Start > Körkortsforum > Bra eller dåligt att ha flera …

Bra eller dåligt att ha flera handledare samtidigt?

Gäst 2010-07-16 17:54 ! Citera #
Själv har jag 3 handledare. Det kan ju bli rätt rörigt, varken de eller jag vet vad jag kan. Dessutom är det ju inte helt lätt att köra med släktingar, lätt att bli lite sur när man övningskör då. Eller är det bara jag? Fast man kan ju köra på andra ställen än i stan, tex om man är på semester. Dessutom har någon ofta tid att köra lite.
buck 2010-07-29 22:40 ! Citera #
Jag tror det är jättebra att få olika personers åsikter. Jag har tre olika handledare i olika åldrar och alla har väldigt olika körsätt och tips. När deras åsikter skiljer sig frågar jag antingen min körlärare vad han tycker eller helt enkelt drar den slutsatts som känns bäst för mig själv.
johannayyy 2011-02-02 21:56 ! Citera #
Det är absolut bäst att ha flera så får man olika synvinklar på körningen och ett mer helhetsperspektiv. Ett annat tips är att köra olika bilar, testa att köra nya, gamla, större och mindre. Det har gett mig väldigt mycket.
LimeHurricane 2011-06-13 11:39 ! Citera #
Håller med om att det är bättre med fler handledare.

Olika personer kan och ser olika saker (och förklarar!) på olika sätt, och på så sätt får du lära dig maximalt med viktig information om du har flera handledare. Självklart ska man inte ha FÖR många, man måste ju också kunna känna sig trygg med sin handledare och vice versa.
tata7 2011-06-21 11:51 ! Citera #
Jag tycker det är bra med flera,då kan du jämföra olika körningssätt och hitta sitt eget . För yngre tycker bra tips att inte bara kopiera handledarens sätt,men söka sitt eget och lär sig själv tänka och klara situationer!!! Märkte själv var påverkad ngra gngr av den sätt jag lärde nig från min handledare eller inte tänkte under körningen-bara förlitat på min handledare och utsatt oss i fara...
Gäst 2011-06-25 18:56 ! Citera #
Det finns fördelar och nackdelar med att ha flera handledare. En av fördelarna kan vara att en av handledarna förklarar uppväxlingen bättre för dig än vad en den andra handledaren gör.

Man har olika styrkor. En handledare kan vara bra på att instruera (visa med bilen) hur du ska göra medan den andra handledaren är bättre på att förklara pedagogiskt och intressant så att du förstår. Endel handledare lever i rollen som bilförare och glömmer bort att den som är elev ska LÄRA sig och inte kan det hela från början och förståelse, hänsyn och tålamod är mycket viktigt att ha med in i bilen.

Pröva olika handledare, det ger ju bara fler körtillfällen vilket är bra. Satsa på att lära dig köra bilen och dess grunder. Sedan när grunderna sitter med att starta, koppla, bromsa och så vidare så kan du ha god användning av att ha flera handledare då du kan träna på att fickparkera eller backa för skillnaden på hur man backar bör nog inte vara så stor. Man kan ju inte direkt flyga med bilen in i en parkeringsruta så tror inte det är sån stor skillnad i utlärningen mellan personerna när grundkunskaperna väl sitter i ryggmärgen.

Lycka till och kör försiktigt! :)
jennykennystarfighter 2011-07-13 18:14 ! Citera #
Jag tycker det är bra med flera handledare, eftersom den ena oftast är en mamma eller pappa och det kan vara bra att ha en åsikt om ens körning av någon annan. mamma eller pappa kankse också ställer för höga krav, eller för låga eller är nervösa och stressar av sig osv som kan leda till sämre prestationer och sådär tror jag.
jag skulle rekommendera flera handledare, allra helst att köra med någon man ser upp till för då lyssnar man allra bäst :)
ijjop 2011-07-14 20:19 ! Citera #
Såklart kan det vara positivt med flera åsikter, men jag tror inte de ska sitta med dig i bilen samtidigt! Då måste du isåfall se till att de håller tyst, har själv upplevt ett jädrans tjatter i bilen medans jag övningskört - inte kul!
Chippe 2011-07-16 23:03 ! Citera #
Det är helt klart bra att ha flera handledare, tex har jag mina föräldrar och dom är bra och mindre bra på olika sätt. Själv ser jag bara fördelarna med det dom kan bidra med men självklart går jag inte stenhårt på vad dom säger och det är något vi alla är medvetna om eftersom det var bra många år sedan de tog körkort. Däremot följer vi vad teorin och handledarboken säger samt att jag även tar några lektioner hos en körskola så man verkligen lär sig rätt, men även där gäller det att hitta rätt personkemi.
På introduktionsutbildningen togs det upp att man ofta kan bli förvirrad och irriterad så försök att ha förståelse för varandra. Allt är inte självklart och med det i sinnet så bör det gå bra dina handledare.
Gäst 2011-07-31 17:57 ! Citera #
Perfekt med flera handledare när man har kört lite grann. Då får man olika tips och synpunkter, vilket gör att man utvecklas i sin körning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov