Linus 2014-07-04
Björn He
Klarade teoriprovet på 2:a försöket, uppkörningen på 3:e försöket. Men man är som sagt inte dum i huvet för att man kuggas två gånger, det brukar ibland bero på att inspektörerna är korkade, speciellt han jag hade på min andra uppkörning vilken jag egentligen inte var tvungen att göra, jag tvingades göra den bara för att uppkörningen innan blev underkänd och jag tycker det var fel och det är jag inte så ensam om att tycka. Blev kuggad på 2:a försöket delvis för att jag råkade hindra bakomvarande när inspektören bad mej att svänga av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen men det berodde ju på att det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt! Och jag var inte alls dåligt förberedd inför denna uppkörning, och dessutom spelar det ingen roll om man är bra eller dåligt förberedd, det går ju ändå inte att klara av sådant. Och jag tycker folk som kritiserar mej för detta ska prova detta själva så har jag bevisat för dem att jag talar sanning! Man är inte klok för att man kritiserar saker man inte förstår sej på, jag har erfarenhet, det har inte de som kritiserar mej, de har ju säkert inte ens fått göra samma sak på sina uppkörningar. Man behöver inte vara dum i huvet bara för att man råkat göra sådana ”misstag”. Och det är inte alls fel att säja att trafikinspektörer är orättvisa. Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel! Jag är inte ensam om att tycka att det var rätt av mej att stanna för fotgängarna som skulle över, till och med pappan blev ju skitsur på Trafikverket när han hörde att de kuggade mej för att ha stannat i en järnvägskorsning. ”Om man inte ska stanna, vad ska man göra då?!” sa han, håller fullständigt med detta argument. Hellre stanna och ta eventuell ”risk att krocka med tåget” (vilken inte alltid brukar vara stor) än att köra på nån som helt plötsligt skulle gå ut på vägen. Det är aldrig fel att stanna om trafikförhållandena kräver det! Nån gång har det ju hänt att folk tvingats bromsa ned i en plankorsning för att föraren framför stannat för att iaktta väjningsplikt som är precis efter plankorsningen, och om man inte ska stanna, ska man då köra rakt på bilen framför eller?! Så det var inte alls fel av mej att stanna i plankorsningen, och det är ju löjligt av folk att gnälla på sånt! Att man blir kuggad behöver inte bero på att man är ”dum i huvet”, det kan ju också bero på att Trafikverket är taskiga, de verkar ju lura in folk i löjliga omöjliga situationer och jag vet ju nu efter min andra kuggning att man också blir underkänd för att de är orättvisa, han jag hade på uppkörningen innan var också rätt orättvis, så det är inte fel att klaga på en kuggning. Många av mina kamrater har också klagat på kuggningar.
Jag ska bryta ner din text här som jag tycker du ska fundera lite:
det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt!
Du kan till exempel inte svänga och kör rakt fram istället och samtidigt förklarar dig till inspektörer att det är mycket trafik på bägge körfältet, bra om jag kan köra fram till någon rondellen eller högersväng sen kör man tillbaka igen. Jag vet dock inte situationen där, om det är tät trafik bakom och på det andra körfältet, det ska du/inspektören bestämma och komma överens.
Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel!
Jag måste säga så här, jag känner mig så rädd när jag sitter med en förare som stannar mitt i en järnvägskorsning, du vet att tåg har inte bromsar som vi bilar har, den kan inte stanna när den ser en bil framför, mycket farlig... Du kan orsaka liv och död här, sen rolig att din pappa försvarar dig... hur jag ska göra, jag ska stanna före järnvägskorsningen och avsöka fram noggrann, om det finns övergångställe och människor som går över skulle jag inte köra fram utan vänta innan järnvägskorsningen och samtidigt prata med inspektören att det finns människor framför som går över övergångstället, och jag väntar innan järnvägskorsningen för att det kanske kan komma ett tåg, då vet inspektören om att du är riskmedveten. Sen tycker jag självklart är det konstig tänkt med vägen... Direkt efter järnvägskorsningen finns en övergångstället... alltså självastrukturen av vägen är inte bra här...
Bortförklarar dig inte ifrån misstag utan lär dig istället av dina misstag, det tycker jag är viktig.
Lycka till på nästa uppkörningen.
I mars 2021 tror jag skedde ju en trafikolycka utanför Göteborg där en Göteborgsbuss tvingades stanna mitt i en järnvägskorsning för att iaktta väjningsplikt vid korsningen direkt efter järnvägskorsningen, men när bussföraren skulle köra vidare så gick det tydligen inte på grund av något tekniskt motorhaveri, och bussen förblev då stillastående mitt på järnvägsspåret ända tills ett tåg kom körande och kraschade med bussen. Med tanke på såna olyckor så är det konstigt att sidovägar som ansluter till en huvudled eller liknande rak väg kan vara byggda korsande en järnväg trots att det kan vara trafikfarligt, eftersom ett längre fordon på väg ut från sidovägen, som ju inte kan få plats efter järnvägskorsningen, blir stillastående över järnvägen om fordonsföraren måste stanna för att iaktta väjningsplikt, trots att det innebär risk för att bli påkört av ett tåg. Jag undrar verkligen om det är tänkt att exempelvis en lastbil eller buss (som är för lång för att få plats mellan en järnvägskorsning och en vägkorsning som ligger direkt efter järnvägen) skall stanna över järnvägen om det är nödvändigt för att iaktta väjningsplikt?
I så fall tycker jag inte att jag gjorde fel då jag stannade i en järnvägskorsning på uppkörningen i Lidköping, jag trodde att jag skulle stanna eftersom gående just var på väg att korsa körbanan på övergångsstället och då var det inte fel att stanna för att ge dem företräde. Det är tvärtom fel och ovanligt konstigt strukturerat med den där gatan, eftersom det har anlagts ett övergångsställe där DIREKT EFTER en järnvägskorsning, trots att det icke är bra eftersom det kan innebära risk för ett fordon att bli stillastående över järnvägen om fordonsföraren nu tvingas sänka hastigheten eller stanna för att ge gående företräde över körbanan. Hade jag kört i Lidköping idag så hade jag sannolikt stannat i den där järnvägskorsningen som jag ”råkade” göra på uppkörningen; jag antar att åtminstone 50 % av trafikskoleeleverna i Lidköping måste ha gjort samma sak (om det nu påstås vara ett grovt nybörjarmisstag). Nu var jag lyckligtvis inte i Lidköping när jag blev godkänd på uppkörningen, utan jag var i Västerås. Jag rekommenderar att köra upp i Västerås, med tanke på att det är en lättkörd stad med bra och trafiksäkra vägar, till skillnad från vägarna i Lidköping som inte verkar bra alls.