Start > Körkortsforum > Uppkörning i Kungälv

Uppkörning i Kungälv

Gäst 2016-02-17 07:08 ! Citera #
Gäst 2016-02-16
Min son körde precis upp i Kungälv med en man. Min son som kör jättebra (har själv haft körkort i snart 12 år) fick sådana konstiga svar. Som att man kunde köra in i en rondell i sexans växel om trafiken tillåter? Var fick han det ifrån? Vidrig i sättet! Fruktansvärt! Kan man klaga någonstans?
Jo. Man kan ha sexans växel i en rondell, förutsatt att att motorn går bra (den går inte trögt eller hackar som om det snart blir motorstopp).

Ecodriving går ut på att alltid ha så hög växel som möjligt. (dock går alltid säkerheten först).

I kungälv, antar jag att det finns stora rondeller. Med andra ord är det säkert rimligt att kunna ha sexans växel, om det är fritt från bilar, och hastigheten på vägen är ca 60 (ungefär vid den hastigheten kan man lägga i sexan)

Tyvärr är det rätt många privatister som kuggar på just ecodriving, för att handledarna aldrig fick lära sig det. (Säger dock inte att det är så i detta fall).

Klart man kan klaga, men vad skulle det leda till? Ett godkännande? Det är i princip omöjligt att få ett körprovsbeslut ändrat, då aspiranten och inspektören har olika syn på situationen. Och nämnden där man anmäler, tror mer på inspektören, eftersom inspektören är utbildad för detta. En aspirant som övningskört ca 1-2 år eller så, är inte så kunnig.

Men naturligtvis är det inte bra om inspektören var otrevlig. Men sen är det också så att i dagens samhälle skyller många på inspektörerna, för att de inser inte att det finns kunskapsluckor. (Men även här säger jag inte att det är så).

Upplever du att han var otrevlig mot din son, så tycker jag att du ringer trafikverket i Kungälv där han gjorde sitt prov. O berättar vem det var som var otrevlig. Sen får de jobba vidare med frågan.
Gäst 2016-02-17 07:15 ! Citera #
Björn He 2015-03-17
Okänd
Hej! Jag har råkat ut med en sådan kvinna, äldre kvinna. Jag körde helt OK, vid backning tittade omkring, i speglarna och bakåt, vid påfart till motorväg kom en lastbil och jag var tvungen säng fart och blev kuggad på grund av de. Allt annat var helt 100% perfekt och de felen var inte sådana att man blir kuggad. Väldigt konstigt att inspektören kugga på det här sättet. Så är det inte något nytt från kvinnan i Kungälv. Om jag får nästa gång henne då säger jag direkt nej och lämnar provet. Man får inte blir godkänd av henne hur som helst bästa man har kört. Det är bara sak av otur att få sådan inspektör.


Det är väl ingen klok idé att avbryta uppkörningen bara för att man får en ”sträng” inspektör. Det är ju bättre att göra sitt bästa, blir man kuggad så får man väl bli det då. Man är inte dum bara för att man blir kuggad. Blev själv kuggad 2 gånger och tycker själv att det var löjligt. Inspektörerna brukar ju vara rätt taskiga, det är väl därför det händer att man blir kuggad, då oftast för saker man (enligt sin egen synpunkt) egentligen inte har gjort. Men kuggningar ska man försöka glömma, man kommer alltid få sitt körkort förr eller senare och då är allt som har med uppkörning att göra över.
Fast grejen är den att just påfart är ett kuggningsmoment.

Jag körde upp i Karlstad, med en trevlig inspektör.

Han tyckte jag var för seg på påfarten, men då övriga körningen var okej, klarade jag mig.

Så jo, man kan visst bli kuggad. Och på en påfart ska man inte behöva bromsa. Man ska anpassa farten. Så anser inspektören att det var en för stor säkerhetsrisk att du bromsade, så förstår jag.

Och skedde det upprepade gånger, eller att du gjorde fler missar, kan motorvägen vara ett argument för en kuggning.

Och för sista gången. Sluta skyll på att inspektörerna är sura, och lär er köra bil istället!!! Deras humör FÅR INTE vara en orsak till kuggning!!! De är utbildade för att kunna göra en rättvis bedömning, oavsett deras dag
En mamma 2016-09-06 14:58 ! Citera #
Efter att jag läst dom flesta uttalandena i detta foum så vill jag inte att min dotter ska köra upp i kungälv!
Vad är det för idioter dom har som uppkörningslärare? Det dom har för sig kallas maktmissbruk! Vill ge dessa s.k instruktörer en regäl känga, det är inte okej att beteé sig!!! Anmäl! :x
Gäst 2016-09-06 19:24 ! Citera #
En mamma!
Det är samma inspektörer i Kungälv som på Hisingen, i Mölndal, i Kungsbacka och i Varberg!
Dom har samma utbildning och erfarenheter som inspektörerna i Borås, Halmstad, Vänersborg och övriga landet. Det är inte inspektörerna det hänger på utan aspiranten som inte är tillräckligt redo för uppgiften!
Ta reda på vad som krävs! Läs Kursplan B! Ring Trafikverket och kolla om något är osäkert, men lita inte på ett antal missnöjda kuggade förare som är besvikna! Dom är liksom inte objektiva och definitivt inte kunniga om körprov!
J 2017-01-24 00:15 ! Citera #
Gillar definitivt inte att köra upp i Kungälv. Skulle haft körkortet första gången redan för jag gjorde inga fel. hon var bara amatör och ny på jobbet verkade det som. Och ville verka så insatt i det här hur man bedömer. Måste säga att de va en jäkla amatör inspektör. Jag skratta bara efteråt att jag blev kuggad, visste Sj om hur bra jag körde o var riktigt stolt över det. riktigt otrevlig också. får jag henne igen, ska jag förbanimej vägra köra upp o ha pengarna tillbaka. Vägrar köra med otrevliga människor, som går lön genom att vi kör upp o ändå är otrevliga! o sedan tror sig vara så pass hög modiga för dem har lite makt. Nej det är ingen makt man har. alla blir godkända förr lr senare. Men får ja den läraren igen kmr jag inte köra upp där mer. nu har jag ju kört så pass mkt i Kungälv. För er som funderar på köra upp.. kör inte upp i Kungälv. Att det är enkelt o köra upp ja, men dem ska alltid hitta små fel. som dem själva gör när dem kör ensamma.. ingen kör felfritt så är det bara;) ni som håller på med körkort ge inte upp ingen är bättre än någon annan .. Alla kan klara sig .. Att kunna köra är man inte medfött med.. Man lär Sig det.
inspektörn 2017-01-24 11:21 ! Citera #
J!
Sluta lipa!
Du är inte världsbäst
Ingen inspektör kuggar utan anledning!
Det är uppenbart att du inte vet vad som krävs för att ta körkort, så bit i det sura äpplet och ta åt dig av kritiken och lär dig vad som krävs!
Dåliga förlorare finns det alldeles för många av här!
Det är förbluffande hur personer som inte har körkort kan veta så otroligt mycket mer om bilkörning än en expert med många års erfarenhet av bilkörning och utbildningar som är otroligt avancerade. Dessutom gör dom i princip inget annat än att bedöma körprov! Ärligt talat, vad vet du om bilkörning? Vad hade du för resultat på teoriprovet? 65? Hur många tusen mil kör du per år? Hur många tusen mil har du kört i ditt liv? Skaffa en bra handledare som vet vilka krav
som ställs och kan lära dig att uppfylla dom kraven! Att gnälla på orten eller inspektörerna hjälper dig ingenting, snarare tvärtom! Har du tänkt på att inspektörerna faktiskt försöker hjälpa dig att få körkort, genom att påtala vad du behöver träna på?
Gäst 2017-01-24 13:51 ! Citera #
Jag lipar definitivt inte. hade med mig läraren som varit lärare så pass många år mer än vad inspektörn har varit utbildad.. som sagt jag tyckte inte hon gjorde en helhetsbedömning.. jag kommer inte o ge upp eller ta åt mig.. jag vet hur man kör, och vad ni inspektör inte förstår så gör man ett litet fel som inte är någon stor fara i trafiken så blir man ändå kuggad.. Ni har också suttit där o gjort något litet fel.. Ingen kör felfritt.. som sagt många som känner samma att dem inte gör något fel ändå blir man kuggad första Gg. kan erkänna att ja har gjort fel på andra uppkörningar men inte på första..

för det andra behöver man inte vara så förbannat otrevlig. Får jag en otrevlig inspektör igen så kontaktar jag definitivt chefen där. man behöver inte bara otrevlig..det är det jag inte förstår varför. Alla kommer o ta körkort förr lr senare.. Men just att man är så förbannat otrevlig vet jag inte varför. Nu menar jag inte alla men de flesta.. Jag betalar o köra upp o betalat en massor till trafikskolan. Så kommer man dit o får ett drygt bemötande.. det ogillar jag starkt. Sen deras bedömning är deras bedömning. Och man får bara göra det rätt till nästa gång.. För att ge upp kommer jag aldrig göra..:)))
inspektörn 2017-01-24 14:08 ! Citera #
Tja, vill man inte inse sina begränsningar, så får man fortsätta betala pengar i onödan på uppkörningar!
Din lärare har aldrig gått inspektörsutbildningen och vet således inte hur man bedömer prov! Visa gärna protokollet så kan alla ta del av dina misstag och kanske, till skillnad från dig, lära sig något!
J 2017-01-24 15:21 ! Citera #
Ytterligare ett bevis På hur otrevliga ni är. du kan läsa lite längre upp vad som står om Kungälv inspektörer.. Jag är inte den enda som skrivit om dem.. så sluta du o lipa.. Och bete er professionellt i bemötandet istället .. bedömningen är ett bemötandet ett.. du som är inspektör. Läs o lär du med.. jag är inte förbannad för jag inte klarat det. Jag blir allmänt förbannad på folk som är i tjänst som är otrevliga. Hoppas ni får en kurs så ni kan lära er o vara lite trevligare. det allt jag har o säga..
Gäst 2017-01-24 15:24 ! Citera #
Och jo jag har sett mina begränsningar och kommer fortsätta jobba på dem små felen.. Det är de ja övertygar folk att inte ge upp.. Och dessvärre inte tvärtom!! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo