Start > Körkortsforum > Övertala om att få körkortet t…

Övertala om att få körkortet trots fel??

Mirima 2009-10-04 16:17 ! Citera #
Jag har haft kompisar som kunnat prata sig ur vissa situationer, om det inte är något jätteilla som att köra över på fel sida vägen eller så så tror jag att om man bara visar att man vet att det var fel så går det bra, alla kan ju göra fel när de är nervösa och det vet dem .
Gäst 2009-11-20 01:05 ! Citera #
Mutning då? ;) Lägga fram ett par tusen?
Ganska onödigt, med tanke på att använder man de pengarna till körlektioner så klarar man nog det ändå.
Men tror ni det skulle funka?
Skulle jag vara inspektör och kuggat någon pga något mindre och bli erbjuden typ 5 000 - 7 000:- hade jag tagit det lätt!
JulAhl 2009-12-18 17:15 ! Citera #
Tror nog inte att det fungerar. Fast egentligen borde de väl vara öppna för diskussion om felet man gjort var tillräckligt litet så att det kan bortförklaras. Jag ska köra upp nu på måndag så mitt argument är i sådana fall att det faktiskt snart är jul... :P
MeShe_Orkarinteloggain 2009-12-19 11:24 ! Citera #
Det hjälper verkligen inte, de är så jävla strikta -.- men vetifan hur dom dömmer nu med tanke på väglaget o sådär. kanske hjälper det, det är iaf inte fel o testa :D
Gäst 2009-12-21 18:57 ! Citera #
Jag tror din enda chans ligger i att övertyga om innan domen är lagd.
Om du märker att du gör ett mindre fel, kommentera felet och vad du egentligen skulle ha gjort annorlunda tull handledaren.
Men det fungerar nog bättre på ”Jag glömde tyvärr blinka när jag åkte ut ur den där rondellen. Självfallet ska man blinka höger då man kör ut ur en rondell. Det ska inte hända igen” jämfört med ”Hoppsan, jag verkar ha kommit in på fel sida av körfältet på motorvägen. Det ska inte hända igen” :P

När dom väl tagit sitt beslut är det väldigt svårt att ändra på det, och när dom väl berättat sitt beslut för dig så tror jag att man inom yrket snabbt lär sig att stålsätta sig mentalt, och därmed ignorera påföljande argument.
Trots allt så står ditt ord mot deras när det väl kommer till kritan.
Gäst 2010-01-16 18:25 ! Citera #
SpeedyGonzales
Jag tror din enda chans ligger i att övertyga om innan domen är lagd.
Om du märker att du gör ett mindre fel, kommentera felet och vad du egentligen skulle ha gjort annorlunda tull handledaren.
Men det fungerar nog bättre på ”Jag glömde tyvärr blinka när jag åkte ut ur den där rondellen. Självfallet ska man blinka höger då man kör ut ur en rondell. Det ska inte hända igen” jämfört med ”Hoppsan, jag verkar ha kommit in på fel sida av körfältet på motorvägen. Det ska inte hända igen” :P



Det tror jag också på! Att erkänna ett mindre fel visar att man är medveten om hur man skulle gjort

MVH R-M
Gäst 2010-04-09 16:16 ! Citera #
Om man kollar på sveriges värsta bilförare så är de ju många som man undrar hur de lyckats ta kortet!
De måste på något sätt lyckats charma inspektören el så har h*n inte brytt sig om vad för någon de godkänner.
Man blir rädd ju att dom verkligen får tillbaka och finns där ute på vägarna.
hoppas verkligen man inte får en suring vid uppkörning för de om något skulle göra mig nervös.
mattlo 2010-05-06 11:19 ! Citera #
kullen


Jag håller med! Förstår inte hur en sådan sak ska avgöra. Förhoppningsvis fick han sitt kort rätt så lätt sedan, om det var enda felet han gjorde?


Men skämtar ni? Att missa skyltar kan ju vara galet farligt, tänk om det hade varit en 50-skylt eller vägen går ihop-skylt? Att missa en skylt innebär ju att man inte har uppsikt över de mest grundläggande sakerna på vägen. Ja, det är ett misstag man kan göra, men det är knappast petigt att kugga någon för det.
Björn He 2023-10-20 21:58 ! Citera #
Jag tror inte man kan övertala en uppkörningsinspektör att ge godkänt trots att man uppvisat brister i de färdigheter som krävs för att få körkort. Det spelar väl ingen roll om man förklarar att man vet att man gjort fel och kommer lära sig av det för inspektören kommer säkert ändå att ge underkänt och en uppmaning att träna mer på de brister man uppvisat och sedan göra ett nytt försök att klara körprovet.

Jag tycker dock att det är orättvist att behöva göra ett helt nytt körprov för att kunna få körkort om man kört upp en gång men inte godkänts. Det borde räcka att bara komplettera det kuggade körprovet hos en trafikskola. Jag har läst att det kan bli möjligt, eller kanske t.o.m. blivit möjligt, för en kuggad uppkörningselev att komplettera hos en trafikskola för att ”köra upp” de brister som bedöms ha uppvisats under uppkörningen. I så fall skulle det ha räckt att bara träna mer på de brister som uppvisats under förarprovet och sedan ”köra upp” bristerna med en trafikskola, och om man avklarar bristerna så kan trafikskolan bara anmäla det kuggade körprovet som ”godkänt efter komplettering”.
Att tvinga kuggade elever att avlägga helt nytt körprov för att få körkort gör mer onytta än nytta med tanke på att det kostar mer pengar och resurser för att utföra körprov, och de flesta som redan har körkort är ändå inte helt perfekta fordonsförare, eftersom det förekommer att körkortsinnehavare inte följer trafikregler som att väja för att ge korsande trafik fri väg före fortsatt färd då man har väjningsplikt, och att underlåta att väja för fordon man har väjningsplikt mot kan ju utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk. Och trafikutbildarna hävdar i sin tur att det är ett trafiksäkerhetsäventyrande trafikbeteende att tänka och köra efter tanken att ”Jag har rätt till företräde när jag kör på en huvudled eller kommer från höger (i en trafiksituation då högerregeln gäller)”, men ett sådant trafikbeteende behöver inte vara trafiksäkerhetsäventyrande, utan det är säkert att tänka så sålänge de som har väjningsplikt väjer för att ge en företräde och fri väg, som de förväntas göra, innan de själva färdas vidare, precis som en själv måste göra när en själv har väjningsplikt. Det ingår t.o.m. i trafikutbildningen att lära sig att väja för fordon man har väjningsplikt mot; när högerregeln gäller så kan en fordonsförare i teorin bara åka direkt ut från den högra korsande vägen, den behöver inte ens titta åt vänster/iaktta om någon förare närmar sig från vänster utan att stanna upp i god tid för att ge en från höger företräde, och om man i en sån trafiksituation inte har väjt i god tid före korsningen för att ge den från höger företräde så är man generellt sett ensam vållande till eventuell kollision med fordonet från höger.
Håkan 2023-10-21 22:43 ! Citera #
Alltså Björn. Jag blir lite nyfiken på om du har någon sorts fetisch mot att sitta här och upprepa samma saker om och om igen i inlägg som är en A4 långa. Återigen.. 10 olyckor är det jag har att luta mig mot och nej, det kan inte säga att du är otursdrabbad. Du skriver så sakligt men i slutändan så handlar alla dina inlägg i princip om samma sak.

1. Dieselbilar som ökar hastigheten av själv.
2. Man borde kunna fixa körkortsprov på trafikskola för att ordna brister
3. Jag kör perfekt men andra gör det inte vilket resulterar i min första del i det här inlägget.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo