Start > Körkortsforum > Hur många uppkörningar behövde…

Hur många uppkörningar behövde ni?

Linus 2014-07-04 11:17 ! Citera #
Björn He
Klarade teoriprovet på 2:a försöket, uppkörningen på 3:e försöket. Men man är som sagt inte dum i huvet för att man kuggas två gånger, det brukar ibland bero på att inspektörerna är korkade, speciellt han jag hade på min andra uppkörning vilken jag egentligen inte var tvungen att göra, jag tvingades göra den bara för att uppkörningen innan blev underkänd och jag tycker det var fel och det är jag inte så ensam om att tycka. Blev kuggad på 2:a försöket delvis för att jag råkade hindra bakomvarande när inspektören bad mej att svänga av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen men det berodde ju på att det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt! Och jag var inte alls dåligt förberedd inför denna uppkörning, och dessutom spelar det ingen roll om man är bra eller dåligt förberedd, det går ju ändå inte att klara av sådant. Och jag tycker folk som kritiserar mej för detta ska prova detta själva så har jag bevisat för dem att jag talar sanning! Man är inte klok för att man kritiserar saker man inte förstår sej på, jag har erfarenhet, det har inte de som kritiserar mej, de har ju säkert inte ens fått göra samma sak på sina uppkörningar. Man behöver inte vara dum i huvet bara för att man råkat göra sådana ”misstag”. Och det är inte alls fel att säja att trafikinspektörer är orättvisa. Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel! Jag är inte ensam om att tycka att det var rätt av mej att stanna för fotgängarna som skulle över, till och med pappan blev ju skitsur på Trafikverket när han hörde att de kuggade mej för att ha stannat i en järnvägskorsning. ”Om man inte ska stanna, vad ska man göra då?!” sa han, håller fullständigt med detta argument. Hellre stanna och ta eventuell ”risk att krocka med tåget” (vilken inte alltid brukar vara stor) än att köra på nån som helt plötsligt skulle gå ut på vägen. Det är aldrig fel att stanna om trafikförhållandena kräver det! Nån gång har det ju hänt att folk tvingats bromsa ned i en plankorsning för att föraren framför stannat för att iaktta väjningsplikt som är precis efter plankorsningen, och om man inte ska stanna, ska man då köra rakt på bilen framför eller?! Så det var inte alls fel av mej att stanna i plankorsningen, och det är ju löjligt av folk att gnälla på sånt! Att man blir kuggad behöver inte bero på att man är ”dum i huvet”, det kan ju också bero på att Trafikverket är taskiga, de verkar ju lura in folk i löjliga omöjliga situationer och jag vet ju nu efter min andra kuggning att man också blir underkänd för att de är orättvisa, han jag hade på uppkörningen innan var också rätt orättvis, så det är inte fel att klaga på en kuggning. Många av mina kamrater har också klagat på kuggningar.


Jag ska bryta ner din text här som jag tycker du ska fundera lite:
det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt!
Du kan till exempel inte svänga och kör rakt fram istället och samtidigt förklarar dig till inspektörer att det är mycket trafik på bägge körfältet, bra om jag kan köra fram till någon rondellen eller högersväng sen kör man tillbaka igen. Jag vet dock inte situationen där, om det är tät trafik bakom och på det andra körfältet, det ska du/inspektören bestämma och komma överens.

Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel!
Jag måste säga så här, jag känner mig så rädd när jag sitter med en förare som stannar mitt i en järnvägskorsning, du vet att tåg har inte bromsar som vi bilar har, den kan inte stanna när den ser en bil framför, mycket farlig... Du kan orsaka liv och död här, sen rolig att din pappa försvarar dig... hur jag ska göra, jag ska stanna före järnvägskorsningen och avsöka fram noggrann, om det finns övergångställe och människor som går över skulle jag inte köra fram utan vänta innan järnvägskorsningen och samtidigt prata med inspektören att det finns människor framför som går över övergångstället, och jag väntar innan järnvägskorsningen för att det kanske kan komma ett tåg, då vet inspektören om att du är riskmedveten. Sen tycker jag självklart är det konstig tänkt med vägen... Direkt efter järnvägskorsningen finns en övergångstället... alltså självastrukturen av vägen är inte bra här...

Bortförklarar dig inte ifrån misstag utan lär dig istället av dina misstag, det tycker jag är viktig.
Lycka till på nästa uppkörningen.
Me94 2014-07-08 21:26 ! Citera #
Jag klarade det på första gången :D
Björn He 2014-08-02 19:53 ! Citera #
Linus


Jag ska bryta ner din text här som jag tycker du ska fundera lite:
det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt!
Du kan till exempel inte svänga och kör rakt fram istället och samtidigt förklarar dig till inspektörer att det är mycket trafik på bägge körfältet, bra om jag kan köra fram till någon rondellen eller högersväng sen kör man tillbaka igen. Jag vet dock inte situationen där, om det är tät trafik bakom och på det andra körfältet, det ska du/inspektören bestämma och komma överens.

Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel!
Jag måste säga så här, jag känner mig så rädd när jag sitter med en förare som stannar mitt i en järnvägskorsning, du vet att tåg har inte bromsar som vi bilar har, den kan inte stanna när den ser en bil framför, mycket farlig... Du kan orsaka liv och död här, sen rolig att din pappa försvarar dig... hur jag ska göra, jag ska stanna före järnvägskorsningen och avsöka fram noggrann, om det finns övergångställe och människor som går över skulle jag inte köra fram utan vänta innan järnvägskorsningen och samtidigt prata med inspektören att det finns människor framför som går över övergångstället, och jag väntar innan järnvägskorsningen för att det kanske kan komma ett tåg, då vet inspektören om att du är riskmedveten. Sen tycker jag självklart är det konstig tänkt med vägen... Direkt efter järnvägskorsningen finns en övergångstället... alltså självastrukturen av vägen är inte bra här...

Bortförklarar dig inte ifrån misstag utan lär dig istället av dina misstag, det tycker jag är viktig.
Lycka till på nästa uppkörningen.


Har redan klarat uppkörningen för länge sen, på 3:e försöket, den 24 oktober 2013. Ska försöka besvara Linus’ frågor till mej:

Vad jag menar med landsvägen är att jag skulle köra in på landsvägen från en mindre väg. Det gick typ inte att köra in eftersom det kom bilar hela tiden, blev bromsad vid ett försök att köra iväg för att inspektören tyckte jag körde iväg för tidigt, andra försöket ingrep han inte men han underkände mej för ”dåligt samspel” med andra trafikanter för att jag råkade hindra bakomvarande. Men det spelar ju ingen roll om jag hade stått kvar vid infarten till landsvägen i evigheter, jag hade ju i alla fall inte kunnat köra iväg utan att hindra nån och det är ju dåligt att såna hårt trafikerade landsvägar inte byggts om till t.ex. motorväg och det är ju visst fler än jag som blivit kuggade p.g.a. ”för sölig acceleration” etc. vid infart på landsväg vilket jag tycker är jävligt löjligt! Och alla som kritiserar mej för detta kan ju själva provköra här så får ni ju se att jag talar sanning när jag säjer att det inte går att köra ”på rätt sätt” och då kommer ni att ångra att ni tyckte att jag är ”dum i huvet”, man är inte dum i huvet för att man inte klarar ett körprov! Detta var förresten på riksväg 44 i Lidköping vid vägen mot Ekestubben.

Och det är löjligt av folk att skratta åt min pappa för att han försvarar att jag stannar i den där järnvägskorsningen för att det var ett övergångsställe där. Och jag hade inte alls ”dålig uppsikt”, visst såg jag framåt innan spåret men fotgängarna dök ju inte upp just då + att hela plankorsningen, särskilt bommarna, skymmer ju sikten! Och förresten spelar det ingen roll om man haft ”bra” eller ”dålig uppsikt”, man måste ju i alla fall sakta ner om gående dyker upp framför bilen! Hellre det än att man kör på dem, och då kan man väl inte skylla på ”stress p.g.a. järnvägen”?! Så hellre stanna och ta eventuell risk att krocka med tåget vilken inte alls är stor än att riskera att köra på nån, ska man då i så fall preja bilen framför om den stannar vid väjningsplikt vid en korsning direkt efter spåret bara för att man råkat hamna mellan bommarna?! Man behöver ju inte ha hamnat i en plankorsning avsiktligt och det är ju skitlöjligt av Trafikverket och många andra att ge mej kritik för detta! Det är ju tillåtet att stanna om trafiksituationen kräver det och anmärkningen för att jag stannade i spåret för att det var nödvändigt är ju sålunda löjlig! Och pappan tyckte det var dåligt av Trafikverket att ge mej en anmärkning för sånt, det var ju därför han blev arg på dem, jag hade ju också blivit arg på inspektörerna om min son/kompis etc hade fått en sådan uppkörningsanmärkning. Om han vill försvara mej så har han ju hundra procent rätt att göra det!

Och det är inte alls fel att skylla på att vägarna är dåliga eftersom det inte är förarens fel att vägen är dålig eftersom det inte är föraren som byggt vägen, jag kan försäkra att om ni andra hade haft samma sorts uppkörning som jag hade så hade ni garanterat gjort samma sak, ni kommer alltid att göra samma misstag förr eller senare. Och anledningen till att jag körde in på den där hårt trafikerade idiotlandsvägen var ju att jag var ”tvungen” eftersom den där inspektören ”tvingade mej”. Speciellt dålig är ju den där vägen med järnvägskorsningen, hur fan har de egentligen tänkt när de har byggt en plankorsning där det finns övergångsställe precis efter spåret, något pappan också undrar!? Vägar med övergångsställe direkt efter en plankorsning är ju verkligen inte bra! Och det var ju rena turen att jag inte var i Lidköping på min 3:e uppkörning, för då hade jag ju säkert kuggat på den också! Då körde jag i Västerås, en provort jag verkligen rekommenderar, inte alls svårt att köra där (utom att hastigheten måste anpassas p.g.a. vissa gupp som ibland dyker upp), det är i alla fall mycket lättare än i Lidköping! Om man väljer att köra upp i Lidköping så kommer man att ångra det, jag vet det av egna erfarenheter, och då ska man inte gnälla på att jag är ”klantig” eftersom man själv varit klantig, jag vet att inspektörerna där kommer att lura in sina elever i situationer som är omöjliga att behärska på ett ”säkert sätt”! Och folk ska lägga av med att säja att folk som kuggar är ”dumma i huvet”, man är inte dum i huvet för att man inte klarar förarprov!!!!!
Miimz 2014-08-06 16:43 ! Citera #
Jag kör upp för tredje gången i morgon, torsdag. Första gången stämde det helt enkelt inte mellan mig och förarprövaren (fick en som höll på att utbilda sig), och andra gånger gjorde jag fel som jag så här i efterhand förstår. Men nu gäller det, tredje gången gillt. Nu ska jag ha mitt körkort! :D
Teorin klarade för andra gången igår. Lite tråkigt, men så är det.
Miimz 2014-08-06 16:50 ! Citera #
Miimz
Jag kör upp för tredje gången i morgon, torsdag. Första gången stämde det helt enkelt inte mellan mig och förarprövaren (fick en som höll på att utbilda sig), och andra gånger gjorde jag fel som jag så här i efterhand förstår. Men nu gäller det, tredje gången gillt. Nu ska jag ha mitt körkort! :D
Teorin klarade för andra gången igår. Lite tråkigt, men så är det.


Menar självklart att det är tråkigt att göra om ;)
Björn He 2014-08-18 20:56 ! Citera #
Miimz
Miimz
Jag kör upp för tredje gången i morgon, torsdag. Första gången stämde det helt enkelt inte mellan mig och förarprövaren (fick en som höll på att utbilda sig), och andra gånger gjorde jag fel som jag så här i efterhand förstår. Men nu gäller det, tredje gången gillt. Nu ska jag ha mitt körkort! :D
Teorin klarade för andra gången igår. Lite tråkigt, men så är det.


Menar självklart att det är tråkigt att göra om ;)


Självklart är det tråkigt att göra om, sådant räknas ju också in i statistiken över antal godkända uppkörningar. Men nu har du körkort, och man är inte dum i huvet för att man inte klarar uppkörningen, åtminstone inte vad jag tycker, jag vet av egen erfarenhet att uppkörningar inte alltid går att klara, det spelar ju ingen roll om man är privatist (som jag var) eller bilskoleelev, man kan ju i alla fall ha svårt för uppkörningen. Blev själv också kuggad 2 gånger, men jag anser att det främst berodde på att inspektörerna var taskiga (vilket pappan också delvis anser), särskilt han jag hade på andra försöket; han dirigerade in mig på nån väg som var hårt trafikerad och som inte gick att köra på, råkade då visst bryta mot stopplikt vid infart på vägen men det var ju inte meningen, och en annan anmärkning var mot att jag stannade i en järnvägskorsning men det berodde på att jag var tvungen eftersom det var ett övergångsställe där, jag skulle väl inte ha kört på eventuella fotgängare som gått ut på vägen?! Jag tycker att den där anmärkningen var helt felaktig, till och med pappan säger ju att den var felaktig, och han blev ju förstås också arg på gubben när jag berättade att han gett mig en prick för något sådant, sådana prickar är ju löjliga! Det är ju också konstigt tänkt med vägen eftersom den har ett övergångsställe direkt efter en plankorsning. Vet inte hur de tänkt, de har väl säkert tänkt att även om man inte ser gående i tid så ska man stanna trots risken att kollidera med tåg, man måste ju stanna eftersom det är grovt vårdslöst att köra på någon + att man har väjningsplikt mot gående, i så fall var jag inte dåligt förberedd inför den där uppkörningen och att jag stannade i spåret för att jag var tvungen var inget misstag överhuvudtaget, jag vet ju att om man blir stillastående i spåret vilket man alltid kan bli så ska man genast flytta sig och det gjorde jag ju, och att så många klantar, då speciellt inspektörerna, säger att det där var ett misstag är ju löjligt! Och jag hade inte alls dålig uppsikt, åtminstone inte enligt min egen synpunkt. Det där övergångsstället gick typ inte att se eftersom bommarna var i vägen + att fotgängarna som skulle gå över dök inte upp så tidigt, och varför skulle jag stanna innan spåret om jag ansåg det som onödigt?! Man stannar inte i onödan! Det är ju inte så konstigt om pappan blir arg på anmärkningen mot mig för det där, han har all rätt att försvara mig om han vill det! Han tycker ju som jag att det var uruselt av inspektörerna att ge mig en anmärkning för sådant och om jag hade varit ”Björns pappa” så hade jag tyckt samma sak! Om uppkörningen är sådär löjlig så är det ju inte så konstigt om det är så svårt att godkännas på den, så jag måste ju bara få klaga!
Klarade som sagt uppkörningen på 3:e försöket, som privatist, men många körskoleelever har visst också klarat sig först på 3:e försöket. Nån tjej i min gamla gymnasieparallellklass körde upp med sin körskola och hon klarade sig på 4:e försöket (3 kuggningar alltså).
Fredrik S. 2014-08-28 15:57 ! Citera #
1
Ava 2021-11-05 08:26 ! Citera #
jonna 2014-06-25
Känns som om allt hänger på vilken trafikinspektör man får. Två från min bilskola åkte å skulle köra upp. Ena hade med sig bilskoleläraren i sin bil då han visste att hon inte skulle få sitt körkort men lät den andra åka med bara inspektören. Eftåt fick hon som åkte med bilskoleläraren sitt körkort men inte den andra! Inte ens bilskoleläraren fatta varför, för hon han åkte med hade tjajat sig till uppkörning fast hon inte var mogen å hon gjorde stora tabbar enligt bilskoleläraren på uppkörningen. Så hur mkt man än försöker ladda så känns de som lotteri
Du har helt rätt.
Ibland deras beteende också konstigt. Men jag vet ”I varje handling finns det en lika och motsatt reaktion”. En dag kommer naturen att hämnas.
Glad kille 2021-11-07 18:00 ! Citera #
Satte både uppkörningen och teorin på första försöket :)
Gäst 2021-11-08 20:15 ! Citera #
Första försöket på B både teori och uppkörning samma på C/CE med när jag tog dom korten..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo