Start > Körkortsforum > Folk som kör utan körkort..

Folk som kör utan körkort..

carter 2009-07-30 18:49 ! Citera #
Jag har hört massa historier om folk som kör helt och hållet utan körkort.. Personer som bara struntar i körkort eftersom att de anser sig köra tillräckligt bra och kommer undan med det i flera år.. Är det någon annan som har hört något liknande? Det är väldigt skrämmande.. Känns jävligt egoistiskt måste jag säga. Själv har jag haft svårt för att ta körkortet och tycker inte alltid att det har varit mitt fel så jag förstår att folk blir sugna på att bara skita i körkortet och köra utan. Men hur fel är inte det egentligen?
richek83 2009-07-31 17:05 ! Citera #
Jag känner en person som regelbundet körde utan körkort från att han var 16 tills han var närmare 20 år. När han väl skulle ta körkort så torskade han teoriprovet två gånger och klarade uppkörningen på fjärde försöket. Så även fast han trodde sig kunna köra bil, så var det många saker som han inte riktigt hade grepp om.

Men visst är det skrämmande att det sker. Dock tycker jag att det är minst lika skrämmande med alla alkon/pundare som dagligen kör på våra vägar!
Jebo 2009-08-05 10:35 ! Citera #
Ja det är ju så man blir mörkrädd. Under Riskettan fick vi se en film om 3 ungdomar som hade kört alkoholpåverkade o antingen haft ihjäl en kompis eller skadat dem så de blev invalidiserade för livet. De var så klart ångerfulla, men vad är det som pågår i huvudet på dessa grabbar (tyvärr talar statistiken sitt tydliga språk), hur kan man ens komma på idén att sätta sig i en bil påverkade. Och hur kan man sätta sig i en bil om man inte har körkort???
Tyvärr tror jag att så länge inte straffskalan för den typen av brott och medel för att hitta de som begår dem finns, kommer folk tyvärr att fortsätta att utsätta ANDRA för risker. Helt ärligt får folk göra vad de vill för min del, så länge det inte påverkar andra...
cbt 2009-08-06 15:21 ! Citera #
Jo, det är en del. Men när jag gick i plugget och i mina kretsar så var det mest förekommande att invandrarna körde utan körkort. Har ingen aning om det är mer okej i deras familjer eller vad som gör det.

Kan också ha varit så att det bara är vanligast så där jag gick, i Flemingsberg.
Gäst 2009-09-26 09:28 ! Citera #
Jag tog ju mopedförarbevis när jag var 15.. men idag är jag 21 och har aldrig blivit stannad eller kört igenom en poliskontroll. Så nog tror jag att det går att genomföra, att komma undan med det om man inte haft kort. Dock hade ju konsekvenserna OM polisen bett en stanna och kolla kortet blivit stora! Risken finns ju (även om man vet ungefär vars de brukar ha poliskontroller). ;)

Jag vet inte om idiotförare (50+) har någon nytta av sitt körkort idag. De varken blinkar eller kör med ljuset på bilen igång här i norrbotten. Nästan som laglöst på vägarna.. Och kör rakt ut på huvudled fastän jag ska förbi korsningen och kör på vägen. Nästan ingen som i vuxenålder testar sina kunskaper på kul klarar ju provet!
lordi_ro 2009-10-06 20:10 ! Citera #
cbt
Jo, det är en del. Men när jag gick i plugget och i mina kretsar så var det mest förekommande att invandrarna körde utan körkort. Har ingen aning om det är mer okej i deras familjer eller vad som gör det.

Kan också ha varit så att det bara är vanligast så där jag gick, i Flemingsberg.


Det är i princip omöjlig att ta körkort i Sverige om föräldrarna saknar både bil och körkort själva och inte kan bekosta barnens körkortsutbildning.
verfen 2009-10-31 10:28 ! Citera #
Inte bra!
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:29 ! Citera #
Jag hade faktiskt inte hört om det innan, eller iaf inte om ngn i min närhet men jag är inte förvånad. Kör folk packade, höga osv så är det inte förvånadne att de kör utan körkort.
kalle anka 2011-11-14 08:52 ! Citera #
Har tipsat polisen om en person som dagligen kör utan körkort efter 1 tips tror man att något ska hända när dom får reg nr tidpunkt och väg där personen kör men idag var de femte gången under ett halvårs tid jag tipsat om samma person polisen skiter i de mycke dåligt inte hög prioriterat alls, SKÄRP ER. .
Gäst 2011-11-22 14:17 ! Citera #
Räknas det inte som olovlig körning?

Hade en kompis i gymnasiet som körde på sin brors körkort och blev tagen en gång, även om dem var lika så frågade polisen honom massa frågor och tillslut erkännde han. Bra tycker jag, då han körde som en kratta! :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor