Start > Körkortsforum > Uppkörning i Kungälv

Uppkörning i Kungälv

Shitnoname 2018-05-24 11:55 ! Citera #
Jag hade uppkörning i Kungälv för 3 dagar sedan, och jag klarade de. Hade aldrig någonsin satt min fot i Kungälv innan jag själv skulle köra där. Kommer själv från Skövde. Hade en jättetrevlig äldre dam som verkligen förstod att de va lite svårt för mig att köra eftersom jag inte varit där innan. Jag blev väldigt skeptisk om jag skulle boka mitt prov i Kungälv när jag hade läst denna sidan. Men de gick klockrent.
Gäst 2018-05-24 13:29 ! Citera #
Shitnoname 2018-05-24
Jag hade uppkörning i Kungälv för 3 dagar sedan, och jag klarade de. Hade aldrig någonsin satt min fot i Kungälv innan jag själv skulle köra där. Kommer själv från Skövde. Hade en jättetrevlig äldre dam som verkligen förstod att de va lite svårt för mig att köra eftersom jag inte varit där innan. Jag blev väldigt skeptisk om jag skulle boka mitt prov i Kungälv när jag hade läst denna sidan. Men de gick klockrent.
Stort grattis och kör försiktigt! :)
Morsa 2018-08-02 20:10 ! Citera #
Hej,
Sonen körde upp idag och det gick bra. Vi har läst en del inlägg här och tackar alla som skrivit kloka råd. Sonen upplevde att den han körde med var en ”skön snubbe”. Hela körningen hade känts lugn och de hade samtalat en del. De körde ut direkt på motorvägen norr ut dvs förbi Mimers och sedan genom alla byggrondellerna. Av vid Rollsbo och sedan mot Kareby. Där backades det runt hörn och sedan tillbaka via motorvägen.
Vi har övningskört ca 7 timmar i och omkring Kungälv dagen före. Rondeller, övergångsställen och hastighetsskyltar har nogsamt övats på. Uppsikt i speglar och döda-vinkeln också. Sonen var mycket nervös men kände sig lugnare när de satt och pratade lite i bilen.
Morsa
Gäst 2018-08-16 15:54 ! Citera #
Okänd 2015-03-16
Hej! Jag har råkat ut med en sådan kvinna, äldre kvinna. Jag körde helt OK, vid backning tittade omkring, i speglarna och bakåt, vid påfart till motorväg kom en lastbil och jag var tvungen säng fart och blev kuggad på grund av de. Allt annat var helt 100% perfekt och de felen var inte sådana att man blir kuggad. Väldigt konstigt att inspektören kugga på det här sättet. Så är det inte något nytt från kvinnan i Kungälv. Om jag får nästa gång henne då säger jag direkt nej och lämnar provet. Man får inte blir godkänd av henne hur som helst bästa man har kört. Det är bara sak av otur att få sådan inspektör.
Samma här, sa till henne att jag kom från Göteborg och det första hon gjorde var att lura in mig i en gågata som är kopplad till en rondell (finns 2 sådana rondeller i hela Sverige).

Med tanke på att jag aldrig har sätt en gågata kopplat till en rondell innan så trodde jag att det var ett gångfartsområde.
Men nej, de fick jag underkänt för...

Hon sa följande:
- Sväng vänster i rondellen (Inte sväng åt ”fösta tillgängliga vänster” utan ”sväng vänster”)
Bild 1: i.imgur.com/YJzR7iI.jpg

Bild 2: i.imgur.com/CdRH7Fv.jpg

Funderar på att anmäla henne till Trafikverket eftersom att detta förmodligen inte är tillåtet.
nisse 2018-08-16 16:06 ! Citera #
Gäst 2018-08-16
Samma här, sa till henne att jag kom från Göteborg och det första hon gjorde var att lura in mig i en gågata som är kopplad till en rondell (finns 2 sådana rondeller i hela Sverige).

Med tanke på att jag aldrig har sätt en gågata kopplat till en rondell innan så trodde jag att det var ett gångfartsområde.
Men nej, de fick jag underkänt för...

Hon sa följande:
- Sväng vänster i rondellen (Inte sväng åt ”fösta tillgängliga vänster” utan ”sväng vänster”)
Bild 1: i.imgur.com/YJzR7iI.jpg

Bild 2: i.imgur.com/CdRH7Fv.jpg

Funderar på att anmäla henne till Trafikverket eftersom att detta förmodligen inte är tillåtet.
Tycker att du skämmer ut dig själv... Man fattar ju att man ska svänga ”på nästa lagliga sätt”. Om någon säger, ”sväng höger”, inte svänger jag in på en gångbana till höger, utan jag svänger nästa sväng på bilvägen...

Hur övertydlig måste man vara? Om jag säger, ”kör rakt fram” och det slår om till rött lite längre fram, inte uppmanar jag väl dig att köra mot rött?
Gäst 2018-08-16 16:54 ! Citera #
De förstår jag ju, men det skall representera en varning för ett av alternativen kanske ej är tillgängliga, och som du ser på bilden så är ganska svårt att se den vänstra avfarten även om man försöker titta åt de hållet.

Glöm inte heller bort att detta inte är en teorifråga utan en 3 sekunders stund inom en uppkörning.
Så att kunna lösa allt detta samtidigt som man håller koll på övrig trafik är näst intill omöjligt för en person som aldrig har kört på den vägen innan.

Eftersom att :
- Man inte såg någon annan utfart från vänster
- Aldrig har sätt en gågata i en rondell
- De är ologiskt att ha en gågata i en rondell
- Gågata märket är ganska likt ut gångfartsområde märket
- Man bara såg cykelpassagen av vägen

Så fick jag efter ett 3 sekunders val valde att svänga in där.

Detta är ett körprov som en medelmåttig pundare brukar klara av.
Ifall du på något sätt tror att detta är rättvist så får du fan ta och träffa en läkare.
B 2020-05-07 11:45 ! Citera #
Jätte dåligt bemötande! Hade skäms om jag var lärare och betedde mig som de gör. Ingen hänsyn alls till att eleverna faktiskt är stressade, speciellt om läraren är allmänt dryg? Herregud säger jag bara.
gäst007 2021-08-27 23:01 ! Citera #
I had my körprov recently in kungälv,the first attempt I failed and the second I passed, both tests were taken in a span of a week and were booked by the school.

I understand that you should be ready to drive in all conditions but felt it would be good to mention the locations which might be tricky and worth remembering.

While exiting Olso highway and entering the centrum /Lila Edet road , if you choose the right lane ensure that you keep the lane , it is very easy to miss it and enter the left lane while turning. My instructor had made sure I don’t miss this and this was checked in both of my attempts.
https://www.google.com/maps/@57.8756517,11.9672573,3a,75y,208.39h,54.55t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYKMpiwxRrlY-X6DadXlV7A!2e0
—————————————————————————

Roundabouts with solid lines

https://www.google.com/maps/@57.8652587,11.9245881,3a,75y,124.82h,78.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEBUQyL5-vrfb2iMRQFnAvQ!2e0!7i16384!8i8192

https://www.google.com/maps/@57.8546827,12.0009705,3a,75y,90.67h,87.3t/data=!3m4!1e1!3m2!1saTnNpczmjuzebayD9XRFLQ!2e0

https://www.google.com/maps/@57.8568969,11.9885563,3a,75y,132.92h,69.01t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5KwEC1SqMWEGLr0HKcpvrQ!2e0
————————————————————————
High chance of breaking the blocking rule at the roundabout

https://www.google.com/maps/@57.870571,11.9807268,3a,75y,350.81h,64.51t/data=!3m4!1e1!3m2!1sS5Dm738OVa1WT3heUjNTNw!2e0

Better to wait before the pedestrian path while waiting for the vehicle from the left to pass(Föntinvägen side entry)
Dadada 2023-10-18 21:44 ! Citera #
Tjena! Undrar är det värt att göra uppkörning i Kungälv kl 7 på morgon?
Är det nån av er har klarat uppkörning i Kungälv kl 7?
Gäst 2023-10-19 18:56 ! Citera #
Rekommenderas ej mycket det är mitt i rusningstrafiken

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor