Start > Körkortsforum > Folk som kör utan körkort..

Folk som kör utan körkort..

Gäst 2016-10-03 19:58 ! Citera #
Vad händer om man kör bil utan körkort
Gäst 2016-10-03 21:13 ! Citera #
lordi_ro 2009-10-06
cbt
Jo, det är en del. Men när jag gick i plugget och i mina kretsar så var det mest förekommande att invandrarna körde utan körkort. Har ingen aning om det är mer okej i deras familjer eller vad som gör det.

Kan också ha varit så att det bara är vanligast så där jag gick, i Flemingsberg.


Det är i princip omöjlig att ta körkort i Sverige om föräldrarna saknar både bil och körkort själva och inte kan bekosta barnens körkortsutbildning.
Hahaha, nej det är det inte. Det är helt och fullt möjligt. Dagens bortskämda ungar kanske tycker att det är omöjligt. Det är bara att sätta igång och jobba, åka kommunalt, sen betala körlektioner själv. Man får ta det i den takt man har råd.
Vad är det som är omöjligt med det?
Gäst 2016-11-01 15:58 ! Citera #
Typ om man inte kan ta sig kommunalt? Eller har någon i närheten som kan köra? Bussarna hos mig går 2gånger per dag. Kan poängtera att jag bor i skogen där kommunalt trafik inte finns typ... Jo 1 gång på morgonen och en på kvällen. Så förklara hur man ska ta sig till jobbet då? Flytta närmare stan hjälper inte då bodtadsköerna är 10år+. Så nu får du förklara hur man ska överleva utan att ha bil i skogen. Ingen bil = inget jobb.... Ingen el ingen mat! Vi människor övertänker saker och ting. Polisen hjälper dig ekonomiskt oxå när dom sätter böter för att du inte har ett kort...
kortet kör inte. Kortet dricker inte alkohol/ röker på... Någon annan som tänkt på detta? Hur ska man betala alla utgifter man har en minimum lön som är på mellan 10000-14000 och samtidigt överleva med mat och alla andra räkningar?
Mrg 2016-11-01 17:15 ! Citera #
Brukar inte svara på inlägg om jag själv inte har någon erfarenhet men inom detta är jag nästan expert ????. Bor i Stockholm och när jag va 17 började jag köra bil lite hemma på parkeringen fram och tillbaka sen lite längre varje gång jag körde. När jag fyllde 18 så slutade jag att bry mig om körkort alls och bara körde överallt. Det spelade ingen roll om det var dag/kväll eller natt jag tog mig vart jag än ville med bilen och utan körkort. Min brilijanta ide att köpa ett utländsk körkort från ett eu land var ett stort misstag som kostade mig 18000kr och första gången jag blev stoppad (efter 4år) så åkte jag dit för urkundsförfalskning samt olovlig körkning. En vecka efter det åkte jag dit igen i en poliskontroll och det blev grov olovlig körning och ytterligare en månad efter så blev det igen grov olovlig körning. Sista gången jag blev stoppaf i en poliskontroll var 2013 och det blev då också grov olovlig körning men då började jag bli smart och undvek att köra sena kvällar, tidigt på morgonen eller helger så då gick det utmärkt att köra utan körkort. Jag gjorde teoriprovet och uppkörningen i april i år och klarade allt på första med endast 2 körlektioner. Teoriprov Stockholm 57 rätt pluggade i ca 30 timmar och uppkörning i Farsta rusningstid. Nu när man har körkort och tänker efter så var man inte direkt smart då och det kostade mig mycket mer än kostnaden för körkortet men jag ångrar inget. Jag har alltså kört i 9 år och blivit stoppad 4 gånger i en poliskontroll.

Urkundsförfalskning, olovlig körning
Påföljd böter 3700kr

Grov olovlig körning
Ingen påföljd, förundersökningen nedlagd för att jag påstog att jag hade rätt att köra medans mitt (falska) körkort var hos SKL för kontroll

Grov olovlig körning
Böter 2800kr

Grov olovlig körning
Böter 5700kr

Falskt körkort
18000kr

Totalt 30200kr har jag fått betala under dessa 9 år och att fixa mitt riktiga körkort har kostat 6800kr
Gäst 2016-11-01 18:10 ! Citera #
Gäst 2011-11-22
Räknas det inte som olovlig körning?

Hade en kompis i gymnasiet som körde på sin brors körkort och blev tagen en gång, även om dem var lika så frågade polisen honom massa frågor och tillslut erkännde han. Bra tycker jag, då han körde som en kratta! :lol:
Ja det är olovlig körning om man kör utan körkort.
Anna 2016-11-02 20:19 ! Citera #
Mrg 2016-11-01
Brukar inte svara på inlägg om jag själv inte har någon erfarenhet men inom detta är jag nästan expert ????. Bor i Stockholm och när jag va 17 började jag köra bil lite hemma på parkeringen fram och tillbaka sen lite längre varje gång jag körde. När jag fyllde 18 så slutade jag att bry mig om körkort alls och bara körde överallt. Det spelade ingen roll om det var dag/kväll eller natt jag tog mig vart jag än ville med bilen och utan körkort. Min brilijanta ide att köpa ett utländsk körkort från ett eu land var ett stort misstag som kostade mig 18000kr och första gången jag blev stoppad (efter 4år) så åkte jag dit för urkundsförfalskning samt olovlig körkning. En vecka efter det åkte jag dit igen i en poliskontroll och det blev grov olovlig körning och ytterligare en månad efter så blev det igen grov olovlig körning. Sista gången jag blev stoppaf i en poliskontroll var 2013 och det blev då också grov olovlig körning men då började jag bli smart och undvek att köra sena kvällar, tidigt på morgonen eller helger så då gick det utmärkt att köra utan körkort. Jag gjorde teoriprovet och uppkörningen i april i år och klarade allt på första med endast 2 körlektioner. Teoriprov Stockholm 57 rätt pluggade i ca 30 timmar och uppkörning i Farsta rusningstid. Nu när man har körkort och tänker efter så var man inte direkt smart då och det kostade mig mycket mer än kostnaden för körkortet men jag ångrar inget. Jag har alltså kört i 9 år och blivit stoppad 4 gånger i en poliskontroll.

Urkundsförfalskning, olovlig körning
Påföljd böter 3700kr

Grov olovlig körning
Ingen påföljd, förundersökningen nedlagd för att jag påstog att jag hade rätt att köra medans mitt (falska) körkort var hos SKL för kontroll

Grov olovlig körning
Böter 2800kr

Grov olovlig körning
Böter 5700kr

Falskt körkort
18000kr

Totalt 30200kr har jag fått betala under dessa 9 år och att fixa mitt riktiga körkort har kostat 6800kr
Shit,men vilken story! Men att du vågade...var du inte orolig för att krocka eller skada nån annan när du var ute och körde och hade noll koll på trafikregler? Köra kunde jag med, ialf hyfsat, innan jag tog körkort..och då övningskörde jag ändå i körskolan. Men det tar ju tid ändå att köra sig alla regler o skyltar..Att du bara vågade, haha shit! :D
Gäst 2016-11-02 22:00 ! Citera #
Gäst 2016-11-01
Typ om man inte kan ta sig kommunalt? Eller har någon i närheten som kan köra? Bussarna hos mig går 2gånger per dag. Kan poängtera att jag bor i skogen där kommunalt trafik inte finns typ... Jo 1 gång på morgonen och en på kvällen. Så förklara hur man ska ta sig till jobbet då? Flytta närmare stan hjälper inte då bodtadsköerna är 10år+. Så nu får du förklara hur man ska överleva utan att ha bil i skogen. Ingen bil = inget jobb.... Ingen el ingen mat! Vi människor övertänker saker och ting. Polisen hjälper dig ekonomiskt oxå när dom sätter böter för att du inte har ett kort...
kortet kör inte. Kortet dricker inte alkohol/ röker på... Någon annan som tänkt på detta? Hur ska man betala alla utgifter man har en minimum lön som är på mellan 10000-14000 och samtidigt överleva med mat och alla andra räkningar?
Eftersom du bor där du bor så vet du ju om omständigheterna..
Så det du skulle kunna göra är att gå upp tidigare så att du hinner med morgonbussen.
Då kommer du till jobbet, och sedan har du en kvällsbuss när du ska hem..

Om du inte vill/kan flytta så får du allt acceptera dessa saker när man bor så som du gör när man är körkortslös.
Det ger inte dig någon som helst rätt att framföra en bil bara för att du bor där du bor..
beate 2017-05-15 13:43 ! Citera #
The problem is because it is allowed to buy a car while you do not have a lisence. I heard tha there are many new comers who drive without driving license.
Hagström 2017-06-28 12:48 ! Citera #
Hej
Min son har klarat teori provet efter 4 gången, han missade upp körning 2 gånger i Farsta, andra gång flumförlklaringar, drog till Luleå körde
där fanns inga kötiden, missade, kontrollerade synen en andra gång
Fick glasögon bokade i Östhammar, övningskörde dit och hem, missade
för att kontrollanten inte kunde tala
vart han skulle, samtidigt körde en kille från orten upp dom startade samtidigt
dock kom han tillbaka efter 10 min och fick kortet har bara kört på orten pratade med hans pappa, det här är ju inte gratis nu har han flugit till Luleå enda tiden, annars måste han göra om teorin, där sade man iallafall till var man skall svänga före Östhammar så har han kört 10 lektioner, i och med detta har han kört väldigt mycket i rusning i Stockholm och runt omkring
Så om sen kör olovligt så innebär ju inte det med automatik att man är trafikfarlig. Nej skrota det här systemet
låt folk gå i trafikskola och låt dom bedöma när man är klar så fungerar det i skolan varför inte i körskolan,då skulle dom få ta ansvar för sin utbildning skrota alla uppkörnings inspektörer, som skall bedöma en person i en ny bil på 20min och för detta tar hutlöst betalt, detta handlar inte om trafiksäkerhet utan om att tjäna pengar, precis som parkeringsvakter
som också bara blivit en bra affär
Nej sänk ribban lite det är ju faktiskt en bil dom skall köra och ingen rymdfärja
Tack för ordet, någon gång måste man säga ifrån
Gäst 2017-07-02 13:50 ! Citera #
Hagström 2017-06-28
Hej
Min son har klarat teori provet efter 4 gången, han missade upp körning 2 gånger i Farsta, andra gång flumförlklaringar, drog till Luleå körde
där fanns inga kötiden, missade, kontrollerade synen en andra gång
Fick glasögon bokade i Östhammar, övningskörde dit och hem, missade
för att kontrollanten inte kunde tala
vart han skulle, samtidigt körde en kille från orten upp dom startade samtidigt
dock kom han tillbaka efter 10 min och fick kortet har bara kört på orten pratade med hans pappa, det här är ju inte gratis nu har han flugit till Luleå enda tiden, annars måste han göra om teorin, där sade man iallafall till var man skall svänga före Östhammar så har han kört 10 lektioner, i och med detta har han kört väldigt mycket i rusning i Stockholm och runt omkring
Så om sen kör olovligt så innebär ju inte det med automatik att man är trafikfarlig. Nej skrota det här systemet
låt folk gå i trafikskola och låt dom bedöma när man är klar så fungerar det i skolan varför inte i körskolan,då skulle dom få ta ansvar för sin utbildning skrota alla uppkörnings inspektörer, som skall bedöma en person i en ny bil på 20min och för detta tar hutlöst betalt, detta handlar inte om trafiksäkerhet utan om att tjäna pengar, precis som parkeringsvakter
som också bara blivit en bra affär
Nej sänk ribban lite det är ju faktiskt en bil dom skall köra och ingen rymdfärja
Tack för ordet, någon gång måste man säga ifrån
”Så om sen kör olovligt så innebär ju inte det med automatik att man är trafikfarlig. Nej skrota det här systemet ”
Du verkar vara en bra mamma/pappa.

Klart som fan du kör utan tillstånd när du inte har körkort (OLOVLIGT)
Olovligt = Utan tillstånd

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo