Start > Körkortsforum > Bra eller dåligt att ha flera …

Bra eller dåligt att ha flera handledare samtidigt?

Gäst 2011-07-31 19:59 ! Citera #
Det beror på... om de känner dig lika mycket och vet vad du kan och inte kan så är det inga problem men om de inte känner dig lika mycket så blir det svårt..
Jasper 2012-01-18 17:25 ! Citera #
Jag tycker att man kan ha två stycken, helst ska den ena kunna dagens regler i trafiken så du lär dig rätt från början! Men man ska ju inte köra med hur många som helst, för då blir det bara tjorvigt om alla säger olika! Lär dig rätt från början, och sen så kommer det bara flyta på. Tillslut behöver ju inte din handledare berätta hur du ska göra, utan bara sitta och rätta till det som inte blivit riktigt rätt:)
SandraT88 2012-01-18 17:58 ! Citera #
I min körskola kör jag med tre olika lärare och det tycker jag är bra. Men jag har bara en handledare, ju fler blir ju kostnaden högre. Det är nog bättre om du lägger pengarna på fler körlektioner i trafikskolan istället.

Det beror helt enkelt på vilken situation du är i, om din handledare jobbar rätt ofta och bara kan köra med dig under helgerna så är det ju bra att ha fler handledare.

Sen finns det ju även nackdelar med att ha fler handledare, exempelvis om det är två olika handledare som tycker olika och lär dig på olika sätt så vet du inte riktigt hur du ska agera i trafiken i just den situationen. Men det kan också vara bra, för då uppstår det ett problem som ni kan diskutera om.
rollonup 2012-01-31 17:32 ! Citera #
Jag tror att det är bättre att ha flera olika, dock en eller två ”bashandledare”. Jag gjorde introduktionsutbildningen med båda mina föräldrar men har i princip bara kört med min pappa, dels för att jag och mamma skulle hamna i argument allt för ofta men också för att han har oftare tid att köra med mig. På körskolan har jag kör med lite olika lärare och ett tag körde jag med två stycken, det fungerade bra men blev för dyrt då det ofta blev repetition av det jag gjort med den andra läraren. Alla har ju olika körsätt och utlärningsmetoder, kan väl dra exemplet med körskolelärarna.

Den ena var väldigt sympatisk och korrekt, sa alltid till när det blev fel och om det blev tufft hjälpte mig på traven. Den andra iakttog mer hur jag körde och sa bara till om något var påväg att bli galet, sen så stannade vi lite då och då och reflekterade över körningen och han berättade vad som gick bra respektive dåligt. Det fungerade bra då man tar in informationen lite mer när man inte koncentrerar sig på att köra men att lära sig medan man kör är ju bra det med.
Gäst 2012-03-07 08:46 ! Citera #
Jag tror att flera olika handledare kan vara ganska bra. Men i början tror jag nog att det skulle vara skönt med en handledare faktiskt så att man i alla fall lär sig grunderna. När man har kommit en bit på körningen kan det underlätta med olika för då kanske en handledare märker något som en annan inte gör och kan ge en bättre förklaring till varför vissa regler gäller och är som de är.
Gäst 2012-03-09 13:48 ! Citera #
Jag troro det är bra med en o samma handledare. På den körskola jag kör hos har de så att de föredrar en o samma handledare och när den anser att jag är ”klar” får jag provköra för en annan. Anser den oxå att jag är redo så är det bara att boka uppkörning, om inte så kan den berätta vad jag behöver utveckla. Tycker att det är ett mycket bra sätt.
Citrongräs 2012-03-16 23:57 ! Citera #
Sällar mig till namninsamlingen till förmån för flera handledare. Men tror också
man ska ha kommit en liten bit innan man tar in fler.

Jag tog inga lektioner alls på körskola, att jag lärt mig så pass bra känner jag
hänger ihop väldigt med att jag hade flera. Fyra stycken i huvudsak. Detta
var innan handledarutbildningen infördes.

Om det är en kostnadsfråga för kursen kanske man kan switcha handledare
med någon man känner eller hittar här eller via körskolan? Det räcker ju
med att ansöka för att ha flera.
Gäst 2012-03-17 10:55 ! Citera #
Jag tycker att när man kommit in en bit på körningen och är näst intill redo för uppkörningen dvs när du kan köra som en ansvarig medborgare i trafiken :) så kan det vara bra att köra med olika handledare så att man får konstruktiv kritik för att finslipa sin körning !
Thudor 2012-04-04 14:40 ! Citera #
Det lönar sig att ha minst två handledare eftersom då minskar risken att du lär in vissa moment fel, vilket säkerligen kan bli avgörande på uppkörningen. Eftersom då kanske handledare nr 1 har synpunkter på vad handledare nr 2 lär ut.

Jag började öva med mamma som lärde mig att köra väldigt mycket med koppling, men när jag sedan började med pappa så anmärkte han på det direkt och sa att det inte var eco-driving att göra så (något min mamma inte visste). Väl på körskola fick jag det pappa hade sagt bekräftat. De sa att det är jätteviktigt att inte alls köra mycket på koppling.
Gäst 2012-04-08 18:49 ! Citera #
Jag tror att det är bra att ha en handledare i början av övningskörningen sedan så kan man ha flera andra personer som sitter i baksätet av bilen och kontrollerar ens körning medan handledaren sitter fram (om man är privatist).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
2024-05-16 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest