Start > Körkortsforum > Högerregel eller inte

Högerregel eller inte

Matte 2019-06-03 21:04 ! Citera #
Du kör på en grusväg (inte enskild) begränsad till 70 km/tim. Ej huvudled
Grusvägen korsas av mindre skogsvägar med dålig framkomlighet.
Gäller högerregeln om ett fordon kommer från höger på den mindre skogsvägen?


Denna typ av vägar förekommer ofta i norrlands inland. Men frågan är, vem har företräde?
Björn He 2019-06-03 23:20 ! Citera #
Beror väl på om de mindre skogsvägarna klassas som en stig eller inte. OM en mindre skogsväg klassas som en stig, då är det INTE högerregeln. Det är precis som när du kör ut från en korsande väg som innan korsningen är ”upphöjd” till trottoaren så att den korsar gång- och cykelbanan (som finns på trottoaren), då har ju ALLTID väjningsplikt oavsett om du kommer från höger eller inte.

Högerregeln gäller inte i de fall då den s.k. utfartsregeln gäller. Jag skulle gissa att en mindre korsande skogsväg skulle räknas som en stig, och kör man ut på en väg från en stig så har man väjningsplikt enligt utfartsregeln mot trafik som redan är ute på vägen, det spelar ingen roll om man kommer från höger eller ej.
Gäst 2019-06-04 11:35 ! Citera #
Det spelar inte någon roll om du åker på en mindre väg eller en stig, kommer det en bil från höger så har du alltid väjningsplikt..
Gäst 2019-06-04 18:28 ! Citera #
Med tanke på BjörnHes tidigare idiotiska inlägg, så avråder jag dig från att lyssna på denne.
Björn He 2019-06-05 00:00 ! Citera #
Det står i trafikförordningen att det är utfartsregeln som gäller vid en korsning mellan vanlig väg och stig. En mindre skogsväg kan väl räknas som stig, eller har jag missuppfattat det???
Gäst 2019-06-05 13:13 ! Citera #
Björn He 2019-06-05
Det står i trafikförordningen att det är utfartsregeln som gäller vid en korsning mellan vanlig väg och stig. En mindre skogsväg kan väl räknas som stig, eller har jag missuppfattat det???
Ja du har missuppfattat det hela, i detta fallet spelar det ingen roll om man kommer från en grusväg, skogsväg eller liknande.
Så länge du inte kommer från en fastighet så ska högerregeln användas..
Du skriver om en stig, det är något helt annan än vad TS frågade efter..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov