Start > Körkortsforum > Kuggad idag, pga av nervösitet…

Kuggad idag, pga av nervösitet.

Gäst 2016-05-25 17:53 ! Citera #
Filmen skulle även vara bra för den som kuggat för att i detalj se hur man kör och vad man behöver förbättra. Typ som en golfare som filmar sin golfsvingsteknik för att utveckla den
Förarprövaren 2016-05-25 22:29 ! Citera #
Gäst 2016-05-25
Man kunde kanske ha en kamera fram och en bak för att kunna gå tillbaka och titta om man skulle vara oense om något beslut (ex om man åker för snabbt in i en rondell, om man har bra avstånd till nästa bil på motorvägen, om inspektören aviserar en destination alldeles för sent som utsätter föraren i en farlig situation, om inspektören åker ”svåra” rutter med vissa och ”lätta” med andra etc.

Om något går att utröna av filmen kan den användas och annars inte. Ungefär som ”hawkeye” i fotboll där domaren går tillbaka och tittar på video för att se om bollen var över mållinjen eller inte.
Men du inser väl ändå att det är en milsvid skillnad mellan att bedöma om bollen är över linjen än att få den rätta känslan i en given trafiksituation utifrån en filmsekvens?
Gäst 2016-05-25 22:54 ! Citera #
Jag upprepar: om något går att utröna från filmen kan den användas och annars inte.

För en analogi som är mer jämförbar då: I amerikanska ligan för professionell herr-basket har de numer möjlighet att efter domslut som anses tveksamma gå tillbaka och titta på film för en ny bedömning och i många fall ändrar de sedan domsluten. Man skulle kunna även kunna spara info om vilken hastighet man åkt vid olika tillfällen. Vid ett eventuellt överklagande skulle man bara kunna titta på filmen så ser man det svart på vitt. Likt ett flygplans ”svarta låda”

Om man får vara lite crazy nytänkande i byråkratin :)
Förarprövaren 2016-05-26 07:12 ! Citera #
Gäst 2016-05-25
Jag upprepar: om något går att utröna från filmen kan den användas och annars inte.

För en analogi som är mer jämförbar då: I amerikanska ligan för professionell herr-basket har de numer möjlighet att efter domslut som anses tveksamma gå tillbaka och titta på film för en ny bedömning och i många fall ändrar de sedan domsluten. Man skulle kunna även kunna spara info om vilken hastighet man åkt vid olika tillfällen. Vid ett eventuellt överklagande skulle man bara kunna titta på filmen så ser man det svart på vitt. Likt ett flygplans ”svarta låda”

Om man får vara lite crazy nytänkande i byråkratin :)
Så, då ställer jag en fråga till: Hur ska den/de som bedömer filmen få samma känsla för den totala körningen, på samma sätt som den som sitter bredvid under kanske 35 minuter? Hur ska den känslan kunna infinna sig genom att se på en kort filmsekvens av en lösryckt händelse? Hela idén med kamera faller på sin egen orimlighet! Jag skrev just ett blogginlägg som ger lite av det perspektiv jag försöker förmedla här.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-05-26 14:19 ! Citera #
Jag lider verkligen med er som inte kan släppa nervositeten på uppkörningen. Jag fick lappen idag var sanslöst nära på att kugga på grund av hjärnsläpp i korsning antagligen skapat av min nervositet (skulle tillbaka till trafikverket så tänkte FAILA INTE NU). Vid backning runt hörn skaka benet så det kändes i hela bilen ????.

Något som rädda mig något så enormt var uppvärmningen precis innan (körde upp genom körskolan). Det värsta släppte då och min körskolelärare kunde ge mig lite tips och lugna ner mina nerver, tacka egentligen nej först till uppvärmningen men körskolan insisterade, nu är jag verkligen glad att jag tog det!

Önskar alla stort lycka till, att ta det lugnt är key, både för dina egna nerver och inspektören. Misstag är ok så länge du löser det smidigt!

Mvh
Gäst 2016-05-26 18:38 ! Citera #
Förarprövaren 2016-05-26
Så, då ställer jag en fråga till: Hur ska den/de som bedömer filmen få samma känsla för den totala körningen, på samma sätt som den som sitter bredvid under kanske 35 minuter? Hur ska den känslan kunna infinna sig genom att se på en kort filmsekvens av en lösryckt händelse? Hela idén med kamera faller på sin egen orimlighet! Jag skrev just ett blogginlägg som ger lite av det perspektiv jag försöker förmedla här.
http://uppkorningblog.com
Om man använder kameran för specifika detaljer (ex fortkörning) kan de kanske komplettera helhetsbedömningen och avgöra specifika överklaganden. Eller menar du att det är stört omöjligt att kameror skulle kunna ha en kompletterande funktion?
Gäst 2016-05-26 18:47 ! Citera #
Förarprövaren 2016-05-26
Så, då ställer jag en fråga till: Hur ska den/de som bedömer filmen få samma känsla för den totala körningen, på samma sätt som den som sitter bredvid under kanske 35 minuter? Hur ska den känslan kunna infinna sig genom att se på en kort filmsekvens av en lösryckt händelse? Hela idén med kamera faller på sin egen orimlighet! Jag skrev just ett blogginlägg som ger lite av det perspektiv jag försöker förmedla här.
http://uppkorningblog.com
Jag hittar inte inlägget på din blogg. Vilken rubrik har inlägget du talar om?
Förarprövaren 2016-05-26 21:28 ! Citera #
Gäst 2016-05-26
Om man använder kameran för specifika detaljer (ex fortkörning) kan de kanske komplettera helhetsbedömningen och avgöra specifika överklaganden. Eller menar du att det är stört omöjligt att kameror skulle kunna ha en kompletterande funktion?
Ja det menar jag! Eftersom du gillar att göra jämförelser med idrottens värld så ska jag göra detsamma. I vissa idrotter är inte bara grepp eller rena poängsituationer avgörande, utan även utövarens aktivitet under matchen. Hur ska någon som inte sett hela matchen kunna ha en åsikt om resultatet utifrån en ur sammanhanget frikopplad filmsekvens?
Inlägget heter Otur, slump eller magkänsla.
Gäst 2016-05-26 22:09 ! Citera #
Förarprövaren 2016-05-26
Ja det menar jag! Eftersom du gillar att göra jämförelser med idrottens värld så ska jag göra detsamma. I vissa idrotter är inte bara grepp eller rena poängsituationer avgörande, utan även utövarens aktivitet under matchen. Hur ska någon som inte sett hela matchen kunna ha en åsikt om resultatet utifrån en ur sammanhanget frikopplad filmsekvens?
Inlägget heter Otur, slump eller magkänsla.
Men om vi säger såhär: inspektören gör ett ingripande för att man åker för nära parkerade bilar. I övrigt är körningen godkänd men det faller på ingripandet. Vad skulle det skada att gå tillbaka och titta på en videoinspelning? Jag tror du underskattar teknikens möjligheter :)
Gäst 2016-05-26 22:15 ! Citera #
Förarprövaren 2016-05-26
Ja det menar jag! Eftersom du gillar att göra jämförelser med idrottens värld så ska jag göra detsamma. I vissa idrotter är inte bara grepp eller rena poängsituationer avgörande, utan även utövarens aktivitet under matchen. Hur ska någon som inte sett hela matchen kunna ha en åsikt om resultatet utifrån en ur sammanhanget frikopplad filmsekvens?
Inlägget heter Otur, slump eller magkänsla.
När jag säger att kameran skulle kunna ha en kompletterande funktion betyder inte det att instruktören inte står för helhetsbedömningen utan att den skulle kunna vara ett verktyg att komplettera inspektörens bedömning. Jag föreslår inte att man byter ut instruktören precis som jag inte föreslår att man byter ut domaren i en fotbollsmatch men hur många gånger har vi inte sett på repriser att domare gjort felaktiga domslut?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor