Start > Körkortsforum > Kuggad idag, pga av nervösitet…

Kuggad idag, pga av nervösitet.

amandaellinor 2012-03-15 17:12 ! Citera #
Körde upp idag, uppenbarligen gick det inte särskilt bra. Jag var så nervös att benen skakade, kände verkligen för att åka hem. Jag brukar bli väldigt nervös inför prov och liknande i skolan så detta var ingenting nytt. Trots nervösiteten höll jag hoppet vid liv, jag skulle fasiken klara detta! Är 18 år och har ändå övningskört sedan jag fyllde 16 år, både privat och drygt 20 lektioner(80 min) på körskola. Inför uppkörningen var jag mest rädd för att misslyckas vid säkerhetskontrollen eller vid fickparkering. Resten kändes heeelt okej.

Jag började vid Trafikverket i Lund. Säkerhetskontrollen var väldigt simpel och gick bra! Intrycket jag fick av inspektören var också bra, han skulle kunna ha godkänt mig.. Men.. Det hann gå ungefär 1-2 minuter av själva uppkörningen innan allting gick åt skogen. Mitt första misstag var att köra förbi ett rött ljus och därefter stanna på övergångsstället.. Otroligt dumt av mig då detta aldrig hänt förr och förmodligen skedde pga av nervösitet. Detta kommenterade självklart inspektören och då tappade jag verkligen allt självförtroende. Bad om ursäkt men det hjälpte inte precis. Nåja, körde vidare och klarade Fjelierondellen helt okej. Svårt blev det vid en mindre rondell lite senare då jag helt plötsligt glömde hur jag skulle placera mig innan rondellen, ännu ett dumt misstag.. Har kört i den rondellen minst 50 gånger och klarat den bra tidigare. Så himla irriterande.

Efter rondellen blev jag osäker på vilken hastighet det var, körde i 80km/h då jag var hyffsat säker på att det var en 90km/h väg.. Inspektören sade ingenting så jag antog att jag körde i rätt hastighet. Vid denna tidpunkt kändes det väl sådär, 5-10 min in i uppkörningen och många misstag hade gjorts. Hoppet var i princip borta. Ännu ett fel gjordes då jag skulle köra ut på en motorväg.. Kollade döda vinkeln och speglar, tydligen inte tillräckligt då inspektören gjorde från sig något ljud. Råkade växla upp samtidigt som jag bytade körfält vilket inspektören inte gillade.. Men det förstår jag verkligen, det var väldigt osmidigt gjort. Mina ben skakade fortfarande och jag kände att jag misslyckats totalt.

En rondell och några felplaceringar senare var vi tillbaka vid Trafikverket. Han skulle inte godkänna mig, det visste jag. Jag gjorde så många onödiga misstag på grund av nervösitet så det var helt sjukt. Jag har verkligen aldrig kört så dåligt förr, aldrig någonsin. Jag vet att jag kan köra, mer än tillräckligt bra för att få körkort. Just att vara övervakad, som man är under uppkörning, är det som är väldigt jobbigt för mig. Jag kan inte direkt öva på någonting då jag klarat dessa moment, eller vad man skall säga, problemfritt tidigare.. Anyway, började såklart gråta så fort vi parkerade bilen. Känns verkligen jobbigt att misslyckas pga av nervösitet.
Josefine 2012-03-15 18:49 ! Citera #
DU KAN JU!!!!! Lita på det! :) Kommer gå vägen nästa gång, tro mig!! Försök att intala dig själv varje gång du sitter i bilen att du är världens bästa bilförare så ska du se att du känner dig lugnare nästa gång!

Det finns nog ingen som inte är nervös vid uppkörningen, och det vet dem om! På´t igen bara!! Jag hejar på dig :)
Gäst 2012-03-15 22:22 ! Citera #
Jag satt och hyperventilerade de sista 200 metrarna. Klarade det ändå, fast han tittade lite snett på mig där i slutet. :P
Du kanske skulle försöka avdramatisera det? Jag klarade mig ju, men i andra provtillfällen som tentor jag måste klara (för att få csn och slippa bo på gatan typ) så har jag försökt att intala mig att det är skit samma, det värsta som kan hända är att det blev en lite dyrare körlektion. Det brukar lugna mig iaf.

Lycka till!
samueel 2012-03-17 16:13 ! Citera #
amandaellinor
Körde upp idag, uppenbarligen gick det inte särskilt bra. Jag var så nervös att benen skakade, kände verkligen för att åka hem. Jag brukar bli väldigt nervös inför prov och liknande i skolan så detta var ingenting nytt. Trots nervösiteten höll jag hoppet vid liv, jag skulle fasiken klara detta! Är 18 år och har ändå övningskört sedan jag fyllde 16 år, både privat och drygt 20 lektioner(80 min) på körskola. Inför uppkörningen var jag mest rädd för att misslyckas vid säkerhetskontrollen eller vid fickparkering. Resten kändes heeelt okej.

Jag började vid Trafikverket i Lund. Säkerhetskontrollen var väldigt simpel och gick bra! Intrycket jag fick av inspektören var också bra, han skulle kunna ha godkänt mig.. Men.. Det hann gå ungefär 1-2 minuter av själva uppkörningen innan allting gick åt skogen. Mitt första misstag var att köra förbi ett rött ljus och därefter stanna på övergångsstället.. Otroligt dumt av mig då detta aldrig hänt förr och förmodligen skedde pga av nervösitet. Detta kommenterade självklart inspektören och då tappade jag verkligen allt självförtroende. Bad om ursäkt men det hjälpte inte precis. Nåja, körde vidare och klarade Fjelierondellen helt okej. Svårt blev det vid en mindre rondell lite senare då jag helt plötsligt glömde hur jag skulle placera mig innan rondellen, ännu ett dumt misstag.. Har kört i den rondellen minst 50 gånger och klarat den bra tidigare. Så himla irriterande.

Efter rondellen blev jag osäker på vilken hastighet det var, körde i 80km/h då jag var hyffsat säker på att det var en 90km/h väg.. Inspektören sade ingenting så jag antog att jag körde i rätt hastighet. Vid denna tidpunkt kändes det väl sådär, 5-10 min in i uppkörningen och många misstag hade gjorts. Hoppet var i princip borta. Ännu ett fel gjordes då jag skulle köra ut på en motorväg.. Kollade döda vinkeln och speglar, tydligen inte tillräckligt då inspektören gjorde från sig något ljud. Råkade växla upp samtidigt som jag bytade körfält vilket inspektören inte gillade.. Men det förstår jag verkligen, det var väldigt osmidigt gjort. Mina ben skakade fortfarande och jag kände att jag misslyckats totalt.

En rondell och några felplaceringar senare var vi tillbaka vid Trafikverket. Han skulle inte godkänna mig, det visste jag. Jag gjorde så många onödiga misstag på grund av nervösitet så det var helt sjukt. Jag har verkligen aldrig kört så dåligt förr, aldrig någonsin. Jag vet att jag kan köra, mer än tillräckligt bra för att få körkort. Just att vara övervakad, som man är under uppkörning, är det som är väldigt jobbigt för mig. Jag kan inte direkt öva på någonting då jag klarat dessa moment, eller vad man skall säga, problemfritt tidigare.. Anyway, började såklart gråta så fort vi parkerade bilen. Känns verkligen jobbigt att misslyckas pga av nervösitet.


Alla gör misstag, du ska inte må dåligt över det. Jag har en kompis som fick fullpott på teoriprovet, kuggade uppkörningen 5 ggr. Slutade med att han fick göra om allt. Då händer det värsta. Han klarar uppkörningen - inte teoriprovet.. ;)
Bosse 2016-05-11 21:44 ! Citera #
är det inte dags att dessa inspektör kollas av en kamera? Jag menar, kan man inte spela in själva uppkörningen så att alla kan titta på det efteråt och ha en chans att eventuellt överklaga? Vissa inspektörer borde byta jobb,tex jobba i gruva.
Mvh En som jobbat i trafiken i 30 år,utan anmärkningar
Gäst 2016-05-11 21:49 ! Citera #
Bosse!
Du har inte en susning om vad du talar om!
Bara rent tyckande utan bakgrundsfakta!
Om du bemödade dig att kolla hur man kvalitetssäkrar inspektörer, så hade du inte uttryckt dig på det sättet!
Gäst 2016-05-11 21:49 ! Citera #
Grattis Bosse för det bästa förslaget i det här forumets historia :)
Gästen 2016-05-19 10:14 ! Citera #
Känner så igen mig! Kuggade oxå för att jag va på tok för nervös. Gjorde alla fel som jag aldrig annars gör -.-
Gäst 2016-05-21 00:44 ! Citera #
Gäst 2016-05-11
Bosse!
Du har inte en susning om vad du talar om!
Bara rent tyckande utan bakgrundsfakta!
Om du bemödade dig att kolla hur man kvalitetssäkrar inspektörer, så hade du inte uttryckt dig på det sättet!
Och vad skulle vara så farligt om alla uppkörningar videoövervakades? Kan du förklara det?

Om precis 100% av alla inspektörer är så förträffliga som du påstår kan ju absolut inte någon av dem ha något att oroa sig för då Trafikverkets kvalitetsgranskning sett till att de agerar helt rätt i precis alla fall och helt oavsett vem som kör upp med dem.
Gäst 2016-05-22 22:44 ! Citera #
Bosse!
En eller flera kameror, kan omöjligen kontrollera inspektörens bedömning! Det är så många andra faktorer som spelar in som inte kan mätas med en kamera! Men ok, för diskussionens skull, Hur hade du tänkt finansiera kamerorna? Tror du trafikskolorna har råd att installera kameror i sina bilar som deras elever skall låna på uppkörningen? Vad tror du avgiften för ett körprov med Trafikverkets bil kommer att bli? Hur mycket tid går det åt för att alla skall vara nöjda och till vilken kostnad?
Vem skall ha rätt att granska filmen? Vill alla aspiranter bli filmade? Vem avgör huruvida inspektören har gjort en missbedömning eller inte? Aspiranten? Aspirantens handledare? Omröstning på Facebook? En ”överinspektör”?

Tala om för mig vem som är bättre lämpad att bedöma ett körprov än en Trafikinspektör!

Det vore mycket enklare om de som försöker ta körkort verkligen lärde sig de dom skall kunna istället för att gnälla på inspektören. Kunskapsnivån blir bara lägre och lägre för varje år, men det är förstås de nitiska inspektörernas fel!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor