Dragläge
Hej!
Jag har lärt mig att man först tar upp foten från kopplingen, inte hela foten utan så att hälen ska vara i luften, du hör även det på motorn när du har fångat upp dragläget, sen ska du gasa så att du får till 10 till 15 km/h
Ett bra tips är att hitta en avlägsen brant uppförsbacke, stanna och stäng av motorn mitt i backen, dra åt handbromsen, starta motorn lägg i ettan hitta dragläge dra ur handbromsen och stå still i backen utan att använda någon form utav broms, (detta kanske inte är det bästa för bilen, men det är ett bra sätt att lära sig känna dragläget)
Att hitta dragläget kan vara en konst, men då du väl fått in det så kommer det hjälpa dig mycket, framförallt i start i backe, men även i andra viktiga situationer. Att slippa motorstopp stup i kvarten är ju även det en fröjd.
Ett tips är att krypköra mycket och lära sig känna dragläget, då du sen vant dig vid det kan du testa att starta i backe för att ännu bättre få koll på när bilen står helt stilla med endast dragläget, efter det så bör det inte vara några problem att undvika motorstopp och även att starta i backe
Lycka till!
Mvh David
Gör som så att du tränar just detta. Jag tog mig ut på en grusväg på landet och startade stannade startade stannade tills jag kände jag kunde. Det gäller ju att utforska lite själv. Men tips är väll att helt enkelt inte stanna innan ett trafiklyse krypkör fram. Hörde nån som påstod att 150m innan ett rödljus är det lagom att börja släppa gasen och sedan börja motorbromsa. Men det är ju lite bil till bil så det gäller väll att träna mycket och finna känslan.
/mattias
Tycker det är svårare att känna/höra när man har dubbbdäck och det är så mycket annat som liksom knastrar men det kanske bara är jag. (Försöker lära mig genom att lyssna på min sambos förklaringar så det är därför jag lyssnar efter det).
Annars är det väl egentligen bara att öva... Dock har vi ingen bra backe hemma så det lär bli stressigt var jag än ska börja öva på.
Jag har kört många olika bilar, det är olika svårt att hitta dragläget på olika bilar men man brukar vänja sig ganska snabbt. Det är en vanesak, när man väl har hållt på ett tag så lär man sig. Så var det för mig iallafall.
Det bästa tipset är att köra så mycket som möjligt. bara nöta och nöta. det kommer, tro de eller ej
Har samma problem, som personen som skickat inlägge. Tips?
Mycket grundgas spec på äldre bilar!!!
Åh detta var ett av mina största problem! Jag håller med de andra att det är övning som gäller, det är på det sättet man lär sig! Men sedan har jag även lärt mig att lyssna på bilen och motorn, och även känna det i kroppen - för det gör man faktiskt! Sedan är det ju väldigt olika vilken bil man kör, detta kan vara riktigt problematiskt! Tyckte att det var riktigt jobbigt att skifta från bilen hemma och bilen på körskolan ideligen (stor bensindriven bil hemma, liten dieselgolf på körskolan). Men mitt tips är att öva öva öva och framförallt lyssna och känn motorljudet, det funkar i många lägen, inte minst vid val av fel växel :P
/en som råkat ut för det mesta
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025