Start > Körkortsforum > Hur många uppkörningar behövde…

Hur många uppkörningar behövde ni?

Jonna 2014-06-17 19:29 ! Citera #
Hej!

Har kört upp två gånger, en i Sollentuna å en i Jakan.
Frågan är om jag har råd med fler uppkörningar och det känns som om man kanke inte är en bilförare.
Hur många gånger fick ni köra upp innan ni klarade det?
Jossan-88 2014-06-17 21:05 ! Citera #
Hejsan!
Tråkigt att du är så nära att klara körkortet men inte känner att du har råd att ta det sista steget :(
Jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket.
Hoppas verkligen du kan få hjälp med att få ditt körkort, det kommer vara värt varenda krona när du väl är klar :)

Lycka till!
Henke 2014-06-22 19:19 ! Citera #
Jag känner en som körde upp sju gånger innan kortet fanns i handen. Än så länge har inget fordon som ägts av denna person under de 15+ år som gått mejats såvitt jag vet. Det är bara att ta nya tag. :)
Gäst 2014-06-25 11:38 ! Citera #
Klarade den första gången. Uppkörningen var löjligt lätt. Lyssna på vad instruktören säger och förutsatt att du vet vad det innebär ska man inte kunna kugga.
Gäst 2014-06-25 17:40 ! Citera #
Klarade det 4:e gången, bara att kämpa på.. Tillslut så får du en snäll handledare som inte kollar på småfel. :)
jonna 2014-06-25 18:19 ! Citera #
Känns som om allt hänger på vilken trafikinspektör man får. Två från min bilskola åkte å skulle köra upp. Ena hade med sig bilskoleläraren i sin bil då han visste att hon inte skulle få sitt körkort men lät den andra åka med bara inspektören. Eftåt fick hon som åkte med bilskoleläraren sitt körkort men inte den andra! Inte ens bilskoleläraren fatta varför, för hon han åkte med hade tjajat sig till uppkörning fast hon inte var mogen å hon gjorde stora tabbar enligt bilskoleläraren på uppkörningen. Så hur mkt man än försöker ladda så känns de som lotteri
Linus 2014-06-30 12:58 ! Citera #
1 gång teori, 1 gång uppkörning, vadå lotteri? Skit snack, kör man dålig, så klart man kuggar, kan du inte ens köra bra under 30-40 minuter så kan du inte köra alls. Bara träna mer.
Björn He 2014-06-30 22:07 ! Citera #
Klarade teoriprovet på 2:a försöket, uppkörningen på 3:e försöket. Men man är som sagt inte dum i huvet för att man kuggas två gånger, det brukar ibland bero på att inspektörerna är korkade, speciellt han jag hade på min andra uppkörning vilken jag egentligen inte var tvungen att göra, jag tvingades göra den bara för att uppkörningen innan blev underkänd och jag tycker det var fel och det är jag inte så ensam om att tycka. Blev kuggad på 2:a försöket delvis för att jag råkade hindra bakomvarande när inspektören bad mej att svänga av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen men det berodde ju på att det var omöjligt att köra in på ett ”säkert” sätt eftersom det kom bilar hela tiden, löjligt att jag ens var tvungen att köra på en sån usel väg. Och jag hade ju möjlighet att köra in, även om de bakom mej var tvungna att bromsa, om man inte ska köra in, vad ska man göra då? Har ju själv lärt mej att man ska undvika dröjsmål genom att inte stanna kvar överdrivet länge (det kan ju t.ex. slösa ut hela uppkörningstiden) och har man bestämt sig för att köra iväg så SKA man det. Och dessutom spelar det ju ingen roll om man står still i en sekund eller i flera timmar, man kan ju i alla fall inte köra in på vägen utan att hindra nån, det har väl hänt alla att de kört ut för tidigt eller tvingats bromsa för nån som kört ut för tidigt! Och jag var inte alls dåligt förberedd inför denna uppkörning, och dessutom spelar det ingen roll om man är bra eller dåligt förberedd, det går ju ändå inte att klara av sådant. Och jag tycker folk som kritiserar mej för detta ska prova detta själva så har jag bevisat för dem att jag talar sanning! Man är inte klok för att man kritiserar saker man inte förstår sej på, jag har erfarenhet, det har inte de som kritiserar mej, de har ju säkert inte ens fått göra samma sak på sina uppkörningar. Man behöver inte vara dum i huvet bara för att man råkat göra sådana ”misstag”. Och det är inte alls fel att säja att trafikinspektörer är orättvisa. Han jag hade på andra försöket gav också mej underkänt för att ha stannat i en järnvägskorsning, jag var ju tvungen att stanna där eftersom det var ett övergångsställe där gående precis skulle gå över, inte alls fel! Jag är inte ensam om att tycka att det var rätt av mej att stanna för fotgängarna som skulle över, till och med pappan blev ju skitsur på Trafikverket när han hörde att de kuggade mej för att ha stannat i en järnvägskorsning. ”Om man inte ska stanna, vad ska man göra då?!” sa han, håller fullständigt med detta argument. Hellre stanna och ta eventuell ”risk att krocka med tåget” (vilken inte alltid brukar vara stor) än att köra på nån som helt plötsligt skulle gå ut på vägen. Det är aldrig fel att stanna om trafikförhållandena kräver det! Nån gång har det ju hänt att folk tvingats bromsa ned i en plankorsning för att föraren framför stannat för att iaktta väjningsplikt som är precis efter plankorsningen, och om man inte ska stanna, ska man då köra rakt på bilen framför eller?! Så det var inte alls fel av mej att stanna i plankorsningen, och det är ju löjligt av folk att gnälla på sånt! Att man blir kuggad behöver inte bero på att man är ”dum i huvet”, det kan ju också bero på att Trafikverket är taskiga, de verkar ju lura in folk i löjliga omöjliga situationer och jag vet ju nu efter min andra kuggning att man också blir underkänd för att de är orättvisa, han jag hade på uppkörningen innan var också rätt orättvis, så det är inte fel att klaga på en kuggning. Många av mina kamrater har också klagat på kuggningar.
Gäst 2014-06-30 23:00 ! Citera #
Som i komedi serien seinfeld säger det kan vara någon som bygger en raket men han kan lika väl vara så dum i huvudet så han dubbelparkera bilen

eng:

”he can build a rocket men stupid for double parking”
palle 2014-07-04 09:38 ! Citera #
Jag klarade min första uppkörning nu idag för en timme sen i Linköping... faan va nice fick en jätte trevlig tant... körde väl i drygt 45min det ända kontrollen ja behövde göra var att kolla bromsen... nu ska ja bara klara teorin på andra försöket om en vecka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest