan aldrig skylla på eleven vid en olycka. Och den pedagogiska delen av övningskörning på trafikskola är ju inte heller oväsentlig - det är ju hela syftet med trafikskolor och övningskörning.
Om övningskörningsläraren är ”absolut ansvarig” för körningen så tycker jag det bör vara dubbelkommandopåbud i bilar som används för övningskörning, såvitt jag vet så är det enbart obligatoriskt med dubbelkommando i trafikskolebilar och bilar som används vid körprov men inte i bilar som används för privat övningskörning. Det är ju faktiskt jätteviktigt för övningskörningsläraren liksom för trafikläraren eller körprovsinspektören att ha viss möjlighet att manövrera bilen i eventuella nödfall.

Vad gäller påkörning bakifrån - eller kanske rättare sagt ”körning med ett avstånd till framförvarande fordon som inte är tillräckligt stort för att kunna undvika kollision med det framförvarande fordonet i händelse att det sänker hastigheten eller stannar” - så är det såvitt jag fått höra ett mycket allvarligt brott mot Trafikförordningen som i många fall ger påföljden indraget körkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor