”Plötsligt väja för gående” = du har inte nog bra uppsikt, gående dyker inte upp från tomma intet.
Jo, du överdriver när du säger att bilen ökar farten av sig själv. Det som händer om man försöker bromsa ner nära eller under motorns tomgångsvarvtal är att den försöker öka varvet 100-200 rpm för att inte stanna. Du kanske upplever att bilen ökar farten av sig själv, men i själva verket är det du som har fel växel. Dvs exakt det som du själv säger att en inspektör sagt. Så den kuggen är självförvållad.
Att en hastighetsmätare visar några km för mycket är ju inget man får räkna med. Hör du inte själv hur du låter? Är det 60 kör du inte fortare än 60. Särskilt på en uppkörning.
Om inspektören säger att du va uppe i 50 på 30 sträckan, tror du då inte att det är sant? Eller ljuger inspektören?
Är man inte van med bilen och känner den är det extra viktigt att hålla koll på varvräknaren för att veta när man ska växla.
Jag menade naturligtvis att gående kan få för sig att bara plötsligt vara på väg att gå över körbanan när man närmar sig ett övergångsställe, så att man bara plötsligt måste bromsa för att hinna lämna företräde för de gående över körbanan. I en sån situation kan man inte köra fortare än 30-40 km/tim, ens om det är en 50-väg, men när man införde generella hastighetsregler så tänkte man tydligen inte på att bestämma bashastigheten inom tätbebyggt område till 40 km/tim istället för 50. Ungefär mellan högertrafikomläggningen och slutet av nuvarande seklets första decennium fanns det såvitt jag vet bara hastighetsbegränsningar med ett ”udda” tiotal km/tim (alltså 30, 50, 70, 90, 110) men inte ett ”jämnt” tiotal; ”jämna” tiotal (40, 60, 80, 100 och 120 på vissa motorvägar) infördes först omkring år 2008, eftersom man tydligen inte tänkt på att införa det tidigare.
För övrigt visste jag inte att en dieselbil, framförallt Golf-bilar som jag fick köra upp med på första försöket, kan öka farten även om man inte gasar (så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen). Om trafikinspektörerna påstår att man är ”tvungen” att ha lärt sig sånt innan uppkörningen, hur skulle jag ha kunnat lära mig det då om jag får lov att fråga?
När jag övningskörde hos Staffans trafikskola några veckor före första uppkörningsförsöket så skulle hon Malin som övningskörde med mig helst ha erbjudit mig att låna hennes eller någon annan körlärares bil för uppkörningen, så att jag fick slippa köra Trafikverkets bilar som diesel-golfar, för dieselgolfarna suger ju! I så fall hade jag i och för sig inte lärt mig idag att diesel-golfar kan öka farten ”av sig själva”, men jag hade kanske hellre föredragit att eventuellt köra 50 på en 30-väg av misstag med en dieselbil och riskera att få böter och eventuellt körkortsåterkallelse, än att göra ett sånt misstag med en dieseldriven uppkörningsbil och bli kuggad för att ”inte ha följt trafikregler”.
Förresten var det direkt eller indirekt pappans fel att jag inte hade lärt mig att en dieselbil kan öka farten, så att man lätt av misstag kan komma upp i 50 på en 30-väg, som inspektören uppgav att jag hade gjort. Pappan skulle ha tänkt på att lära mig köra dieselbil inför uppkörningen, det är väl ändå hans jävla ansvar som övningskörlärare att ge mig utbildning om hur man ska manövrera en dieselbil som kan öka farten, om det nu är grundläggande för att klara uppkörningen, men han var tydligen helt jävla ansvarslös som inte ens lärde mig hur man ska manövrera och handskas med bilen om den mot förmodan är dieseldriven.
Förresten var det dålig stil av Trafikverket att låna ut en diesel-golf till mig på körprovet. Hade jag fått köra upp med en annan bil som inte kan öka farten då man släpper gasen, då hade jag garanterat inte kommit upp i 50 på den där 30-sträckan. Det spelar väl ingen roll om jag inte noterade hastighetsmätaren någon extra gång efter att ha passerat 30-skylten, jag hade väl ändå hållit jämn fart runt 30-strecket under 30-sträckan om jag nu hade kört exempelvis en sån bil som jag fick övningsköra med, för jag körde faktiskt som jag gjorde under övningskörningen, men det gav tydligen inte samma resultat på körprovet ”bara” för att uppkörningsbilen tydligen ”drog iväg” när jag släppte gasen, så att jag kom över hastighetsbegränsningen, något jag inte hade lärt mig och det var ju inte mitt eget fel att jag inte hade lärt mig det. (Hade jag kört bil i Västerås idag så hade jag säkert noterat hastighetsmätaren strax före den där 30-skylten och sen noterat den igen en extra gång ungefär mitt i 30-sträckan, och då hade den säkert visat runt 30-strecket, så då hade det räckt att bara notera den vid 30-skylten och sedan se till att hålla jämn fart för att hålla farten omkring 30 - men hur många gånger man måste notera hastighetsmätaren, såvida man inte är bra nog på att ”känna farten med kroppen” beror tydligen helt på vilken bil man kör och om den kan dra iväg eller inte; inga bensindrivna bilar kan ju dra iväg som diesel-golfar tydligen kan.)
Alltså, det bästa sättet för mig att få lära mig att en dieselbil kan öka farten, även om man inte gasar, och varför, vore faktiskt att få lov av Trafikverket att hyra deras diesel-golf någon dag före uppkörningsdagen för att få tillfälle att övningsköra den med någon körlärare, helst Malin på Staffans trafikskola, för då hade jag haft god tid på mig att lära mig hur den fungerar och bör manövreras på ett naturligt sätt; tyvärr hade inte Staffans trafikskola några egna bilar som kunde ”gasa av sig själva”. Men nu fick jag olyckligtvis inte lära mig att den kunde ”dra iväg” när man släppt gasen, så att man kunde överskrida hastighetsbegränsningen, men jag vägrade att tro på inspektörens påstående att jag var uppe i 50 inom 30-sträckan förbi Västerås resecentrum. (Jag tycker förresten att det är konstigt att han inte avbröt uppkörningen trots att han borde ha avbrutit om jag nu noterades komma upp i 50 på en 30-väg, utan han lät trots allt mig bara köra vidare ända tills hela uppkörningen hade avslutats.)