Start > Körkortsforum > Krock vid rödlyse

Krock vid rödlyse

Gäst 2015-03-28 15:13 ! Citera #
Så igår körde jag med min körlärare, och kör på en lång rak sträcka med en bil framför. Jag håller ett bra avstånd och har ”koll” på den. Efter 2/3 av den raka vägen är ett rödlyse, som jag ser att det är grönt. Bilen framför mig kör på rätt snabbt (det är 50km/h, och både jag+den ligger på 50), och så blir det gult när vi är ganska nära, det är ingen bil på den korsande vägen. Jag tänker att den hinner förbi men jag kommer behöva stanna. Är handligsberedd, saktar ned lite osv. När den kommer till stoppsträcket blir det rött, och den TVÄRSTANNAR lite över sträcket. Detta gör att jag och min lärare tvärbromsar så kraftigt att jag känner bilbältet skära in i bröstet. Jag blir skiträdd för vi är ca en halvmeter till bilen framför. Jag säger typ ”shit det var nära! den borde ju bara fortsatt över för det där var inte speciellt säkert!” och min lärare vänder sig m helt högröd i ansiktet och typ FÖRSTÅR DU ATT VI HADE KUNNAT KROCKA BLABLABLA HUR KUNDE DU VARA SÅ OFÖRSIKTIG BLABLA. Jag försökte förklara mitt handlande, han lyssnade inte utan fortsatte skälla Jag blev jättejätteledsen och dessutom chockad över reaktionen från hans sida, när jag faktiskt är elev och ej 100% kunnig i körandet än. Jag var verkligen inte oförsiktig eller tog risker?

Nu undrar jag mest, hade min lärare rätt att skälla så på mig? Var det så att jag borde gjort något annorlunda?
Tvärstopp och panikbromsningar kan ju hända, det hade kunnat vara en älg framför. Det är inte jag som ska skällas på? Eller VAR jag oförsiktig. Jag blev rädd/gråtfärdig och han var arg, så kunde inte ta diskussionen vidare med honom. Mina föräldrar trodde dock att situationen inte hade kunnat göras bättre från min sida.
Gäst 2015-03-28 20:29 ! Citera #
Jag har inte körkort än heller, men min spontana tanke är väl att du kanske inte skulle räknat med att personen före dig skulle köra vidare, förbi ljuset. Jag anser väl att det bästa är att gardera sig i alla situationer, dvs att tro det ”värsta” om folk, i det här läget att bilföraren SKULLE stanna. Är du garderad med att tänka så hade du inte heller behövt tvärnita, då får du marginal.

Men å andra sidan förstår jag din situation. Jag kan själv tycka det är svårt att bedöma, i alla fall när det gäller en själv. Man ser att det slår om till gult och man vet inte riktigt om man ska tvärnita eller gasa vidare. Jag vet att det beror på, men det är inte lika lätt när man faktiskt sitter i bilen och kör.
inspektörn 2015-03-29 07:17 ! Citera #
Du har kört för fort och haft för dåligt avstånd till framförvarande bil! Solklart!
Att läraren skäller på dig kan man däremot diskutera. Det är mycket möjligt att han har fått ett adrenalinpåslag och då kan man uttrycka sig på lite olämpligt sätt.
Det är bara att dra lärdom av situationen och inte göra om samma misstag!
Gäst 2015-03-29 10:57 ! Citera #
Hej igen!
jag är ändå elev, jag har inte uppkörning i morgon och har mycket, mycket kvar att lära mig. Om jag haft dåligt avstånd/körde för snabbt, borde inte min lärare uppmärksammat det? Jag har precis kommit ut och lärt mig köra på ”stora” vägar.
inspektörn 2015-03-29 11:09 ! Citera #
Jo, han borde ingripit tidigare!
LK99 2021-06-11 10:28 ! Citera #
Dålig lärare som inte kan behålla lugnet. Jag skulle byta
Gäst 2021-06-11 12:23 ! Citera #
1) Du borde haft större avstånd och varit bromsberedd, för att förhindra att situationen. I situationen du nu befann dig i behövde du tvärbromsa, det fanns inte så mycket annat att göra.
2) Var snäll mot dig själv, du är nybörjare, sådana här saker händer i början, du är inte ensam. Det blir fel ibland. Du kommer ta med dig denna erfarenhet, och bli supernoga med trafikljus och hålla goda avstånd. Det är svårt med hastighet i början.
3) Din trafiklärare borde ha ingripit tidigare, kan man tycka, hen har egna pedaler. Eller sagt till tidigare vad du skulle göra. Dialog med eleven under körning är viktigt.
4) Din trafiklärare fick nog adrenalinpåslag, då är det svårt att hantera känslor.
5) Läs mycket teori parallellt med körning. Kolla på olika youtube-filmer. Repetera med jämna mellanrum, genom att göra prov. Läs på inför körmoment, t ex rondell.
6) Byt trafiklärare eller trafikskola. Svårt att få till en bra lärosituation efter en sådan incident.
7) Använd berättande körning med din nya lärare, dvs. du berättar vad du ser och hur du tänker göra och läraren ger respons på detta. Vänta inte på att läraren ska ge dig instruktioner. Exempelvis: ligger jag rätt i avståndet? Vad bör jag göra nu? Jag ser att jag behöver göra filbyte, hur göra? Olika skyltar.
8) Lycka till.
Björn He 2021-06-11 22:10 ! Citera #
Gäst 2015-03-28
Så igår körde jag med min körlärare, och kör på en lång rak sträcka med en bil framför. Jag håller ett bra avstånd och har ”koll” på den. Efter 2/3 av den raka vägen är ett rödlyse, som jag ser att det är grönt. Bilen framför mig kör på rätt snabbt (det är 50km/h, och både jag+den ligger på 50), och så blir det gult när vi är ganska nära, det är ingen bil på den korsande vägen. Jag tänker att den hinner förbi men jag kommer behöva stanna. Är handligsberedd, saktar ned lite osv. När den kommer till stoppsträcket blir det rött, och den TVÄRSTANNAR lite över sträcket. Detta gör att jag och min lärare tvärbromsar så kraftigt att jag känner bilbältet skära in i bröstet. Jag blir skiträdd för vi är ca en halvmeter till bilen framför. Jag säger typ ”shit det var nära! den borde ju bara fortsatt över för det där var inte speciellt säkert!” och min lärare vänder sig m helt högröd i ansiktet och typ FÖRSTÅR DU ATT VI HADE KUNNAT KROCKA BLABLABLA HUR KUNDE DU VARA SÅ OFÖRSIKTIG BLABLA. Jag försökte förklara mitt handlande, han lyssnade inte utan fortsatte skälla Jag blev jättejätteledsen och dessutom chockad över reaktionen från hans sida, när jag faktiskt är elev och ej 100% kunnig i körandet än. Jag var verkligen inte oförsiktig eller tog risker?

Nu undrar jag mest, hade min lärare rätt att skälla så på mig? Var det så att jag borde gjort något annorlunda?
Tvärstopp och panikbromsningar kan ju hända, det hade kunnat vara en älg framför. Det är inte jag som ska skällas på? Eller VAR jag oförsiktig. Jag blev rädd/gråtfärdig och han var arg, så kunde inte ta diskussionen vidare med honom. Mina föräldrar trodde dock att situationen inte hade kunnat göras bättre från min sida.
Var glad för att inte du kolliderade med den framförvarande bilen, som plötsligt stannade vid plötsligt skifte från grönt till rött ljus, även om det kanske var mycket nära en kollision! Du säger att du och din körlärare fick stopp på bilen blott en halv meter bakom den framförvarande, bromsade du då själv eller bromsade körläraren åt dej med dubbelkommandot?

Såvitt jag kan förstå så kände körläraren sig kanske upprörd över att inte du körde med tillräckliga säkerhetsmarginaler till övriga trafikanter, eftersom du var relativt nära att köra på en framförvarande bil bakifrån, och en påkörning bakifrån - eller kanske rättare sagt körning med för litet avstånd till framförvarande fordon - är såvitt jag vet ett grovt brott mot Trafikförordningen som relativt ofta får påföljden indraget körkort. Visst är det här ett över 6 år gammalt inlägg, men man skall klara av att köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler; det enda man behöver göra är väl att hålla uppsikt över framförvarande trafik, uppmärksamma i god tid att framförvarande trafik kan sänka hastigheten eller stanna i vissa särskilda trafiksituationer och se till att köra med tillräckligt avstånd och tillräckligt låg hastighet för att hinna stanna i god tid bakom det framförvarande fordonet om det är nödigt att stanna för att undvika trafikolyckor; det är t.o.m. bestämt att ett fordons avstånd till framförvarande fordon MÅSTE vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker hastigheten eller stannar!

P.S.: För nästan exakt 5 år sen körde en långtradarförare för fort och för nära bakom mig, eller åtminstone måste ha gjort det, när jag närmade mig en cirkulationsplats, och när jag stannade upp för att iaktta väjningsplikt mot fordon som redan var inne i cirkulationen så bara körde plötsligt långtradarjäveln rakt in i ”arslet” på min bil.
Gäst 2021-06-13 00:30 ! Citera #
Här har ändå trafikläraren ett ansvar tycker jag. Som nybörjare är det svårt.
Björn He 2021-06-16 23:53 ! Citera #
Gäst 2021-06-13
Här har ändå trafikläraren ett ansvar tycker jag. Som nybörjare är det svårt.
Jag vet inte men jag är säker på att elevens övningskörningslärare ingrep med dubbelkommandobromsen, för att säkerställa att bilen fick stopp innan eventuell kollision med det framförvarande fordonet som plötsligt tvärbromsade för att stanna vid plötsligt skifte från grönt till gult och sedan rött ljus. Eleven uppger själv att bilen var blott en halvmeter från att köra på det framförvarande fordonet bakifrån, och det är ju en relativt stor trafiksäkerhetsrisk!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo